مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان با اشارە بە ورود فاضلاب ۱٦۹ روستا بە سد‌های استان گفت: فاضلاب این روستا‌ها بە صورت مستقیم و غیر مستقیم بە سد‌های استان وارد می‌شود کە برای تصفیە و طراحی شبکە فاضلاب آن‌ها نیازمند یک هزار و ٥۰۰ میلیارد تومان اعتبار بودە و تامین این رقم از عهدە ما خارج است.
کد خبر: ۱۱۷۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰ 11 June 2024

به گزارش تابناک کردستان، اقبال حمیدی امروز (۲۲خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانە مسائل مربوط بە پسماند و فاضلاب را از چالش‌های مهم استان کردستان عنوان و اظهار کرد: اگر از از ورود فاضلاب به سد‌های آزاد سنندج و چراغ ویس سقز جلوگیری نشود در آینده‌ای نە چندان دور به سرنوشت سد قشلاق دچار خواهند شد.

وی عنوان کرد: ادارە آبفا کردستان تمام تمرکز خود را بر تامین آب شرب استان گذاشتە و از حوزە فاضلاب غافل ماندە است، این در حالی است کە اگر فکری بەحال مدیریت فاضلاب‌ها نکنیم شاهد اثرات مخرب آن در چند سال آیندە خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: آبراهە‌هایی کە در روستا‌های استان کردستان وجود دارند، نقش بسزایی در تغذیەگرایی سد‌ها دارند.

حمیدی بیان کرد: در حال حاضر ۱٦ سد در حال بهرەبرداری در استان کردستان وجود دارد کە ۹ سد وظیفە تامین آب استان را برعهدە دارند.

وی عنوان کرد: فصل آتی، فصل حساسی بە لحاظ وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در استان است، لذا انتظار می‌رود در زمینە آگاە سازی اطلاع‌رسانی خوبی از سوی رسانە‌ها صورت گیرد.

حمیدی اضافە کرد: متاسفانە در زمینه مهار آتش‌سوزی تجهیزات آنچنانی در اختیار نداریم و روستاییان بیشترین نقش را در حوزه آتش‌سوزی‌ها دارند کە جای بسی تقدیر دارد.

وی عنوان کرد: طی ۲ سال اخیر قریب بە ۴۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سازمان صرف خرید تجهیزات اطفای حریق شدە است.

حمیدی ادامە داد: اطفای حریق جنگل‌ها در سال اخیر بە دلیل شرایط جغرافیایی منطقە و وجود مین در اراضی، بە صورت هوایی انجام شد.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان با بیان اینکە در سفر اول رئیس جمهور شهید بە استان کردستان حدود ۳۰ میلیارد تومان بە تالاب زریوار اختصاص یافت، عنوان کرد: از محل مصوبات دور دوم سفر‌های ریاست جمهوری بە استان کردستان نیز حدود ۲٥ میلیارد تومان بە بحث احیای تالاب زریوار اختصاص یافت.

اقبال حمیدی بیان کرد: برای حفظ و نگهداری تالاب زریوار از توان علمی جامعە دانشگاهی استان کردستان استفادە و در این زمینە تعاملات خوبی با اساتید دانشگاهی برقرار کردەایم.

وی در ادامە بە انعقاد سە تفاهم نامە برای جلوگیری از قاچاق حیات وحش خبر داد و افزود: همچنین ۲۲ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع در استان برای حفاظت از گونه در معرض خطر میش مرغ و طی یک هفته اخیر نیز زیستگاه کله بز در استان شناسایی و ۵ هزار هکتار نیز برای حفاظت از آن مصوب شده است.

در ادامە این نشست حیدر ویسی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان عنوان کرد: تاکنون ٤۷ گونە پستاندار، ۳٨ گونە دوزیست، ۲ هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی، ۳۱۱ گونه پرندگان و ۵۴ گونه ماهی در استان شناسایی شده است.

وی اظهار کرد: طی دو سال اخیر سه زیستگاه جدید حیات وحش سنجاب زمینی، میش مرغ و کله بز در استان شناسایی شده است.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار