مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۱ نفر که بر اثر مصرف قارچ سمی دچار مسمومیت شده بودند در استان شناسایی شدند که بیشترین آمار مربوط به شهرستان بیجار با گزارش ۲۳ مورد مسمومیت و یک نفر فوتی بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۹۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶ 03 June 2024

به گزارش تابناک کردستان، دکتر جهانبخش یوسفی اظهار کرد: تشخیص قارچ سمی از روی ظاهر، محل رویش، جوشاندن در شیر یا آب، قرار دادن در معرض قاشق نقره، وجود حشرات در اطراف یا روی قارچ و خورده شدن قارچ توسط حیوانات یا پرندگان باور‌های غلطی هستند که در بین مردم شایع شده و تنها راه شناسایی این قارچ‌ها آزمایش تخصصی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به انواع قارچ‌های سمی گفت: حدود ۱۰۰ نوع قارچ سمی داریم و به طور کلی این قارچ‌ها دو نوع هستند، سریع الاثر که ۳۰ دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف، فرد دچار علائم بیماری می‌شود، گروه بعدی دیر اثر که ۶ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف فرد را دچار عارضه می‌کند.

وی درباره علائم شایع این بیماری اظهار کرد: بیشتر علائم مسمومیت گوارشی است از جمله تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، تب، افزایش ضربان قلب و خشکی دهان که در مسمومیت شدید علاوه بر موارد فوق سرگیجه، تاری دید، زرد شدن چشم ها، تشنج و حتی کاهش سطح هوشیاری نیز رخ می‌دهد و در صورت عدم درمان به موقع آسیب به کلیه و کبد و حتی منجر به مرگ شخص خواهد شد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه با اشاره به اقدامات اورژانسی بعد از مسمومیت گفت: بایستی شخص به محض شروع علائم به بیمارستان مراجعه کند و اگر هوشیار بود شروع به استفراغ کند تا معده او تخلیه شود باید به این نکته توجه کرد که در صورت ممکن نمونه‌ای از قارچ مصرفی را هم جهت بررسی همراه داشته باشد.

دکتر یوسفی خاطرنشان کرد: این نکته بسیار مهم است که تنها طریقه تشخیص قارچ سمی از غیر سمی فقط آزمایش تخصصی است در واقع باید قارچ‌های پرورشی که تحت نظر جهاد کشاورزی هستند را مصرف کرد نه قارچ‌های خودرو در طبیعت.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار