در سال‌های اخیر، شاهد روندی کاهشی در آمار ازدواج، به ویژه در میان جوانان، بوده‌ایم. افزایش سن ازدواج، مشکلات اقتصادی، اشتغال و مسکن و همچنین تغییر نگرش‌ها و سبک زندگی، از جمله عواملی هستند که به این امر دامن زده‌اند. در این میان، بحث «ازدواج آسان» به عنوان راه حلی برای ترویج تشکیل خانواده و فرزندآوری، مطرح شده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳ 08 June 2024

به گزارش تابناک کردستان، اما ازدواج آسان چه مفهومی دارد؟ آیا صرفاً به معنای ساده‌انگاری در برگزاری مراسم عروسی و چشم‌پوشی از تشریفات غیرضروری است؟ یا مفهوم عمیق‌تری از جمله تناسب معیارها، واقع‌بینی، و درک متقابل زوجین را نیز در بر می‌گیرد؟

ازدواج آسان، بدون شک، مزایای بسیاری دارد. از جمله این مزایا می‌توان به کاهش چشمگیر هزینه‌های ازدواج، صرفه‌جویی در زمان و انرژی، و تمرکز بیشتر بر ماهیت اصلی ازدواج، یعنی تشکیل خانواده و آغاز زندگی مشترک اشاره کرد.

از سوی دیگر، برخی منتقدان معتقدند که ترویج «ازدواج آسان» به معنای ساده‌انگاری در انتخاب همسر و چشم‌پوشی از معیار‌های اساسی زندگی مشترک است. آن‌ها معتقدند که ازدواج، تصمیمی مهم و سرنوشت‌ساز است که باید با وسواس و دقت کافی گرفته شود و نباید صرفاً برای فرار از تجرد یا به دلیل فشار‌های اجتماعی، به آن تن داد.

نقش خانواده در ترویج ازدواج آسان نیز حائز اهمیت است. حمایت عاطفی و مالی خانواده، می‌تواند به زوجین جوان در شروع زندگی مشترک کمک کند. همچنین، خانواده‌ها می‌توانند با تشویق به ساده‌زیستی و پرهیز از تجملات غیرضروری، زمینه را برای ازدواج آسان فراهم کنند.

در نهایت، باید توجه داشت که ازدواج آسان، یک راه‌حل واحد و جامع برای حل مشکلات مربوط به ازدواج نیست. حل این معضل نیازمند اقدامات مختلفی در سطوح مختلف جامعه، از جمله برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. با این حال، ترویج فرهنگ ازدواج آسان، به عنوان یک گام مثبت در جهت تشویق به تشکیل خانواده و فرزندآوری، می‌تواند در بهبود وضعیت موجود موثر باشد.

شناخت، مقوله‌ای مهم و اساسی در ازدواج پایدار است

مجید آوج در گفتگو با ایسنا ضمن تبریک فرارسیدن هفته ازدواج، از افزایش سن ازدواج در استان کردستان به نسبت دوره بلند مدت خبر داد و اظهار کرد: بر اساس آماری که اداره کل ثبت احوال استان در اختیار ما قرار داده است، میانگین سن ازدواج طی سال گذشته، بین آقایان ۲۸.۳ و در خانم‌ها نیز بیش از ۲۴ درصد بوده که اگر چه نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ روند افزایشی داشته، اما نسبت به مدت مشابه بلند مدت روند کاهشی را نشان می‌دهد.

وی، ازدواج را یک تصمیم سرنوشت ساز ذکر کرد و با تاکید بر اینکه لازم است که خود جوانان هم آمادگی لازم را برای ازدواج داشته باشند، افزود: اگر چه اکثر کارشناسان اشتغال را مهم‌ترین مقوله کاهشی شدن آمار ازدواج می‌دانند، اما گاهی مشاهده می‌شود که برخی افراد شاغل در بخش‌های دولتی و ... دولتی هم ازدواج نکرده اند، که این امر نیاز به پژوهش و آسیب شناسی بیشتری دارد.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان، مقوله شناخت را امری مهم در ازدواج ذکر و بیان کرد: ازدواج از دیدگاه جوانان ابعاد مختلفی دارد، برخی مباحث عاشقانه و برخی‌ها هم مسائلی، چون فرزندآوری، اشتغال و سایر وجهه‌های اجتماعی ازدواج را مد نظر دارند، که این ابعاد مختلف باید در حوزه روانشناسی مورد مطالعه و آگاهی‌های بیشتری در اختیار جوانان قرار گیرد.

به گفته وی، خانواده، دولت و جوانان، سه رکن مهم ازدواج است که در این میان، حاکمیت و دولت باید تسهیلگر باشد و بسترهایی، چون مسکن و اشتغال را برای جوانان فراهم کند.

آوج، با اشاره به اهمیت دیدگاه خانواده در امر ازدواج، ادامه داد: خانواده‌ها باید سطح توقعات خود را از جوانان پایین آورده و زمینه ازدواج جوانان خود را فراهم کنند، جوانان نیز باید واقع بین باشند و بدانند که یک شبه به ایده آل‌ها نمی‌رسند و باید بتوانند با حداقل ها، زندگی را شروع کنند.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان، با اشاره به اهمیت و ضرورت امر مشاوره و آموزش قبل از ازدواج برای جوانان، تصریح کرد: ارائه مشاوره رایگان به جوانان و برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های قبل از ازدواج از مهم‌ترین اقدامات عملی اداره ورزش و جوانان استان کردستان در راستای ازدواج آسان و موفق است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در اولویت کاری باشد.

وی، به راه اندازی مراکز همسان گزینی و نقش آن در ترویج ازدواج آسان و پایدار در شهرستان مریوان طی سال گذشته خبر داد و گفت: طی چهار ماهی که این مرکز در مریوان راه اندازی شده،۷۰ مورد مراجعه کرده اند که هفت مورد آن به ازدواج منجر شده است.

به گفته آوج، در این هفته نیز یک مرکز همسان گزینی دیگر در شهرستان سقز به بهره‌برداری می‌رسد.

امسال تا کنون ۶ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج در کردستان پرداخت شده است

حیدری، دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانک‌های استان اظهار کرد: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، صراحتا اعلام شده که ازدواج فرا قوه‌ای است و تنها خانواده درگیر این امر حسنه نبوده و ارگان‌های زیادی در راستای ازدواج رسالت دارند.

وی با اعلام اینکه در مجموع ۲۶ بانک و موسسه درگیر پرداخت تسهیلات ازدواج هستند، افزود: سال گذشته ۲۱ هزار و ۴۸ نفر در سامانه بانک مرکزی برای اخذ تسهیلات ازدواج در استان کردستان ثبت نام کرده اند که از این میزان ۱۷ هزار و ۱۷۵ نفر به میزان ۸۵ درصد موفق به دریافت تسهیلات شدند و مابقی به دلایل مختلفی در صف مانده اند.

دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانک‌های استان عنوان کرد: امسال اگر چه پرداخت تسهیلات از سوی بانک ملی با تاخیر اغاز شد، اما از اردیبهشت ماه، سامانه پرداخت تسهیلات ازدواج آغاز شده و تا کنون ۲ هزار و ۱۰۰ نفر حدود ۶ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و هفت هزار نفر هم در صف قرار دارند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها باید تا تیرماه صف پرداخت تسهیلات ازدواج را به کمترین میزان برسانند.

۸۰ سری جهیزیه به نوعروسان کردستانی تعلق گرفت

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان، امروز در اولین روز هفته ازدواج آسان و همزمان با سالگرد ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع)، ۸۰ سری جهیزیه از سوی بهزیستی به نوعروسان کردستانی تعلق گرفت.

ساعدی عنوان کرد: ارزش ریالی این ۸۰ سری جهیزیه، سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و سری هم ۴۱ میلیون تومان است که امروز ۳۳ سری در سنندج و ۴۷ سری در سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود.

ازدواج آسان، کلید عبور از بحران کمبود فرزند و افزایش سن ازدواج است، با ترویج این فرهنگ و حمایت از جوانان در امر ازدواج، می‌توان جامعه‌ای شاداب‌تر و پویاتر ساخت.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار