نماینده، ولی فقیه در استان کردستان، با بیان اینکه حکمت عملی، لازمه مکتب طلبگی است، گفت: حکمت عملی به معنای این است که انسان عالم عامل متخلق باشد یعنی در عمل از آنچه آموخته چیزی ساطع شود وگرنه بیان مطالب تئوری اخلاقی برای همگان کار بسیار آسانی است.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۳ 08 June 2024

به گزارش تابناک کردستان، حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی، امروز شنبه (۱۹ خردادماه) در نشست هم‌اندیشی و دانش‌افزایی معاونان تهذیب حوزه‌های علمیه سراسر کشور در استان کردستان گفت: اثر اخلاق و معنویت در عرض مسائل طلبگی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت مباحث دوران طلبگی افزود: «فهم اخلاقی» یکی از مباحث بسیار حائز اهمیت در دوران طلبگی است، بنابراین باید برای طلبه‌ها این امر القا شود که تخلق به اخلاق فاضله از امتیازات اصلی برای آنان محسوب می‌شود.

نماینده، ولی فقیه در استان کردستان، «انسان اخلاقی‌شدن» را یکی دیگر از مباحث حائز اهمیت در دوران طلبگی دانست و بیان کرد: انسان اخلاقی‌شدن برای یک طلبه از این جهت حائز اهمیت است که با حضور در یک محل یا منطقه بتواند به تمام انسان‌های آن منطقه تأثیر بگذارد.

وی «حکمت عملی» را لازمه مکتب طلبگی ذکر کرد و ادامه داد: حکمت عملی به معنای این است که انسان عالم عامل متخلق باشد یعنی در عمل از آنچه آموخته چیزی ساطع شود و گرنه بیان مطالب تئوری اخلاقی کار بسیار آسانی است.

حجت‌الاسلام پورذهبی ادامه داد: یادگیری هر مطلب اخلاقی که منجر به سلوک عملی در آن نشود، فایده‌ای نخواهد داشت بنابراین کسانی که در علم طلبگی ورود می‌کنند، باید حکمت عملی و رسیدن به سلوک اخلاقی را مورد توجه جدی خود قرار دهند.

وی با اعلام اینکه دومین مطلب در رابطه با حکمت عملی این است که اگر فرد طلبه تأثیری بر دیگران نداشته باشد، فضیلت لازم را ندارد، افزود: در تربیت طلاب باید بتوان افراد تأثیرگذاری را برای جامعه تربیت کرد. علم اخلاق، عامل شدن به آن و تأثیرگذاری بر دیگران به نحوی که طوری عمل کنیم که دیگران از منش و سلوک ما استفاده کنند که این امر، امروز حلقه گمشده در حوزه کاری است.

نماینده و لی فقیه در استان کردستان، به راه‌های دریافت مسائل اخلاقی اشاره کرد و افزود: دریافت مطلب اخلاقی و معنوی از طریق آیات اخلاقی قرآن، روایات، کتاب‌های اخلاقی بزرگان، نامه‌های علمای اخلاق، سلوک شخصی علمای اخلاق و ... محقق خواهد شد.

حجت‌الاسلام پورذهبی گفت: خداوند متعال در آیه ۷۷ سوره قصص می‌فرماید: «وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ؛ و با آنچه خدایت داده سرای آخرت را بجوی و سهم خود را از دنیا فراموش مکن و همچنانکه خدا به تو نیکی کرده نیکی کن و در زمین فساد مجوی که خدا فسادگران را دوست نمی‌دارد.» با دقت در این آیه به نکات اخلاقی آیات روح‌افزای قرآنی پی خواهی برد.

وی به خطبه ۲۲۰ نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: حضرت علی (ع) در این خطبه می‌فرماید: «خردش را زنده گردانید و نفسش را میرانید. تا پیکر ستبر او لاغر شد و دل سختش به لطافت گرایید. فروغی سخت روشن بر او تابید و راهش را روشن ساخت و به راه راستش روان داشت. به هر در زد و در‌ها او را به آستان سلامت و سرای اقامت راندند؛ و به آرامشی که در بدنش پدید آمده بود، پاهایش در قرارگاه ایمنی و آسایش استوار بماند. بدانچه دل خود را به کار واداشت و پروردگارش را خشنود ساخت». سراسر این خطبه درس‌های اخلاقی برای همگان است که در قالب جملات کوتاه بیان شده است.

نماینده، ولی فقیه در استان کردستان، رفتار فرهنگی عالم اخلاقی را بسیار مهم بیان کرد و گفت: رفتار سیاسی و رفتار اجتماعی عالم اخلاقی بسیار حائز اهمیت است که باید در طول دوران طلبگی به این امور توجه شود.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار