یکی از اساتید دانشگاه کردستان گفت: مدیران سطح جامعه اسلامی باید با استفاده از شاخصه‌های برگرفته از سبک مدیریت امام خمینی (ره) بتوانند یک بصیرت، دوراندیشی و چشم‌انداز برای آینده داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۶۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷ 03 June 2024

به گزارش تابناک کردستان، علی نظری، با تسلیت ایام ارتحال امام خمینی (ره) به رویکرد مدیریتی امام اشاره کرد و گفت: بدون شک تحقیق در شیوه رهبری امام خمینی (ره) به کارگزاران نظام کمک می‌کند تا ابعاد این نوع سبک مدیریتی را کشف کرده و این امر مقدمه‌ای شود تا در عرصه خدمت آن را به کار گیریم.

وی با اشاره به اینکه ما زمانی می‌توانیم دین خود را به این اندیشمند ادا کنیم که ابعاد مدیریتی ایشان را در امورات جاری استفاده کنیم، افزود: در تمام ابعاد نورانی شخصیتی امام یکی از مؤلفه‌های اصلی که در نظر و عمل حضرت امام بسیار متمایز بود، نگاه مدیریتی تحت عنوان بصیرت است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مطرح شدن نظریه رهبری بصیر از سوی اندیشمندان علوم انسانی غربی بیان کرد: براین اساس باید نظریه‌ها و اندیشه‌های امام را با این نظریه جدید مقایسه کرد و اگر می‌خواهیم رهبر بصیری در سازمان و یا اداره خود باشیم، آن شاخصه‌ها را باید کشف و بکار گیریم.

وی ادامه داد: رهبری بصیر از دیدگاه اندیشمندان غربی باید شاخصه‌های شامل داشتن تصویری روشن از آینده، بینش بالا، افق دید بالا، انتقال احساس هدفمندی و جهت‌داری به پیروانش و ... را داشته باشند.

نظری، سبک رهبری بصیر را تلفیقی از سبک‌های مختلف رهبری شامل رهبری تحول‌گرا، تحول‌آفرین و مراقبتی دانست و گفت: رهبر بصیر افرادی هستند که از لحاظ معنوی، روحی، احساسی متوازن باشند یعنی فردی که این ویژگی‌ها را نداشته باشد نمی‌تواند در جایگاه رهبری به معنای نفوذ بر افکار و قلوب مردم نه جایگاه سیاسی رهبری قرار گیرد.

وی افزود: بصیرت صرفا دانایی نیست دانایی زمانی که همراه با باور و ایمان باشد، بصیرت معنا می‌شود چراکه بسیاری از اندیشمندان دانش و دانایی دارند، اما حرکت ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عامل حرکت و هدایت فرد، دانش و ایمان، باور و اعتقاد درونی است، اظهار کرد: هم در اصطلاح و هم در معنی بصیرت به معنای آگاهی، هوشمندی، هوشیاری در برخورد با حوادث و پدیده‌های بیرونی، برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی و زمان‌شناسی است.

وی عنوان کرد: اگر فرد رهبر نسبت به حوادث بیرونی نگاه بصیرتی یعنی دانایی همراه با ایمان و باور داشته باشد، چشمش به حقیقت باز می‌شود و جداکننده حق از باطل خواهد بود اگر این توصیفات را بپذیریم فردی که بتواند آینده را درست تشخیص دهد و با درک روشن آن اقدامات لازم برای این آینده را پیش‌بینی خواهد کرد.

نظری تأکید کرد: در الگوی رهبری امام خمینی (ره) شاخصه‌هایی از بصیرت و رهبری بصیر امروزی وجود دارد که مصادیق و جلوه‌های آن در رفتار، تصمیم‌گیری‌ها و موضع‌گیری‌های حضرت امام وجود دارد.

وی به شش شاخص حوزه مدیریتی امام خمینی (ره) اشاره و تصریح کرد: دوراندیشی و آینده‌نگر، چشم‌انداز، شناخت ماهیت جریانات، شناخت افراد صالح و ناصالح، شناخت دشمن و توطئه‌های و شناخت موقعیت و وظیفه شش شاخص رهبری حضرت امام است.

این استاد دانشگاه به منابع کسب این بصیرت اشاره کرد و افزود: خدامحوری، داشتن فکر و اندیشه روشن، تجزیه و تحلیل مسائل، عبرت گرفتن از مسائل گوناگون و پیمودن مسیر اهل بصیرت از منابع کسب این بصیرت است.

وی در پایان گفت: امیدواریم مدیران سطح جامعه اسلامی ما با استفاده از این شاخصه‌های برگرفته از سبک مدیریت امام خمینی (ره) بتوانند یک بصیرت، دوراندیشی و چشم‌انداز برای آینده داشته باشند به گونه‌ای که پیروان هم نسبت به آن اهتمام داشته باشند و نسبت به محیط، افراد و دشمنان هم هوشمندی و شناخت لازم را داشته باشند که خروجی آن سبک مدیریتی اسلامی به تأسی از حضرت امام ارائه دهیم.

برچسب ها: کردستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار