استاندار کردستان:
استاندار کردستان با اشاره به اینکه باید از شعارگرایی دوری کنیم گفت: متأسفانه با وجود تلاش‌های مردم و مسئولان برای تسریع روند توسعه، هنوز افرادی هستند که در بسیاری از مواقع جلوی توسعه استان را می‌گیرند و با کارشکنی و کم‌کاری اجازه رشد و توسعه را نمی‌دهند که باید این افراد نگرش و دیدگاه‌های خود را تغییر دهند.
کد خبر: ۱۶۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 12 January 2016

به گزارش تابناک کردستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، عبدالمحمد زاهدی در دیدار با اعضای بنیاد آینده پژوهی توسعه مردمی کردستان اظهار کرد: یکی از مفاهیمی که در جوامع پیشرفته دنیا مطرح می‌شود بحث توسعه است که آنها تا حدود بسیاری به اهداف پیش بینی شده رسیدند ولی متاسفانه در کشور ما با وجود برنامه ریزی‌ها هنوز کاملا محقق نشده و از معنی واقعی توسعه دور هستیم.

وی گفت: توسعه باید عملی باشد که در این راستا اگر انجمن ها و بنیادها وجود داشته باشند به طبع آن مردم نیز به سمت بحث توسعه کشیده می شوند.

استاندار کردستان تصریح کرد: ولی به دلایل مختلف مردم از مبحث توسعه دور هستند و بسیاری از آنها دغدغه مشکلات اقتصادی و معیشتی داشته و در ابعاد کلان و گسترده رغبتی برای تحقق توسعه در جامعه ندارند و مسیر توسعه را دنبال نمی‌کنند و حتی در برخی موارد مقاومت نیز می کنند که باید این روند آسیب شناسی شود.

وی گفت: باید پذیرفت که بحث توسعه قابل تعریف نیست و مفهوم گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که هر فرد و گروه‌های مرجع و صاحبنظران بستگی به توان اجرایی و عملی و متناسب با ظرفیت‌های خود باید توسعه را تعریف و در خدمت جامعه به کار گیرند.

زاهدی افزود: در مجموع نکته مهم و حائز اهمیت اینست که باید درک صحیحی از ماهیت توسعه داشته باشیم و راه‌ها و اهداف را متناسب با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جامعه تعریف و تدوین کنیم تا به سمت توسعه واقعی حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: تنها نباید با بیان مباحث تئوری به فکر توسعه باشیم بلکه باید با تبدیل علم به عمل و اجرایی کردن برنامه ها راه را برای توسعه هموار کنیم.

استاندار کردستان به نقش روشنفکران و صاحبنظران در توسعه اشاره کرد و گفت: در حقیقت روشنفکران و صاحبظران نماینده مردم و سیستم اجرایی نیستند بلکه داور و قضاوت کننده و تحلیل کننده وضعیت موجود و ارائه دهنده راهکارهای علمی و عملی هستند و باید با دیدگاهی دقیق و آگاهانه راه را برای مشارکت مردم و تحرک بیشتر در سیستم اجرایی در مسیر توسعه هموار سازند و موارد را متذکر شوند.

زاهدی افزود: همه باید با تمام توان وارد بحث توسعه شویم و در نهایت این مردم هستند که رفتار و برنامه‌های ما را قضاوت می‌کنند که آیا در این راه تا چه اندازه موفق هستیم.

وی خاطر نشان کرد: توسعه کار مردم است و نباید ورود آنها را در توسعه محدود کرد و در حقیقت یکی از اصول اساسی حضور مردم در مسیر توسعه است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه باید از شعارگرایی دوری کنیم گفت: متاسفانه با وجود تلاش‌های مردم و مسئولان برای تسریع روند توسعه هنوز افرادی هستند که در بسیاری از مواقع جلوی توسعه استان را می‌گیرند و با کارشکنی و کم کاری اجازه رشد و توسعه را نمی‌دهند که باید این افراد نگرش و دیدگاه‌های خود را تغییر دهند.

وی افزایش درآمد سرانه و رضایتمندی مردم را برای همراهی و همسویی آنها با روند توسعه ضروری برشمرد.

زاهدی گفت: یکی از نقش‌هایی که تشکل ها و بنیادهای مردم نهاد می توانند داشته باشند اشاعه تفکر توسعه در بین آحاد جامعه است تا از این طریق زمینه حضور تاثیرگذار مردم در بحث توسعه فراهم شود.

زاهدی توجه به توانمندسازی نیروی انسانی را خواستار شد و افزود: در بحث سرمایه انسانی در چند محور می‌توان آن را مورد بررسی قرار داد که در بحث دولتی و اجرایی، ارتقا آموزشی علمی و عملی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در بخش تشکل های غیر دولتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: آموزش از ارکان اصلی توانمندسازی در بحث توسعه است و در این راستا مدیران دستگاه اجرایی باید با آموزش مستمر خود و کارکنان دستگاه مربوطه با تمام توان وارد بحث توسعه شوند و در این زمینه خود نیازمند بروز رسانی و آموزش هستند.

استاندار کردستان افزود: باید گفت‌وگو بین مردم و مسئولان را توسعه دهیم و در این رابطه سیستم دولتی باید بستر لازم را برای حضور قوی‌تر بخش خصوصی و سازمان ها و بنیادهای مردمی فراهم کند.

وی تاکید کرد: باید شرایط حضور مردم را مسیر توسعه را فراهم کرد تا آنها در تحقق سرنوشت خود نقش بیشتری ایفا کنند.

زاهدی گفت: متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که دستگاه‌های اجرایی اصلا خود را نیازمند به همفکری با دیگران نمی‌بینند و فکر می کنند بیشتر از جامعه می دانند.

وی افزود: این تفکر مدیران به این معنی نیست که نیروی انسانی خارج از سیستم اداری ناتوان هستند بلکه باید با همفکری و همکاری شرایط را برای مشارکت مردمی و بخش خصوصی مهیا کنند.

استاندار کردستان گفت: دستگاه‌های اجرایی باید نقش بیشتری به بنیادها و سازمان‌های مردمی بدهند و در طرح‌های عمرانی و زیربنایی با آنها مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: باید با مشارکت بنیادها و سازمان‌های مردمی دلایل توسعه نیافتگی استان را تحلیل و بررسی کرد و نقاط ضعف و قوت را شناسایی و احصاء کرد.

زاهدی با بیان اینکه باید برای همه استان‌ها عدالت در توسعه رعایت شود تاکید کرد: استان های زاگرس نشین از جمله کردستان دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طبیعی و خدادادی هستند که متاسفانه به دلایل مختلف از جمله 8 سال جنگ تحمیلی همسو با سایر استان های کشور توسعه صورت نگرفته است که باید با جلوگیری از تمرکزگرایی در مرکز در ادامه با برنامه ریزی و رفع موانع و مشکلات موجود راه را برای توسعه همه جانبه در این استان‌ها فراهم کرد.

وی با انتقاد از بروکراسی زائد اداری در صدور مجوزها خواستار کاهش مدت زمان صدور مجوزها شد.

استاندار کردستان لزوم مشارکت جامعه علمی در بحث توسعه را ضروری برشمرد و گفت: باید مباحث توسعه در محافل و نشست‌های دانشگاهی نهادینه شود و بین نخبگان و روشنفکران به بحث و گفتگو گذاشته شود و فکر و اندیشه علمی و جدید در مسیر توسعه ورود پیدا کند.

وی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه بر همفکری و همراهی همه مدیران و مسئولان و صاحبنظران برای تحقق اهداف توسعه استان تاکید کرد و در این خصوص برنامه های جامع و کامل برای توسعه کردستان در این برنامه ارائه داد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروند ناظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
جناب زاهدی گویا ... فراموش کرده اند که ایشان عالیترین مقام اجرایی در استان هستند
جناب زاهدی اولین و مهمترین پارامتر در توسعه ، نیروی انسانی کار آمد و متخصص است که بتواند برنامه ریزی کند و سرمایه ها را بکار بگیرید . شما در این زمینه در استان ما معکوس عمل کرده اید
براستی در پیشگاه خدا و تاریخی چه جوابی برای عملکردتان خواهی داشت ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار