کد خبر: ۱۱۷۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷ 03 July 2024

یکی از معیار‌های انتخاب یک شهر برای مسافرت، فرهنگ مردمان آن سرزمین و نحوه برخورد آن‌ها با گردشگران است. کردستان ایران و مردم کرد زبان، همیشه جزء خونگرم‌ترین اقوام ایرانی بوده‌اند. مردمانی که با مهربانی و مهمان نوازی خود، خاطراتی به یاد ماندنی را برای مسافران رقم می‌زنند. در بین شهر‌های کردستان ایران، سنندج جزو زیباترین و مهمترین آن‌ها به حساب می‌آید. شهری که به خاطر زیبایی‌ها و برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی، آن را عروس کردستان ایران مینامند.

در این مطلب قرار است تا راهنمای کوتاهی از سفر به سنندج را برای گردشگران آماده کنیم. این راهنمایی از خرید بلیط اتوبوس تهران سنندج تا بازدید از شهر و اقامت در هتل‌های این شهر بزرگ را شامل می‌شود. حتی در انتهای مطلب یک پلتفرم مناسب برای خرید بلیط اتوبوس سنندج تهران به شما معرفی خواهیم کرد تا دغدغه برگشت از سفر را هم نداشته باشید.

راهنمای جامع سفر به سنندج عروس کردستان ایران

آشنایی با سنندج، عروس کردستان

واژه عروس تداعی‌کننده زیبایی و تن نازی در ذهن آدمی است. اما چرا باید مردم بومی و گردشگران چنین عنوانی را به یک شهر بزرگ اختصاص دهند؟ سنندج را می‌توان مهمترین شهر کردنشین ایران دانست که مرکز استان کردستان نیز محسوب می‌شود. شهری با مردمان کرد زبان که فرهنگ و لباس محلی مخصوص به خود را دارند. زبان کردی مردمان این شهر به لهجه سورانی بوده و لباس اصیل کردی جزء فاخرترین لباس‌های محلی ایران محسوب می‌شود. مردمان محلی کردستان سنندج را با نام «سنه» می‌خوانند که به معنی کوه است. دلیل این نامگذاری هم دژی بود که در دوره صفویه در این شهر بنا شد و مردم نیز آن را شهر سنه دژ نامیدند.

موقعیت جغرافیایی سنندج به گونه‌ای است که انگار شهر توسط تپه‌هایی متعدد احاطه شده است. به همین خاطر سنندج را به شهر هزار تپه هم می‌شناسند. شهری قرار گرفته در امتداد رشته کوه‌های زاگرس که هنوز هم بافت سنتی آن شکل خود را حفظ کرده است. موقعیت شهر باعث شده تا سنندج آب و هوایی دلپذیر و معتدل داشته باشد. این ویژگی به مراتب برای گردشگری که قصد سفر به این شهر را داشته باشد، بسیار مهم است. خب قبل از اینکه نوبت به معرفی بازار‌های سنتی و جاذبه‌های گردشگری این شهر برسد، بهتر است که بلیط اتوبوس تهران سنندج خود را در سایت مستر بلیط رزرو کنید. چون مطمئناً از سفر به این شهر زیبا و همکلامی با مردمان شیرین زبان کرد پشیمان نخواهید شد.

جاذبه‌های گردشگری سنندج

قدمت تاریخی سنندج به هزاره چهارم پیش از میلاد برمی گردد. اما بیشتر بنا‌های تاریخی این شهر مانند مسجد دارالاحسان، خانه کرد، موزه سنندج، عمارت خسروآباد و بازار سرپوشیده شهر مربوط به دوران صفوی و قاجار است. البته اگر به دنبال گردش در یک جاذبه طبیعی هستید، جذابیت‌های پارک زیبای آبیدر می‌تواند شما را سورپرایز کند. علاقمندان به خرید و بازارگردی هم بهتر است که سری به بازار سرپوشیده سنندج بزنند و خرید در فضایی جدید را تجربه کنند. بهرحال پیشنهاد می‌شود که خود را حداقل برای یک سفر دو روزه در سنندج آماده کنید؛ چون عروس کردستان جا‌های دیدنی بسیار زیادی دارد و نمی‌توان یک روزه یا چند ساعته از تمامی آن‌ها دیدن کرد.

راهنمای جامع سفر به سنندج عروس کردستان ایران

زمان مناسب برای سفر به سنندج

قرارگیری سنندج در نزدیکی کوه‌های زاگرس باعث شده تا زمستان‌هایی سرد داشته باشد. اما در فصل بهار و تابستان، آب و هوایی دلنشین دارد که خوراک سفرگردی و گشت و‌گذار در شهر است. متوسط دمای این شهر در فصل بهار بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است و گرمی هوای آن در تابستان نهایتاً به ۲۵ درجه می‌رسد. اگر در ماه‌های ابتدایی سال و اوایل نوروز به سنندج سفر کنید، شاید شانس تماشای رقص‌های محلی سر سال را داشته باشید. چون عید نوروز در میان مردم کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و آن را فرصتی برای احیا و تولدی دوباره می‌دانند. تماشای جنگل‌های اورامانات در فصل بهار می‌تواند یک‌ایده مناسب برای گردشگری در سنندج باشد.

اقامت در سنندج

سفر و اقامت دو واژه عجین شده با هم هستند و هر مسافری باید بعد از رزرو بلیط اتوبوس تهران سنندج، به فکر پیدا کردن مکانی برای استراحت خود در شهر مقصد باشد. در سنندج نیز انواع مختلفی از اقامتگاه‌های لوکس و بومگردی وجود دارد که می‌توانید بسته به امکانات درخواستی و توان مالی خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. هتل شادی و هتل جهانگردی سنندج، از اقامتگاه‌های مدرن این شهر هستند. برای مسافرانی که قصد اقامت در مکانی معمولی را داشته باشند، هتل آبیدر، مجتمع اقامتی هشت چنار و چندین اقامتگاه بومگردی دیگر در سطح شهر وجود دارد. اما مهمترین نکته در انتخاب اقامتگاه، نزدیکی آن به اماکن گردشگری از سنندج است که قصد بازدید از آن‌ها را دارید.

غذا‌های محلی سنندج

لذت سفر به شکم گردی و تجربه طعم خاص غذا‌های محلی است. کمتر مسافری را می‌توان پیدا کرد که عازم سنندج باشد و مزه «کلانه» این شهر را نچشیده باشد. خوردن کلانه به همراه دوغ آنچنان هوشی از سر می‌برد که تا مدت‌ها طعم و مزه آن در زیر دندان‌های شما باقی بماند. کلانه یک خوراکی شبیه به نان است که داخل آن را از پیچک یا پیازچه پر کرده و قسمت بیرونی آن را با کره محلی چرب می‌کنند. آش دانه کولانه، خورشت ریواس، کباب کردی، آش عدس بلغور و آش گزنه از دیگر غذا‌های محلی سنندج هستند.

راهنمای جامع سفر به سنندج عروس کردستان ایران

رستوران‌های سنندج

شاید بتوان کلانه را از دکه‌های بغل آبیدر و یا از دکه‌های سطح شهر تهیه کرد؛ اما برای خوردن یک غذای با کیفیت باید با رستوران معروف این شهر آشنا بود. رستوران‌های بسیار زیادی در شهر سنندج وجود دارد که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به رستوران مروارید، شیدای کردستان، جهان نما و سفره خانه سنتی آبیدر اشاره کرد. انتخاب هر کدام از این غذاخوری‌های سنندج بستگی به موقعیت شما در سطح شهر و غذای درخواستی دارد.

سوغاتی‌های سنندج

پس از کلی گردش در شهر سنندج و چشیدن غذا‌های این شهر، باید به فکر خرید سوغاتی بود. پس برای اینکه دست خالی به خونه برنگشته و تحفه‌ای برای دوستان خود از سنندج ببرید، باید از سوغاتی‌های سنندج با خود ببرید. معروف‌ترین سوغات این شهر، نوعی آدامس محلی به نام «سقز» است. این آدامس از شیره غلیظ درخت پسته وحشی گرفته شده و خواص درمانی زیادی دارد. شیرینی کنجدی و کاک مخصوص از دیگر سوغاتی‌های سنندج هستند. البته می‌توان از بین نان برنجی، بادام سوخته یا عسل طبیعی هم یکی را به عنوان سوغاتی این شهر با خود ببرید. کفش‌های کلاش و پارچه‌های بافته شده هم از سوغاتی‌های غیرخوراکی عروس کردستان هستند.

راه‌های رفتن به سنندج

خب بالاخره هر سفری یک پایان دارد و کم کم باید به فکر برگشت باشیم. اگر اهل پایتخت هستید و با اتوبوس خود را به سنندج رسانده‌اید، به راحتی می‌توانید بلیط اتوبوس سنندج تهران را نیز در سایت‌های معتبری مثل: علی بابا، سفر724، مستربلیط، پایانه‌ها و ... تهیه کنید. امکان رزرو بلیط هواپیما سنندج تهران هم معمولا در این سایت‌ها وجود دارد و باید خود را به فرودگاه سنندج در ابتدای جاده این شهر به کرمانشاه برسانید. مسیر قطاری سنندج چندین سال است که در دست احداث بوده و هنوز کامل نشده است. البته اگر قصد رفتن به سنندج با وسیله شخصی و کمپینگ را داشته باشید، هزینه‌های مسافرت شما بسیار کمتر خواهد بود. به همین خاطر است که پیشنهاد کردیم که سفر خود به سنندج را برای بهار و تابستان برنامه‌ریزی کنید تا امکان کمپینگ برای شما مهیا باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار