استان آذربایجان غربی،زادگاه پرویز فتاح رئیس جدید کمیته امداد امام خمینی(ره)بدلیل مهاجر پذیری که نشات گرفته از موقعیت جغرافیایی و فرهنگی منطقه میباشد از شرایط خاصی برخوردار است .بگونه ایی که این استان با 76356 خانوار با جمعیتی حدود 159506 نفر تحت حمایت کمیته امداد بوده و از این حیث در رده دهم کشور قرار دارد.
کد خبر: ۲۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶ 14 April 2015

استان آذربایجان غربی،زادگاه پرویز فتاح بدلیل مهاجر پذیری که نشات گرفته از موقعیت جغرافیایی و فرهنگ منطقه میباشد از شرایط خاصی برخوردار است .بدین جهت نیازمند توجه بیشتری در این خصوص میباشد.بگونه ایی که این استان با 76356 خانوار با جمعیتی حدود 159506 نفر تحت حمایت کمیته امداد بوده و از این حیث در رده دهم کشور قرار دارد.

به گزارش تابناک ارومیه،پایه های شکل گیری کمیته امداد امام خمینی(ره)به سال 1342 با هدف حمایت از خانواده زندانیان سیاسی و مبارزین بدستور امام خمینی بر میگردد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ،کمیته امداد دومین نهاد انقلابی بود که با دستور بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت از مستضعفین و محرومین تشکیل گردید.

اساس این نهاد انقلابی ،بر پایه های حمایت از محرومین و قشر ضعیف و ناتوان جامعه در راستای اجرای عدالت اسلامی میباشد.اشخاصی هم که طی 36 سال فعالیت این نهاد ،سکان دار آن بودند ، برای حمایت هرچه بهتر و همه جانبه از جامعه هدف خود تلاش میکردند.

در سالهای اخیر ،بدلیل تغییرات اجتماعی در کشور،تغییراتی نیز در رویکردها و عملکردهای این نهاد ایجاد گردید.یکی از مهمترین تغییرات صورت گرفته ،چرخش از حمایت مقطعی و روزمره ،به سمت و سوی توانمند سازی و ایجاد خوداتکایی در خانواده های تحت حمایت بود.

تغییرات عملکردی در این نهاد ،نیازمند تغییرات نگرشی و مدیریتی نیز بود که در این راستا مقام معظم رهبری طی حکمی رئیس و هیات امنای جدیدی بر سکان داری این نهاد تاثیر گذار در جامعه امروزی منتصب نمودند.ایشان در حکم ابلاغی خود آورده اند: "رجاء واثق دارم مجموعه فوق و رئیس محترم این نهاد انقلابی با استعانت از پروردگار متعال و بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند موجود، در تحقق هدف نورانی این تشکیلات الهی که همانا توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تأمین خوداتکایی نیازمندان و محرومان و تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی آنان با ارائه‌ی خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی می‌باشد، گام‌های اساسی و تکمیلی بردارند.

اکنون که پرویز فتاح با حکم مقام معظم رهبری به ریاست این نهاد منصوب شده است،راهی سخت و طولانی در پیش دارد.راهی که جز فداکاری ،ایثار،از خودگذشتگی و در یک کلام مدیریت علی ابن ابی طالبی ندارد.

چنانچه انواری رئیس سابق کمیته امداد در جلسه تویدع و معارفه طی سخنانی گفت:تمام امدادگران کمیته امداد این نهاد را عبادتگاه می‌دانند، با وضو وارد شده و با توکل به خدا کارهای خود را انجام می‌دهند؛ تأیید مقام معظم رهبری در سند دارالقرار ما ثبت می‌شود.

انواری افزود: جنس مسئولیت در نظام اسلامی، امانت‌داری است و باید به اهلش سپرده شود، مسئولیت در نظام اسلامی فخرفروشی نیست و از نوع تکلیف است، اگر کمیته امداد عبادتگاه است و کار در آن عبادت یعنی تکلیف انجام می‌شود و اصل خادم بودن است نه حاکم بودن، مسئولیت‌ها نیز وسیله آزمون الهی برای انسان‌ها هستند تا مشخص شود چه‌کسی زیبایی خود را حفظ می‌کند و چه‌کسی تحت سلطه هوای نفس قرار می‌گیرد.

فتاح در حالی بر مسند این نهاد تکیه میزند که طبق آمار در پايان سال 92 ،2662564 خانوار با جمعیت 6005671 نفرشامل 1851094 خانوار با جمعیت 3985429 نفر کمک معشیتی بگیر امداد و تعداد 811470 خانوار با جمعیت 2020242 نفر مددجویان موردی تحت حمایه این نهاد میباشد.که تعداد خانوارهای مورد حمایت با رشد 3.7درصدی نسبت به سال 91 روبرو بوده است.

در این بین استان آذربایجان غربی،زادگاه پرویز فتاح بدلیل مهاجر پذیری که نشات گرفته از موقعیت جغرافیایی و فرهنگ منطقه میباشد از شرایط خاصی برخوردار است .بدین جهت نیازمند توجه بیشتری در این خصوص میباشد.بگونه ایی که این استان با 76356 خانوار با جمعیتی حدود 159506 نفر تحت حمایت کمیته امداد بوده و از این حیث در رده دهم کشور قرار دارد که از این میزان 37 هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند.طبق همین آمار بیش از 50 درصد نیازمندان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی زنان هستند که این تعداد را عمدتا زنان سرپرست خانوار تشکیل میدهند.

که فتاح رئیس کمیته امداد امام(ره) در مراسم گرامیداشت روز زن در این باره گفت:با توجه به اینکه جامعه هدف در این نهاد مقدس بیشتر بانوان و زنان سرپرست خانوار هستند ،حضور سرکار خانم وحید دستجردی را در هیئت امنای این نهاد به عنوان نماینده ی بانوان برشمرد .

از طرف دیگر پرویز فتاح در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)در خصوص برنامه های خود گفت :در مدیریت جدید کمیته امداد امام خمینی (ره)، هدف افزایش اعتماد عمومی است تا بتوانیم با تمام آنچه که در اختیار داریم این اعتماد عمومی را افزایش داده و بدین ترتیب سایر ماموریت‌ها و خط مشی‌ها در کمیته امداد امام خمینی (ره) حل خواهد شد.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: در کمیته امداد، سبک‌سازی خواهد شد تا بتوان ساختار آن را روان کرد تا ساده‌تر به مددجویان خدمت‌رسانی کنیم.

فتاح همچنین گفت: هدف ما این است که در راستای این سبک‌سازی‌ها خدمت بی‌منت را هرچه سریع‌تر و با کیفیت‌تر به مددجویان امداد ارائه دهیم و رسیدن به این هدف نیاز به تغییرات جزئی دارد.

گفتنی است در مراسم تودیع و معارفه رئیس کمیته امداد امام خمینی ، آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، نیری سرپرست اسبق کمیته امداد، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، احمد میدری معاون وزیر تعاون، عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، اعضای جدید هیئت امنای کمیته امداد و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار