بررسی طرح خود اتکایی کمیته امداد امام خمینی (ره)
با نظارت هایی که در پنج سال گذشته بر روند طرح های خودکفایی کمیته امداد انجام شده، 96 درصد طرح های اشتغال مددجویان این نهاد حمایتی در استان موفقیت آمیز بوده است.که امیدواریم این روند مناسب تداوم یابد.
کد خبر: ۱۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴ 13 March 2015

سابقه شکل گیری نهادی با ماموریت کمک رسانی به محرومین و مستضعفین ، به سالهای قبل از پیروزی انقلاب و حدودا سال 1342 بر می گردد که تعدادی از انقلابیون نهضت اسلامی که در زمره همراهان حضرت امام خمینی (ره) قرار داشتند، از طرف معظم له ماموریت رسیدگی و حمایت گسترده و فراگیر از اعتصابیون و خانواده زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه را به عهده گرفتند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فعالیت مجدد بخشهای اداری، اقتصادی و فرهنگی کشور، لزوم حمایت از نیازمندان در صدر برنامه های نظام قرار گرفت و دقیقا 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 14 اسفند ماه 1357 هجری شمسی، کمیته امداد امام به عنوان دومین نهاد انقلابی، با صدور حکم حضرت امام خمینی (ره) برای مدت نامحدود، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه، در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آن، تاسیس گردید.

دربخشی از اهداف اساسنامه این نهاد آمده است :

-کمیته امداد امام خمینی، با هدف یاری نمودن محرومان و مستضعفان، امداد درماندگان و آسیب دیدگان و خودکفا کردن محرومان تشکیل یافته است.

-فراهم آوردن امکانات لازم به منظور خوداتکاء نمودن افراد و خانواده های مورد حمایت و سایر نیازمندان از طریق ایجاد اشتغال، اعطای وام، آموزشهای فنی و حرفه ای و ارائه ی خدمات لازم در حد امکان.

اکنون با مطالعه مفاد اساسنامه این نهاد ،معلوم میگردد که یکی از اهداف اصلی آن ایجاد بسترهای لازم جهت خوداتکایی مددجویان این نهاد است.

چه بسا با تحقق این مهم ،هم باری از دوش اقتصاد و اجتماع کشور برداشته میشود و هم اینکه خانواده ایی که در مقطعی نیازمند کمک بوده با ایجاد شغل،تا حدودی بی نیاز از کمک دیگران میشود.همچنین با ایجاد شغل و کار در جامعه ،اجتماع از تاثیرات بیکاری رهایی یافته و افراد نیازمند بطور سودمند به چرخه اقتصادی کشور باز میگردند.

محقق شدن خود اتکایی در مددجویان نیازمند برنامه ریزی مناسب از طرف این نهاد بوده تا با آموزش مددجویان و ایجاد کارگاههای خود اشتغالی،زمینه جذب این افراد را به بازار کار فراهم کرده و از تعداد جمعیت وابسته به کمیته امداد کاسته شود.

سوال اینجاست:کمیته امدادامام خمینی(ره)آذربایجان غربی دراین خصوص تاچه اندازه ایی موفق بوده است؟

در این راستا جلال حسین زاده مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی اظهار داشته اند:کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی از نهادهای مسئول در حوزه حمایت از نیازمندان در کشور به شمار می رود که در سالهای اخیر، راهبرد خود را توانمندسازی و خارج کردن خانواده های تحت حمایت از زیر پوشش خود قرار داده است.

وی در ادامه گفته اند:با نظارت هایی که در پنج سال گذشته بر روند اجرای طرح های خودکفایی کمیته امداد انجام شده، 96 درصد طرح های اشتغال مددجویان این نهاد حمایتی در استان موفقیت آمیز بوده است.تنها چهار درصد طرح های اشتغال کمیته امداد با مشکل مواجه شده که امیدواریم این روند مناسب تداوم یابد.

ایشان همچنین ابراز داشته اند: برای صیانت از حقوق شهروند به ویژه مراقبت از حق مددجویان کمیته امداد طرح مددکاری محوری در استان به اجرا درآمده است . افراد نیازمند و افراد خیر از عمده مخاطبان کمیته امداد به شمار می‌روند که برای رفع نیازهای اجتماعی می‌طلبد تا روند کار با اثر گذاری بیشتری نسبت به گذشته به اجرا درآید.

وی با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار از دیگر مراجعین کمیته امداد امام خمینی(ره) میباشند ابراز داشت:به همین منظور لازم است در رابطه با صیانت از حقوق شهروندی این اداره طرح مددکاری محوری را به اجرا درآید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار