مقام معظم رهبری 15 روز قبل و در ابتدای سال جاری با تاکید بر عملی کردن "اقتصاد مقاومتی" در عرصه های مختلف کشور از شعاری برخورد کردن با این مهم در سالهای اخیر انتقاد کردند.
شهرداری و شورای شهر مشهد در حالی که همواره شعارهای ولایت مداری، توجه به حاشیه شهر و اقشار کم درآمد را به عنوان تابلو فعالیتهای خود در تبلیغات و ... نمایش می دهند، بعد از وجود شایعات فراوان در اواخر سال 94 و نیز در روزهای اخیر و در جلسات ابتدایی شورا در سال 1395 بدون توجه به ماهیت شعار سال اقدام به گران کردن بلیط اتوبوس و قطار شهری نمود.
بنابراین تصمیم، مصوبه شورای اسلامی شهرمشهد درباره قیمت بلیت اتوبوس و قطار شهری مشهد از روز گذشته (15فروردین) اجرایی شد تا قیمت بلیت اتوبوسهای سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد از 250 تومان به 300تومان ، قیمت بلیت اتوبوس های بخش خصوصی از 300تومان به 350تومان وقیمت بلیت قطار شهری از 500تومان به 550تومان افزایش پیدا کند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد در اواخر سال قبل در گفتگویی اظهار کرد: "براساس قانون پنجم توسعه 75 درصد حمل و نقل درون شهری باید توسط سیستم حمل و نقل عمومی انجام گیرد که در حال حاضر این آمار در سطح شهر مشهد 45 درصد است"
وی افزود:" 25 درصد مسافران خطوط اتوبوسرانی مشهد از من کارت استفاده نمی کنند."
وی همچنین با اشاره به حجم مسافر جابجا شده توسط اتوبوس و مترو گفت: "سازمان اتوبوسرانی 23 درصد و قطار شهری کمتر از یک درصد از سهم مسافرتهای درون شهری را در بر میگیرد"
با توجه به آمارهای ارائه شده به راحتی می توان نتیجه گرفت که گرانی استفاده از حمل و نقل عمومی که استفاده از آن مصداق عینی اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی در هزینه های شهر و شهروندان است از مهمترین دلایل استفاده کم از این خدمات است.
شکی نیست که تعمیر و نگهداری پایداری سیستم حمل و نقل عمومی هزینه های بالایی را برای شهرداری و شورا دارد ولی از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که بخش عمده شهروندانی که از اتوبوس و قطار شهری برای حمل و نقل استفاده میکنند از تمکن مالی کمی برخوردارند و گرنه آنها نیز علاقهمندند با خودروهای لوکس تک سرنشین در سطح شهر تردد کنند!
متاسفانه گویا اعضای شورای شهر و شهرداری مشهد در خصوص عملی کردن اقتصاد مقاومتی در حوزه حمل و نقل عمومی، چشمشان را بر واقعیتهای اقتصادی جامعه بسته اند و شاید امید چندانی به بازبینی قیمتگذاری جدید افزایش بهای خدمات اتوبوس و مترو نباشد! زیرا متاسفانه برخی اعضاء شورا در اظهارات و مصاحبه ها تایید مصوبه توسط فرمانداری را دستاویز و مهر تاییدی بر عمل خلاف مصالح عمومی زائران و مجاوران اعلام کردهاند.
آنچه مسلم است در 15 روز نوروز امسال شهرداری و شورای شهر مشهد سعی کرد با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی متعدد و متنوع، درون و برون سازمانی کاستی ها و مشکلات حوزه حمل و نقل را پوشش دهد ولی از این مهم غافل بود که " به عمل کار برآید به سخندانی نیست" و با مصوبه ای غیر منصفانه بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشتی چند صد هزار نفر استفاده کننده از اتوبوس و مترو و در حالیکه افزایش قیمت سوخت و یا بهای خدمات در این چند روز صورت نگرفته، اقدام نامتعارفی انجام داد.
انتظار عمومی شهروندان مشهد مقدس و همچنین زائران ، در کنار توسعه حمل و نقل عمومی ، ارائه خدماتی در دسترس و ارزان است و اگر شهرداری و شورای شهر مشهد در این زمینه توانایی کافی ندارد؛ راهکارش افزایش قیمت خدمات نیست! و چه بسا کاهش برخی هزینههای تبلیغی و امور تشریفاتی و نمایشی بسی موثرتر باشد.
البته وقتی مدیران شهری و اعضای شورای شهر هر کدام مسیرهای مختلف را با خودرو شخصی و یا سازمانی طی می کنند و عملا خود از خودرو عمومی استفاده نمی کنند! نمی توان انتظاری بیش از این از آنان داشت!
م.شهری / تابناک رضوی