انتخاب استاندار خراسان رضوی از بین سه گزینه/// انتخاب استاندار خراسان رضوی، یک از سه کدام گزینه برای استانداری خراسان رضوی شانس بیشتری دارد؟

انتخاب استانداران خراسان رضوی به مرحله نهایی رسیده و بر اساس اخبار منشر شده به نظر می رسد استاندار دولت وفاق ملی در خراسان رضوی از بین سه نفر نهایی یعنی، غلامحسین مظفری، معتمدیان و رضا شیران خراسانی خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶ 18 September 2024

در این گزارش به رزومه و سابقه فعالیت های سیاسی، اقتصادی و مدیریتی این سه گزینه پرداخته شده است.
غلام‌حسین مظفّری:
او گزینه‌ای بومی و با گرایش سیاسی اصلاح طلبی است، ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نیز دو گزینه مد نظرشان را سید جواد حسینی و غلامحسین مظفری اعلام کرده اند. برخی او را چهره‌ای میانه رو می‌دانند که سابقه دوستی و رابطه‌ای نزدیک با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دارد. مظفری اول اردیبهشت سال 1347 در روستای مظفری آباد نیشابور به دنیا آمده و زمانی که دانشجوی دانشگاه فردوسی در رشته مهندسی کشاورزی بود به جبهه اعزام می‌شود البته برادرش غلامحسن نیز در جنگ تحمیلی ایران و عراق به شهادت رسیده است.
مظفری را می‌توان فردی چند بعدی دانست، چرا که ابتدا با استخدام در جهاد دانشگاهی و خدمت در این مرکز علمی و پژوهشی، به ریاست جهاد دانشگاه خراسان نیز رسیده است و پس از آن در سال 1377 از سوی وزیر کشور دولت خاتمی به عنوان فرماندار شهرستان نیشابور انتخاب و تا این سال 79 نیز به عنوان معاون برنامه و اداری و مالی استانداری خراسان منصوب شد.
او در ادامه خدمت به مردم نیشابور را انتخاب کرد و از سال 1383 تا 1387 نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی بود. با پایان خدمت در مجلس شورای اسلامی او فعالیت در حوزه اقتصادی را ادامه داد و عضو هیئت مدیره و معاون سازمان اقتصادی کوثر بود، پس از آن نیز به عنوان عضو هیئت مدیره و قائم مقام بانک شهر فعالیت کرد و در مرداد ماه 1392 به عنوان مدیر عامل بانک شهر منصوب شد.
مظفری دوباره به وزارت کشور بازگشت و به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران منصوب شد.
اما بعد از آن با پیشنهاد علرضا رشیدیان استاندار وقت خراسان رضوی با ابلاغ وزیر کشور به عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور معرفی شد او از بهمن ماه 1393 تا شهریور ماه 1395 در این سمت باقی ماند و با استعفای خود از نیشابور به تهران رفت و به عنوان مستشار دیوان محاسبات کشور  مشغول به خدمت شد.
البته مظفری آذر ماه 1397 به جزیره زیبای کیش رفت و به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب و تا اسفند 1399 در این سمت باقی ماند.
مظفری اکنون ، دکترای مدیریت توسعه دارد و رزومه‌ای دانشگاهی، علمی، اجرایی و مدیریتی در فرمانداری و استانداری و بخش های اقتصادی را در کارنامه دارد. برخی افراد او را شانس اول استانداری خراسان رضوی می‌دانند.
رضا شیران خراسانی:
او متولد شهر مشهد در سال 1342 است و دارای گرایش سیاسی اصولگرایی است، شیران خراسانی دانش آموخته دکتری حقوق بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. وی مقاطع قبلی تحصیلی خود را نیز در شاخه های علم حقوق (حقوق جزا) گذرانده است.
شیران خراسانی، از نظر سیاسی جز طیف اصولگرایان حامی قالیباف بوده و سالها مشاور ارشد محمدباقر قالیباف، شهردار کنونی تهران را عهده دار بوده است. او همچنین رئیس جبهه مردمی حامیان قالیباف درانتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بوده است.
شیران، قائم‌مقام جمعیت «پیشرفت و عدالت ایران اسلامی» ‏و از ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس است، که در بخشهای مختلف مدیریتی شهرداری تهران فعالیت داشته است.
شیران، قائم‌مقام جمعیت «پیشرفت و عدالت ایران اسلامی» ‏و از ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس است، که در بخشهای مختلف مدیریتی شهرداری تهران فعالیت داشته است.
شیران خراسانی، دانش آموخته ی دکترای تخصصی حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی تهران و صاحب اثر و نویسنده کتاب «مسوولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه» است. وی همچنین چندین مقاله علمی – پژوهشی در حوزه حقوق بین الملل به چاپ رسانده که از آن جمله می توان به «حمایت از حقوق بزه دیده در قوانین ایران و مصر» اشاره کرد.
وی، که از نیروهای با سابقه انقلاب و از جانبازان دوران دفاع مقدس است در آخرین روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از طیف اصولگرا و نماینده جریان قالیباف در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابییه مشهد و کلات ثبت نام و رسما وارد کارزار انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد و با انتخاب مردم نماینده مردم  شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی شد.
او در دوره بعد برای نمایندگی مردم مشهد و کلات کاندیدا نشد و در زمان انتخاب شهردار مشهد در سال 1400 او از سوی طرفداران قالیباف در شورای شهر مشهد به عنوا یکی از
گزینه‌های شهرداری مشهد پیشننهاد شد و او برنامه نیز ارائه کرد اما اعضای شورای شهر عدبالله ارجائی شیرازی را به شیران خراسانی ترجیح دادند.
سوابق و فعالیت های سیاسی و مدیریتی شیران خراسانی باعث شده است که برخی او را نماینده و سهمیه قالیباف می‌دانند و مطرح شدن سیران خراسانی با سابقه اصولگرایی با دولتی که با رای اصلاح طلبان بر سر کار آمده است این گمان را دو چندان می‌کند. حتی شنیده شده است که برخی اصلاح طلبان و فعالن سیاسی ستاد دکتر پزشکیان از انتخاب فردی با سابقه فعالیت اصولگرایی ابراز نگرانی و نارضایتی کرده‌اند. این می‌توان برای شیران خراسان در مرحله انتخاب نهایی یک نمره منفی محسوب شود.
محمدصادق معتمدیان:
او در سال 1349 در کرمانشاه به دنیا آمده است و از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به‌عنوان استاندار خراسان جنوبی  و از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ به‌عنوان استاندار خراسان رضوی در دولت دوازدهم فعّالیت می‌کرد.
معتمدیان دارای مدرك كارشناسی اقتصاد و كارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه ارومیه است. 
از فعالیت‌های سیاسی معتمدیان اطلاعات زیادی وجود ندارد و به صورت علنی فعالیت سیاسی از او دیده نشده است اما او پیش از این که به عنوان استاندار خراسان جنوبی انتخاب شود در دستگاه‌های امنیتی و اجرایی خدمت می کرده است.
براساس رزومه منتشر شده از معتمدیان، او مدیر کل اطلاعات استان آذربایجان غربی و مدیر کل اطلاعات استان ایلام را در کارنامه دارد.
یکی از نکات جالب توجه در مورد معتمدیان است که او تنها استانداری بوده است که با وجود سابقه استانداری در استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی در دولت سیزدهم به عنوان استاندار آذربایجان غربی منصوب شد.
هم‌چنین در بخش معرفی استاندار آذربایجان غربی، برای معتمدیان کارشناس و پژوهشگر مسائل قومی ـ منطقه ای و توسعه ای  و عضویت در ستاد دستگاههای اجرایی در تهران تا سطح مدیرکل را نوشته‌اند.
با این وجود معتمدیان گزینه مجمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با رویکرد اصولگرایی است در حالی که دولت با پشتوانه و رای اصلاح طلبی به پیروزی رسیده است و انتظار عمومی  مردم و سیاسیون انتخاب استانداری با گرایش های سیاسی اصلح طلبی است.
علاوه بر این این نمایندگان که اکنون برای استانداری خراسان رضوی گزینه پیشنهاد کرده‌اند در ستادهای آقای قالیباف و آقای جلیلی فعالیت داشته‌اند و واضح است که گزینه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که هم نظر و همراه خودشان باشد.
 اما به نظر آن‌چه معتمدیان را از استان آرام و بی حاشیه خراسان جنوبی به استانداری خراسان رضوی رساند نوع رفتار، منش و مدیریت او از سال 97 تا 99 بود. او که روحیه‌ای جهادی و میدانی دارد، توجه ویژه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته دارد و عملکرد مثبتی در این زمینه از او در استان‌های  خراسان جنوبی و رضوی شاهد بودیم.
اگر چه نظر سنجی از مردم درباره انتخاب یکی از این سه گزینه صورت نگرفته است اما به صورت استمزاجی می‌توان فهمید که مردم 
از دولت انتظار دارند استان خراسان رضوی گزینه‌ای با سابقه و رزومه‌ای قوی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای این استان پر جالش انتخاب شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار