مدیرکل منابع طبیعی:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت که با اجرای طرح ملی کاداستر، سند تک برگی مربوط به ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان صادر شده است.
کد خبر: ۹۸۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱ 23 August 2021
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت که با اجرای طرح ملی کاداستر، سند تک برگی مربوط به ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان صادر شده است.

به گزارش تابناک همدان، اسفندیار خزائی اظهار داشت: تا پیش از سال ۹۵ تنها برای ۴۸ هزار هکتار از اراضی ملی این استان سند تک برگی صادر شده بود که در حال حاضر با تثبیت ۶۹۴ هزار و ۷۲۴ هکتار از اراضی، برای ۴۵۰ هزار هکتار از این اراضی ملی در قالب چهار هزار و ۲۶ قطعه زمین سند صادر شده است.

وی اضافه کرد: طرح ملی کاداستر و صدور سند برای اراضی ملی با هدف افزایش بهره وری در سال ۸۹ مصوب و قرار شد در مدت پنج سال این طرح به سرانجام برسد، اما به علت محدودیت‌هایی نظیر کمبود اعتبار، ضعف‌های زیر ساختی و نبود مشاور توانمند این موضوع مهم به خوبی اجرایی نشده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: برنامه ریزی جدی برای اجرای کامل طرح کاداستر در استان از سال ۹۶ آغاز و برهمین اساس کار جانمایی نقشه در سامانه، تثبیت مالکیت، اصلاح هندسی و رفع انحرافات و تطبیق با تصاویر هوایی به صورت دقیق و کارشناسی، انجام شده است.

خزائی گفت: پیشتر نقشه‌های هوایی اراضی ملی با مقیاس یک در ۱۰ هزار تهیه می‌شد که اکنون این نقشه‌ها با مقیاس یک در ۲ هزار با دقت نظر بسیار بالا و قابل رصد تهیه و ثبت و ضبط می‌شود.

وی افزایش ضریب حفاظتی از اراضی ملی تا ۱۰۰ درصد، پیشگیری از تصرف اراضی با بهره گیری از نقشه‌های موجود و جی. پی. اس را از مزیت‌های اجرای طرح کاداستر اراضی دانست و گفت: با سند دار شدن اراضی ملی در صورت بروز حریق می‌توان با استفاده از جی. پی. اس وقوع آتش در اراضی ملی یا غیر ملی را به صورت دقیق تشخیص داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: پیشتر مردم برای استعلام مجبور به طی کردن پروسه طولانی و زمان بر بودند که اکنون با تکمیل طرح کاداستر و قرار گرفتن نقشه‌ها در سامانه تحت مدیریت اداره کل ثبت اسناد در صورت مراجعه افراد، پاسخ استعلام‌ها به سهولت و در کوتاهترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

خزائی گفت: یکسری تعارض‌هایی با مردم، اداره کل اوقاف و امور خیریه و دیگر نهاد‌ها در زمینه اراضی ملی وجود داشت که با سند دار شدن اراضی ملی این تعارضات در چارچوب مقررات به حداقل ممکن رسیده است.

وی اضافه کرد: با اجرای طرح کاداستر طی یکسال گذشته یک زمین ۵۰ هکتاری و ۲ قطعه زمین هفت هکتاری در کمیسیون ماده واحده به اراضی ملی بازگشت.

به گزارش ایرنا، وسعت عرصه‌های ملی استان همدان ۹۰۵ هزار هکتار است که ۸۲۲ هزار هکتار مرتع بوده و نزدیک به ۴۵ هزار هکتار اراضی جنگلی، جنگل دست کاشت و ذخیره گاه جنگلی است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار