فرماندار تویسرکان گفت: به طور میانگین عشایر تویسرکان سالانه یک هزار و 500 تن گوشت قرمز بازار مصرف کشور را تأمین می‌کند.
کد خبر: ۵۲۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 25 June 2015
فرماندار تویسرکان میزان تعداد دام‌ سبک عشایر تویسرکان را 125 هزار رأس دانست و گفت: به طور میانگین عشایر تویسرکان سالانه یک هزار و 500 تن گوشت قرمز بازار مصرف کشور را تأمین می‌کند.
به گزارش فارس، مهرداد موسوی در حاشیه بازدید از چادرهای عشایر و بررسی مشکلات آن‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، جمعیت عشایری ساکن در تویسرکان را در قالب 417 خانوار و نزدیک به 2 هزار و 600 نفر اعلام کرد و اظهار کرد: البته جمعیت عشایر در تویسرکان در نوسان است به نحوی‌ که گاهی این جمعیت به 2 هزار و 800 نفر می‌رسد.
وی عشایر را قشر سختکوش و کم‌توقع جامعه خواند و تاکید کرد: عشایر در تأمین بخش عمده‌ای از نیازهای جامعه شهری در بخش تولیدات دامی و لبنی نقش‌آفرینی قابل توجهی دارند.
فرماندار تویسرکان میزان تعداد دام‌ سبک عشایر تویسرکان را 125 هزار رأس دانست و خاطرنشان کرد: به طور میانگین عشایر تویسرکان سالانه یک‌هزار و 500 تن گوشت قرمز مورد نیاز بازار مصرف کشور را تأمین می‌کند.
وی تصریح کرد: از مجموع نزدیک به 6 هزار تن گوشت تولیدی توسط عشایر استان همدان حدود یک چهارم از این تولیدات متعلق به شهرستان تویسرکان است.
موسوی در خصوص مشکلات عشایر به موضوع آب اشاره کرد و افزود: کمبود منابع آبی و خشکسالی‌ طی چند سال اخیر در بسیاری از چشمه‌ها، آب عشایر و دام‌های آن‌ها امروز به وسیله تانکر تأمین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امور عشایر استان برای تأمین آب مصرفی برای شرب و احشام از طریق تانکر را قول مساعد داده‌اند، خواستار همکاری و همیاری بیشتر عشایر با دولت برای تأمین نیازها و حل مشکلات شد.
فرماندار تویسرکان راه‌های تعبیه شده و زیرسازی چادرهای عشایر در سطح شهرستان را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: اما این راه‌ها نیاز به بهسازی، ترمیم و تکمیل دارند.
وی به تخصیص اعتبار توسط استاندار همدان برای رسیدگی به وضعیت عشایر در بودجه سال گذشته اشاره کرد و افزود: 100 میلیون تومان از محل اعتبارات تملک دارایی‌ها و ماده 180 به عشایر در هر شهرستان اختصاص داده شد.
موسوی با اشاره به جذب مبلغ قابل توجهی از این اعتبار در تویسرکان، ابراز امیدواری کرد در سال جاری این اعتبارات افزایش یابد.
وی در خصوص مشکلات عشایر با منابع طبیعی ابراز کرد: منابع طبیعی به عنوان یکی از منابع و ذخیره‌گاه‌های کشور باید حفظ شوند چراکه احتمال احیا و تجدیدپذیری این منابع کم است، به همین دلیل عشایر باید در حفاظت از منابع طبیعی اهتمام ویژه داشته باشند.
فرماندار تویسرکان با اشاره به اینکه مراتع قابل چرای ما زیاد است، تصریح کرد: نباید به منابع طبیعی مشخص شده به عنوان یک ذخیره‌گاه گیاهی و جنگلی آسیب زده شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار