مدیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان کردستان با بیان اینکه امسال پیش بینی می‌شود در سطح مزارع دو شهرستان قروه و دهگلان بیش از 300 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شود ولی اکنون حجم خالی مراکز خرید در دو شهرستان کمتر 70 هزار تن است گفت: شرکت غله کردستان مقصر اصلی عدم آماده سازی مراکز خرید است و در این زمینه فقط وقت‌کشی می‌کند.
کد خبر: ۲۵۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷ 11 July 2016

به گزارش تابناک کردستان، صالح محمدی در گفتگو با تسنیم  اظهار کرد: هنوز گندم سال 93 کشاورزان گندمکار قروه و دهگلان در انبارهای و سیلوها موجود است و مراکز خرید امکان ذخیره‌سازی در فضای بسته را ندارند.

وی با انتقاد از نحوه خرید گندم از کشاورزان گندم کار شهرستان‌های قروه و دهگلان گفت: هنوز 55 هزار تن گندم مازاد در انبارها و سیلوها انبار است و اکنون با وجودی که برداشت گندم در شهرستانهای قروه و دهگلان و بیجار شروع شده اما مراکز خرید امکان ذخیره سازی کل گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کردستان را ندارد.

مدیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان کردستان  تصریح کرد: آماده سازی و تخلیه سیلوها باید یک ماه پیش انجام می گرفت اما متاسفانه اکثر مراکز خرید اعلام کرده‌اند هنوز گندم سال 93 در انبار ذخیره شده است.

محمدی ادامه داد: شرکت غله کردستان مقصر اصلی عدم آماده سازی مراکز خرید است و در این زمینه فقط وقت کشی می‌کند.

وی افزود: با این وضع مراکز خرید باید گندم مازاد کشاورزان را در فضای باز خالی کنند که اگر حوادثی مانند بارش باران و تگرگ رخ دهد چه کسی جواب گوی خسارت احتمالی خواهد بود که چند روز گذشته در آذربایجان غربی این اتفاق افتاد.

صالح محمدی تصریح کرد: تنها راه چاره مشکل خالی کردن انبار های ذخیره سازی است نه اینکه اکنون که برداشت شروع شده است غله اقدام به حمل گندم همزمان با برداشت کند که با این برنامه آهنگ حمل امکان خالی شدن انبارهای ذخیره سازی وجود ندارد.

وی گفت: امسال پیش بینی می‌شود در سطح مزارع دو شهرستان قروه و دهگلان بیش از 300 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شود ولی اکنون حجم خالی مراکز خرید در دو شهرستان  کمتر 70 هزار تن است.

مدیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان کردستان پیشنهاد کرد مراکز خرید خصوصی فورا خالی شود تا کشاورزان گندم‌کار برای فروش راحت به مراکز تعیین شده مراجعه و دست دلالان را از بازار گندم کوتاه کنند.

وی با اشاره به اینکه مراکز خرید گندم دولتی در شهرستان‌های قروه و دهگلان کم است افزود: در این دو شهرستان تنها دو سیلو وجود دارد که ظرفیت ذخیره سازی تنها 25 هزار تن گندم مازاد بر مصرف را دارد.

محمدی از دوگانگی برنامه خرید بین مراکز خرید دولتی و خصوصی انتقاد کرد و گفت: در برنامه ابلاغی به کشاورزان اعلام شده که برای آن دسته کشاورزانی که گندم مازاد بر نیاز خود را به مراکز دولتی تحویل به ازای هر یک کیلو گندم 15 تومان کرایه حمل به کشاورز پرداخت می شود که این مزید در مراکز خصوصی وجود ندارد.

وی افزود: در زمینه وجه گندم گندم‌کاران کردستانی هنوز هیچ برنامه‌ای به انجمن صنفی کشاورزان کردستان ابلاغ نشده و درخواست ما اقدام دولت و نمایندگان کردستان در  زمینه پرداخت وجه گندم گندم‌کاران کردستانی است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار