کارخانه ایستک که دارای دو شعبه اصلی در استان‌های کردستان و گیلان است و بیش از 1500 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند شعبه کردستان آن تعطیل شده و شعبه رشت آن نیز غیر فعال است.
کد خبر: ۲۰۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶ 05 April 2016

به گزارش تابناک کردستان، طی روزهای گذشته کارگران کارخانه ایستک کردستان به دلیل برکنار شدن از کار و عدم تمدید قراردادهایشان برای سال 95، در مقابل استانداری تجمع کرده بودند .

وریا برزنجه از کارگران بیکار شده این کارخانه اظهار کرد: از 20 اسفند ماه سال گذشته مسؤلین کارخانه به ما اعلام کردند که پس از پایان قرارداد سال 94 برای فعالیت و کار در سال 95 با آنها قرار دادی بسته نخواهد شد زیرا کارخانه دیگر فعالیت نخواهد داشت.

وی گفت: تمام حقوق و مزایا و بیمه کارگران تا پایان سال 94 پرداخت شده و با آنها به صورت کامل تسویه حساب شده است.

برزنجه تصریح کرد: مسئولان کنونی کارخانه می خواستند اوایل سال گذشته کارخانه را تعطیل کنند اما به هر طریقی بود برخی از مشکلات را برطرف و از تعطیلی آن خودداری کردند.

وی دلیل تعطیلی کارخانه را نبود سرمایه کافی برای تولید و نداشتن مدیریت عنوان کرد و گفت: مدیریت کنونی توان اداره کارخانه را ندارد و از پس پرداخت هزینه های آن برنمی آید و خواستار تعطیلی کارخانه شده است.

این کارگر بیکار شده کارخانه ایستک که مسؤل واحد ماشین آلات کارخانه بود افزود: این موضوع سبب بیکاری ده‌ها نفر شده است که مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار بودند و هم اکنون بیش از 130 نفر از کارگران این کارخانه در سنندج که همگی بومی هستند بیکار شده‌اند.

وی اظهار کرد: ما به همراه کارگران برای جلوگیری از بسته شدن کارخانه به اداره کار و استانداری مراجعه کردیم که مسئولان چاره اندیشی کنند تا از تعطیلی آن جلوگیری شود و امیدواریم به خاطر توسعه استان و اشتغال مجدد این کارگران در این راستا همکاری کنند.

کارخانه ایستک رشت هم به زودی تعطیل می‌شود

لقمان روزچنگ از مسئولان کارخانه ایستک سنندج هم اظهار کرد: بعد از اتمام سال گذشته و تسویه با کارگران که حدود 20 روز میشه کارخانه تعطیل شده است.

وی نداشتن سرمایه کافی، عدم حضور مدیران و مالکان کارخانه و نبود مواد اولیه را از علل تعطیلی کارخانه ایستک سنندج عنوان کرد و گفت: هم اکنون 133 کارگر که در کارخانه سنندج مشغول به کار بودند بیکار شده‌اند و به دلیل قطع شدن ارتباط با مراکز پخش و دفاتر و عاملان پخش که حدود 1500 نفر در مجموع به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به فعالیت بودند ارتباط کاریشان قطع شده است.

روزچنگ تصریح کرد: بیشتر دفاتر و مراکز پخش محصولات این کارخانه که در نقاط مختلف کشور بودند ارتباط و فعالیت‌شان قطع شده و چون توان مدیریت و اداره کارخانه رشت را هم نداریم به زودی این کارخانه هم تعطیل می‌شود زیرا مالک و مدیر اصلی کارخانه در صحنه مدیریت حضور ندارد و عدم حضور او لطمات زیادی به سرمایه ما و خود کارخانه زده است.

وی با بیان اینکه کارگران سنندج در جلو استانداری کردستان تجمع کرده بودند هر چند ما حق و حقوق‌شان را تا پایان سال پرداخت کرده‌ایم اما توان نگهداری آنها را نداریم گفت: کارگران هم با هدف جلب حمایت مسئولان و میانجیگری آنان جهت رفع مشکلات کارخانه مراجعه کرده بودند.

روزچنگ افزود: ما نیز انتظار داریم مسئولان جهت رفع موانع پیشرو ما را همراهی نمایند چون تا پایان سال هم که کارخانه فعال بود به دلیل توجه و احترام به قوانین نظام، توجه به توسعه کردستان، جلوگیری از بیکاری جوانان و شاغلین بود و کارخانه آب معدنی و لبنیات ما هم در مریوان تعطیل شده است که امیدواریم مسئولان نظام چاره اندیشی کنند.

اداره کار کردستان پیگیر مطالبات کارگران بیکار شده خواهد بود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان هم اظهار کرد: آنچه سبب تعطیلی کارخانه ایستک شده است ارتباطی با وظایف و اختیارات این اداره ندارد.

وی گفت: ما نیز از تعطیلی کارخانه و بیکار شدن ده ها کارگر نگران و ناراحت هستیم چون تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ در کردستان بسیار اندک هستند و وجود چنین کارخانه‌های برای توسعه استان بسیار نیازمند و ضروری است.

احمد رشیدی تصریح کرد: نشست های با نمایندگان کارگران بیکار شده داشته ایم و کارگروه رفع موانع تولید استان هم در این راستا تلاش خود را انجام داده است اما این موضوع و تعطیلی کارخانه به بنا دلایلی است که از وظایف و اختیارات ما نیست تا پیگیر باشیم.

وی با بیان اینکه دلیل تعطیلی کارخانه را عدم حضور مالک و مدیر اصلی آن که در بازداشت می‌باشد عنوان کرده اند که پیگیری آن بر عهده قوه قضاییه است و ربطی به ما ندارد گفت: اگر موضوعاتی همچون بیمه، مالیات، مشکلات مالی، موضوعات بانکی و...غیره بود ما پیگیر بودیم و هم اکنون هم برای حق و حقوق کارگران و شروع به کار مجدد کارخانه در چهارچوب قانون برای خدمات رسانی با همراهی و حمایت مسئولان ارشد استان حاضر به همکاری هستیم.

منبع: کردپرس

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
محصول بی کیفیت تولید نکنید، از علم مدیریت استفاده کنید تا در دنیای رقابت از بین نروید/
کارگران محترم این واحدها واقعا به ارائه محصول با کیفیت متعهد بوده اند؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار