مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان گفت: روستائیان ساکن استان همدان 22 میلیارد ریال آب بها به این شرکت بدهکار هستند.
کد خبر: ۱۷۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 28 January 2016
 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان گفت: روستائیان ساکن استان همدان 22 میلیارد ریال آب بها به این شرکت بدهکار هستند.

به گزارش ایرنا،سید مصطفی هاشمی در جمع خبرنگاران افزود: با وجود اینکه هزینه تولید آب روستایی 10 برابر آب بهایی است که در قبوض آب روستائیان لحاظ می شود اما بسیاری از افراد این رقم را نیز به موقع پرداخت نمی کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته شش هزار و 300 انشعاب غیرمجاز در استان همدان شناسایی شده است ادامه داد: از اکیپ هایی از بخش خصوصی برای نظارت بر وجود انشعابات غیر مجاز در روستاهای استان در حال استفاده است.

وی عنوان کرد: همچنین حدود 22 هزار مورد کنتور خراب در روستاهای استان وجود دارد که بیشتر این کنتورها برای انشعابات غیر مجازی غیر از مصارف خانگی استفاده می شود.

وی افزود: استان همدان با دارا بودن یک هزار و 72 روستا دارای جمعیت روستایی بیشتر از جمعیت شهری بوده و میانگین جمعیت روستایی در همدان 13 درصد بیشتر از نرم کشوری است و 765 روستا از این تعداد تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

وی از وجود 159 هزار مشترک آب و فاضلاب در روستاهای همدان خبر داد و گفت: در سطح استان همدان برای تامین آب روستائیان از آب های سطحی بی بهره هستیم و برای تامین نیاز همه روستاهای استان از منابع زیر زمینی استفاده می شود.

هاشمی منابع تامین آب روستائیان استان را 890 منبع شامل 400 چاه عمیق، 143 دهنه چشمه و 320 چاه دستی و 30 رشته قنات عنوان کرد و ظرفیت تامین آب استان در مناطق روستائی را سه هزار و 900 لیتر در ثانیه عنوان کرد.

مدیر عامل آبفار همدان اضافه کرد: با توجه به گسترده بودن گستره استان و مسائل اجتماعی و تقسیمات سیاسی وجود در شهرستان ها امکان انتقال آب از یک شهرستان به شهرستانی دیگر و حتی در یک شهرستان از یک بخش به بخش دیگر با چالش های اجتماعی و مقاومت مردم مواجه است و ظرفیت آبی زیادی در چاه ها باقی می ماند که نمی توان از آن بهره برد..

وی عنوان کرد: در روستاهای استان ظرفیت ذخیر 106 هزار متر مکعب آب وجود دارد که نسبت به نرم کشوری عدد خوبی است و مخازن جدید الاحداث خوبی نیز در استان ایجاد شده است و در روستاهای استان دو هزار کیلومتر خطوط انتقال آب وجود دارد و به طور متوسط برای تامین آب هر روستا باید 2.5 کیلومتر لوله کشی آب ایجاد شود.

وی تصریح کرد: امروزه متاسفانه سطح تراز آب پایین رفته، فاصله تامین طولانی و هزینه های تولید نیز بیشتر شده است و سطح ایستایی آب در سفره ها نیز در حال تنزل است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در روستاهای همدان چهار هزار کیلومتر خطوط شبکه توزیع وجود دارد افزود: جمع خطوط انتقال در روستاهای استان شش هزار کیلومتر است که نگه داری آن مستلزم هزینه های زیادی است.

هاشمی ادامه داد: هم اکنون نیز مقدار قابل توجهی از این خطوط نیازمند اصلاح و بازسازی است چرا که از عمر طراحی آنها به مدت طولانی گذشته است چرا که میزان زیاد از آنها در زمان پیروزی انقلاب ایجاد شده است و اگر بخواهیم تنها با نگهداری اینها به خدمت رسانی ادامه دهیم هزینه های گزافی را باید متحمل شد.

وی بیان کرد: با توجه به برداشت بی رویه آب بویژه استفاده در بخش کشاورزی و با بروز خشکسالی ها بسیاری از منابع سطحی از دسترس مردم خارج شده است به این دلیل نیز در استان برنامه ریزی های لازم برای ایجاد 58 مجتمع آبرسانی روستایی ایجاد شده است که با ایجاد آنها نیاز 313 هزار نفررفع خواهد شد.

وی ادامه داد: 19 مورد از این مجتمع ها در اولویت قرار داشته که با تکمیل آنها می توان مشکلات آبی 158 روستا را برطرف کرد و در سالجاری با پیگیری های استاندار از محل سفر ریاست جمهوری 400 میلیارد ریال اعتبار در سال های 94 تا 95 به تکمیل این طرح ها اختصاص خواهد یافت.

وی اذعان کرد: هم اکنون تنها پرداختن به کمیت آب برای ما مطرح نیست بوِیژه با تاکیداتی که هم اکنون وزیر نیرو بر لزوم توجه به کیفیت آب به خصوص در روستاها دارند و تاکید شده است که هیچ شرکتی حق ندارد اگر شائبه ای در انتقال آب وجود داشت نسبت به انتقال آن اقدام کنند.

هاشمی افزود: در سطح شهرستان های استان هشت آزمایشگاه مجهز وجود دارد که می تواند حدود 23 پارامتر آزمایشگاهی را اندازه گیری کند و کلر سنجی آب نیز به صورت منظم روستایی توسط بهورزان انجام می شود و سالانه یکبار نمونه برداری از نظر آلودگی های شیمیایی انجام می شود.

وی با بیان اینکه در آب استان هیچگونه آلودگی شیمیایی وجود ندارد ادامه داد: میزان مطلوبیت آب در شش ماهه سالجاری 96 درصد بوده و به روستاییان قول می دهیم که از نظر بهداشت آب مشکلی وجود نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار