کد خبر: ۱۶۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵ 26 January 2016

نگاهی به مباحث جلسه اخیر کارگروه اشتغال کردستان متأسفانه راه‌حلی روشن با زمان مشخص برای حل حداقل بخشی از معضل بیکاری کردستان به دست نمی‌دهد و به نظر می‌رسد استاندار کردستان باید با سنجش میزان مسئولیت‌پذیری عوامل اجرایی، مدیران ناتوان را عزل و خادمانی توانا به مردم معرفی کند، شاید وضعیت استان از حالت کنونی خارج شود.

به گزارش تابناک کردستان، جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان کردستان روز یکشنبه هفته جاری در سالن شهدای گمنام استانداری با حضور اعضای این کارگروه تشکیل شد که علی‌القاعده یکی از اهداف یا موارد دستور کار جلسه یاد شده بررسی مشکلات و موانع بر سر راه ایجاد اشتغال و برطرف کردن پدیده شوم بیکاری بوده تا برای دستیابی به راه‌های چاره ممکن، با فراهم کردن زمینه‌های مناسب و برداشتن تدریجی موانع ایجاد شغل، تصمیم‌گیری شود.

قبل از ارائه هر گونه اظهار نظری در این رابطه، توجه به گزیده‌ای از سخنان اعضای کارگروه جهت ارزیابی هر چند نظری عملکرد این مجموعه کاری، ضرورت دارد.

محمد دره‌وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ارتباط با وضعیت کارخانه ذوب‌آهن کردستان و تعطیلی آن، به نحوی که خبرگزاری دولت آن را منعکس کرده، گفته است: «سهام‌داران برنامه‌ای برای احیا و راه‌اندازی این کارخانه ندارد و به دنبال اعلام ورشکستگی هستند در حالی که از محل اعتبارات استان کردستان هزینه‌های بسیاری برای راه‌اندازی زیرساخت‌های این کارخانه شده است». وی در ادامه «یکی از شروط سهام‌داران برای احیای کارخانه ذوب آهن کردستان را بخشیدن بدهی‌های این کارخانه از سوی دولت اعلام کرد».

محمد عبده ابطحی کارگزار اشتغال استان کردستان نیز آنچنان که فارس نقل کرده در این جلسه اظهار کرده: «مزیت‌های منحصر به فردی در حوزه اشتغال در استان وجود دارد که باید نسبت به احصای آن تلاش شود». و افزوده: «اقتصاد استان توانایی جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را ندارد». وی همچنین در ادامه «از مرز نیز به عنوان ظرفیتی ارزشمند در بحث توسعه اشتغال نام برده و اظهار کرد: این در حالی است که نرخ رسمی بیکاری در شهرستان‌های مرزی استان کردستان 25 درصد است».

محمدصادق وجدی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم به نحوی که فارس سخنانش را منعکس کرده گفته: «در حوزه بهسازی وضعیت کسب و کار در استان ظرفیت‌های فعالی وجود دارد که می‌توان آن را در کوتاه‌ترین زمان بهسازی کرد». و همچنین «یکی از این ظرفیت‌ها را سازمان نظام مهندسی استان کردستان با 6 هزار و 300 نفر عضو نام برده و گفته: این افراد از نظر تخصصی از سطح بالایی برخوردار هستند، اما متاسفانه تاکنون با وجود این ظرفیت از مزیت رقابت مرزی به خوبی استفاده نکرده‌ایم».

وجدی اضافه کرده: «120 هزار سال سواد آکادمی در سازمان نظام مهندسی استان کردستان جمع شده که باید از آن به نحو احسن در راستای رفع مشکل بیکاری استفاده کرد».

وی «از حوزه حمل و نقل به عنوان دیگر ظرفیت موجود در استان در راستای توسعه اشتغال‌زایی و ارتقای سطح معیشت و اقتصاد مردم نام برده و اظهار کرده: در تمامی جهان حمل و نقل به عنوان یکی از حوزه‌ها سودآور مورد توجه بوده است». به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، «توجه به مهارت‌آموزی و سازماندهی مناسب در این حوزه می‌تواند موجب سودآوری و ایجاد اشتغال پایدار برای جمع قابل توجهی از جویندگان کار در استان باشد».

موارد ذکر شده، گزیده‌ای از اظهارات برخی اعضای کارگروه تخصصی اشتعال استان در جلسه روز یکشنبه بود، که بیشتر به اظهارات منتقدین دولت! شباهت دارد تا مسئولین اجرایی که علی‌القاعده باید با توجیه عقلایی و استدلال منطقی، پاسخگوی ایرادهای وارده به امور اجرایی باشند.

اگر هدف از برگزاری چنین جلساتی در بیانی موجز بررسی وضع موجود و تبادل نظر و همفکری به هدف یافتن راه برون رفت از وضعیت نامطلوب اشتغال استان باشد، باید پرسید در خروجی این مباحث کدام راهکار در ذهن شکل می‌گیرد که بتوان آن را برداشتن قدمی عملی به جلو در جهت کاستن از معضل بیکاری استان دانست؟

گزارش وضع اسفبار کارخانه ذوب آهن استان و بیان شروط غیر قابل اجرا _حداقل در وضعیت اقتصادی کنونی_ جهت راه اندازی مجدد آن، گشایش چه روزنه امیدی را در پی دارد؟

تلاش در جهت احصای مزیت‌های منحصر به فرد در حوزه اشتغال وظیفه چه کسانی است که باید انجام دهند و تاکنون از انجام آن غافل بوده‌اند؟!

اگر مرز از ظرفیتی ارزشمند در توسعه اشتغال برخوردار است و عدم مدیریت بهینه این ظرفیت بیکاری 25 درصدی مرزنشینان را درپی داشته، قصور از جانب چه کسانی است؟

اگر در حوزه بهسازی وضعیت کسب و کار ظرفیت‌های فعالی وجود دارد و بنا به گفته مدیر کل راه و شهرسازی یکی از این ظرفیت‌ها سازمان نظام مهندسی است که می‌توان آن را در کوتاه‌ترین زمان بهسازی کرد، متولی این بهسازی کیست و چرا اقدام نمی‌کند؟

و اگر باور متولی دستگاه راه و شهرسازی بر این است که در تمام جهان حمل و نقل یکی از حوزه‌های سودآور است و ساماندهی آن ایجاد اشتغال پایدار را برای جمع قابل توجه جویندگان کار در استان در پی دارد مسئول این ساماندهی کیست؟ که سامان نمی‌دهد!

فلسفه وجودی و ارزش ذاتی چنین جلساتی همچنان که قبلاً ذکر شد بررسی وضع موجود و یافتن راهکار مؤثر برای برون رفت از وضع نامطلوب و حرکت در جهت دستیابی به هدف مطلوب است و اولین شرط کسب موفقیت در این راه اتخاذ تصمیمات مشخص در جلسات با تعیین مسئولین پی گیری و اجرا در هر یک از حوزه های اجرایی است.

شرط دوم در کسب نتایج مثبت، پیگیری شخص استاندار از نحوه عمل و مسئولیت پذیری عوامل اجرایی در ارتباط با انجام کمی و کیفی امر محول جهت ارزیابی عملکردها است تا با استفاده از نتایج این ارزیابی‌ها مجریان نالایق از پست‌های مدیریتی عزل و خادمان متعهد به انجام وظیفه به مردم جهت قدردانی از تلاش‌شان معرفی شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار