هاشمی: روستای تهران تحولات کم‌نظیری دیده است

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اجازه دهید به دو قرن قبل برگردم که تهران روستایی در مجاورت ری بود و از آن تاریخ تا به حال این روستا تحولات بسیار کم نظیری داده و در عرض کمتر از ۲۰۰ سال وضعیت این چنینی پیدا کرده و به یک ابرشهر گسترده و با جمعیت بسیار زیاد تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۲۴۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳ 16 December 2020

محسن هاشمی روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در شهر تهران و هفتمن جشنواره پژوهش و آموزش شهری و روستایی افزود: علاوه بر جمعیت داخلی شهر تهران صحبت از ۴۳ شهر اقماری در اطراف تهران است که روی تهران اثر می‌گذارند و اگر تهران را بدون این شهرها در نظر بگیریم اشتباه بزرگی کرده‌ایم چرا که هم اکنون مدیریت این شهرها هم در اختیار شهر تهران نیست و مخصوصا حریم آن‌ها می‌تواند مشکلات تهران را فراوان‌تر کند و لذا باید یک مدیریت یکپارچجه در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: ما در جنگ جهانی دوم ۷۰۰ هزار نفر جمعیت داشتیم و تهران تاریخی در انتهای قاجار در پایان سلطنت پهلوی دوم یک صد برابر شد و جمعیت از مرز ۵ میلیون عبور کرد که هیچ کجای دنیا چنین گسترشی وجود نداشته است من تاریخ شهرها با قدمت چندساله را هم که می‌بینم مثل قاهره یا توکیو و پکن این طور گسترش نیافته اند.

هاشمی ادامه داد: به شکلی که تقریبا می‌شود گفت تمام روستاها و فضای سبز اطراف تهران بلعیده شده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تمام مشکلات فرصتی پیش نیامد که بتوانیم درباره معضلات تهران برخورد عمیق و پژوهشی داشته باشیم و طوری عمل کنیم که به سمت حل مشکلات برویم

وی تاکید کرد: می بینیم که جمعیت شهر تهران نزدیک به نه میلیون نفر است و اقمار تهران حدود سه تا چهار میلیون نفر جمعیت دارد که جمعیت تهران را باید ۱۳ میلیون در نظر گرفت و در روز بیش از ۱۰ میلیون جمعیت است.

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از مسائل مهم در کنار شعار جناب آقای حناچی تهران عنوان شهری برای زندگی را باید طرح کرد، تهران برای زندگی به مرور دچار مشکل می‌شود و باید کاری کنیم که شهری برای زندگی باشد، در نتیجه توصیه می‌کنم یک بررسی عمیق جامعه شناختی و راهیابی عاقلانه و بخردانه برای مسائل اجتماعی شهر و تاب آوری شهر چه در بعد بلایای طبیعی و چه در آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی هم اهمیت بسیار دارد درست است در بلایای طبیعی به یک باره چند هزار نفر می‌میرند اما آسیب‌های اجتماعی به تدریج مردم را دچار مشکل می‌کند و در تاب آوری باید این را هم در نظر بگیریم و پژوهش‌های عمیقی می‌طلبد و به هم کمک کنیم تا این مشکلات برطرف شود.

هاشمی با اشاره به بحران بیماری کرونا در شهر تهران نیز گفت: به سالگرد کرونا می‌رسیم چند نکته را باید در این زمینه تحقیق کنیم یکی بحث تضاد کاهش تقاضا و افزایش ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی شهری است الان تقاضا در حمل و نقل شهری کم شده است اما با این وجود هم حمل و نقل خطرناک است و ما باید افزایش ظرفیت دهیم.

به گفته وی، یکی هم تضاد دورکاری و کاهش حضور کارمندان با کارآمدی آن‌هاست این که چقدر این دورکاری کارآمد است در این زمینه تحقیق نشده است و باید پژوهش مناسبی شکل بگیرد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در نهایت تضادی است که بین کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها ایجاد شده و بار هزینه پرسنلی و نگهداری بر دوش شهرداری است خواهش می‌کنم که در این سه مورد تحقیقات ویژه را انجام بدهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار