معاون اسبق گردشگری کشور:

نداشتن ثبات مدیریتی مهمترین مشکل مناطق آزاد کشور / توسعه گردشگری نیازمند وفاق و تعامل ملی است

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و معاون اسبق گردشگری کشور با اشاره به اینکه در دولت چهاردهم رفاه مردم و توسعه‌گرایی باید مدنظر قرار گیرد، گفت: گردشگری به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور است به شرطی که پیش‌نیاز‌ها را تامین کنیم که این نیازمند وفاق و تعامل ملی است. 
کد خبر: ۱۱۸۴۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳ 18 September 2024

مرتضی رحمانی موحد در گفتگو با خبرنگار تابناک، با اشاره به فعالیت در بخش‌های اقتصادی وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و گردشگری و آشنایی با مناطق آزاد کشور، گفت: این مناطق از دهه ۷۰ در ایران پایه‌گذاری شده و هر ایرانی یک‌بار به مناطق آزاد سفر داشته و از نزدیک آشنا شده است.
وی افزود: نگاه جهانی به مناطق آزاد به معنی نگاه به ظرفیت‌های جدید است برای اینکه توان اقتصادی کشور را در جهات مختلف افزایش دهیم.
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ژاپن تاکید کرد: ۵ هزار منطقه آزاد در جهان فعال است و کشور‌ها تلاش کرده‌اند در بستر قانونی این مناطق را راه‌اندازی کنند و در کشور ما ۱۸منطقه آزاد وجود دارد و ۱۱منطقه جدید هم مصوب شده و ۳۸ منطقه ویژه اقتصادی هم مصوب شده وجود دارد که در نگاه قانون‌گذاری و حکمرانی کشور در دهه ۷۰ برای ایجاد زنجیره اقتصادی و تجارت کشور و خدمات بانکی و ارزش افزوده، این مناطق راه‌اندازی شدند. در چهار دهه فراز و نشیب‌هایی را این مناطق طی کرده‌اند که اگر آسیب شناسی درستی انجام دهیم بهتر می‌توانیم میزان موفقیت و کاستی‌ها را بررسی و نتیجه‌گیری کنیم.

توسعه مناطق آزاد کشور در ۵ محور 
وی با تاکید بر فعالیت مناطق آزاد کشور در ۵ محور، گفت: توسعه جامعه محلی، جذب سرمایه گذار و فناوری در عرصه داخلی و خارجی، سکوی ارتباطی و تعاملی در حوزه دانش بنیان‌ها، توسعه گردشگری و توسعه خدمات بانکی و توسعه روابط با همسایه‌ها باید از محور‌های فعالیت مناطق آزاد باشد.
 وی ادامه داد: با نگاه اجمالی به فعالیت‌های این مناطق متوجه می‌شویم که این مناطق با هم متفاوت هستند، اما نکته اساسی این است که در هدف‌گذاری و زیرساخت‌ها باید این شرایط توسط دولت‌ها فراهم شود چرا که عموما در دنیا زیرساخت‌ها را در این مناطق دولت‌ها آماده می‌کنند. زیرساخت‌ها سبب می‌شود جاذبه‌محور باشند و این مناطق اگر جاذبه‌محور نباشند و خلاء و زیرساخت داشته باشند رشد نخواهند کرد پس حتما دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کند. 
 
نداشتن ثبات مدیریتی مهمترین مشکل مناطق آزاد کشور
رحمانی موحد افزود: کمبود‌هایی در این مناطق داریم، اما نکته اساسی نداشتن ثبات مدیریت در این مناطق بخصوص در دو دهه آخر است؛ و براساس اساسنامه باید مناطق آزاد زیرنظر رئیس جمهور باشد چرا که نمی‌توان در راس دبیرخانه هر فردی با هر جایگاهی قرار بگیرد که در برنامه هفتم توسعه به این موارد اشاره شده است.
معاون اسبق گردشگری کشور تاکید کرد: این مناطق آزاد باید استفاده از ظرفیت توسعه و تجارب بین‌المللی با رویکرد بیرون‌گرا و با کمک امکانات داخلی را داشته باشند، اما شاهد هستیم که به نحوی همه این فعالیت‌ها تحت تاثیر اقتصاد داخلی و سرزمینی قرار دارد و وقتی محدودیت‌های بانکی، تجارت و جذب سرمایه‌گذاری داریم این درگیری‌ها به مناطق آزاد هم منتقل می‌شود و باید این مشکلات برطرف شود.
موحد تصریح کرد: منطقه آزاد باید جاذبه‌محور، ماموریت محور و برنامه‌محور باشد و باید برنامه‌هایی برای آنها تعریف شود که در آن راستا حرکت کنند و گذرگاهی برای توسعه ارتباط با همسایه‌ها باشند.
سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ژاپن درباره سواحل مکران هم گفت: در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ در جلسات کارگروه مکران به عنوان نماینده سازمان حضور داشتم و در آن زمان طرح جامع این منطقه آماده شده بود و باید نگاه یکپارچه داشته باشیم.

توسعه گردشگری نیازمند وفاق و تعامل ملی است
وی با اشاره به اینکه در دولت چهاردهم رفاه مردم و توسعه‌گرایی باید مدنظر قرار گیرد، گفت: ارتباط خوب با همسایه‌ها و دنیا و کشور‌هایی که به ما احترام می‌گذارند باید در برنامه باشد و باید موانع عملیاتی و کاربردی را برداریم. البته کشور‌هایی هستند که نمی‌خواهند ما از این وضعیت خارج شویم و مناطق پرظرفیت را احیاء کنیم، پس باید در کنار هم کار کنیم و رقبا را مورد توجه قرار دهیم.
موحدی ادامه داد: جذب گردشگر و برندسازی در حوزه‌های فرهنگی و تاریخی نیازمند حفاظت بالایی است که سرمایه‌گذار باید در این بخش در مدت طولانی فعالیت کند و دولت به عنوان ناظر باید توجه کند که این امر دچار خدشه نشود. در کشور‌های پیشرفته این ظرفیت فراهم شده و در کنار آن ایرلاین‌های قوی، برندسازی، سرمایه گذاری و جذب گردشگرهم انجام شده، اما ما در این حوزه کمبود داریم. 
رحمانی موحد با بیان اینکه در کشور گردشگری مذهبی، سلامت و تاریخی داریم و ایران برای گردشگری طبیعی و تاریخی ارزان است، افزود: در این حوزه با وجود مدیران خلاق، نیروی انسانی و کارشناسان و حمایت از فعالان گردشگری می‌توان به موفقیت دست یافت، چیزی که در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار