اعطای جایزه ملی شمس تبریزی به برگزیدگان علمی ، فرهنگی همایش بین المللی شمس و مولانا

فرماندار خوی گفت : اعطای جایزه ملی شمس تبریزی به برگزیدگان علمی ، فرهنگی همایش بین المللی شمس و مولانا انگیزه پژوهشگران برای فعالیت را بیشتر می کند .
کد خبر: ۷۸۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸ 30 September 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی پنجمین همایش بین المللی شمس و مولانا امروز یکشنبه هفتم مهرماه ۹۸ با حضور عاشقان ادب و عرفان اسلامی ، شمس شناسان ، سفیر ترکیه در ایران ، اساتید دانشگاه های داخلی و چندین کشور خارجی ، مسئولین استانی ، شهرستانی و خبرنگاران داخلی و خارجی در فرمانداری خوی آغاز بکار کرد .
سید محمد عابدی رئیس هیئت مدیره تولیت شمس تبریزی و فرماندار خوی در مراسم پنجمین همایش بین المللی شمس گفت :
پنجمین همایش علمی شمس و مولانا را در حالی آغاز می کنیم که پژوهشگران ، مشتاقان عرفان اسلامی و خوشه چینان معرفت از سراسر کشور و چند کشور خارجی با ارائه مقالات خود ، شمع اندیشه ورزی در این حوزه را افروخته تر داشته اند .
عابدی افزود : بیش از ۲۵ سال از اثبات قرار داشتن آرامگاه شمس تبریزی در خوی توسط اساتید ی چون دکتر محمدامین ریاحی و دکترمحمد علی موحد می گذرد با این حال انسجام و هدفمند شدن فعالیت های فرهنگی و علمی این حوزه به ۸ سال پیش بر می گردد .که با تبیین هیات امنا تولیت شمس تبریزی به ریاست مقام عالی استان ، این فعالیت ها هماهنگ تر و منسجم تر طراحی و پیگیری شده است .

فرماندار خوی تاکید کرد : ️ یکی از رویکرد های اصلی هیئت مدیره، معرفی بیش از پیش آرا و اندیشه های شمس تبریزی بوده است که در نظر داریم در اجرای قول مساعد مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم سال گذشته، برای سرعت دادن، کیفیت بخشیدن و عمق دادن به مقالات و تولید آثار فاخر علمی، اعطای «جایزه ملی شمس تبریزی» را از سال آینده عملیاتی کنیم تا بدین وسیله بهترین اثر تولید شده و یا بیشترین خدمات علمی صورت گرفته در این خصوص از سراسر جهان مورد معرفی و قدردانی قرار گرفته و انگیزه پژوهشگران برای فعالیت بیشتر شود.

عابدی خاطر نشان کرد : ️از جمله برنامه های پیش بینی شده در مصوبات هیئت مدیره این موسسه، برگزاری جشنواره هنری و همایش های علمی سالیانه است که جشنواره های هنری در فاصله عید قربان تا غدیر همزمان با دهه امامت و ولایت وهمایش های علمی همزمان با روزهای ملی شمس تبریزی و مولانا در شهرستان خوی برگزار شده اند.

وی ادامه داد : ️جشنواره امسال در سه حوزه شعر، موسیقی و تایپوگرافی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور با شکوه هر چه تمام تر برگزار شد و گزارشهای خبری و تصویری آنها علاوه بر رسانه های داخلی در خبرگزاری های خارجی نیز بازتاب یافت.

سید محمد عابدی تصریح کرد : ️ تلاش شده است برنامه های پیش بینی شده برای معرفی اندیشه و آرامگاه شمس تبریزی علاوه بر فضای دانشگاهی و علمی داخلی، در فضای بین الملل نیز منعکس شود که از ان جمله میتوان به همکاری با موسساتی مانند یونسکو، ثبت همایش در پایگاه استنادی جهان اسلام و حضور خبرگزاری ها و شبکه های تلویزیونی خارجی اشاره کرد.

عابدی اضافه نمود : ️دعوت از افرادی همچون دکتر دریا اورس که علاوه بر داشتن سمت سیاسی به عنوان سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران، خود از اساتید زبان و ادب فارسی و پژوهشگران این حوزه محسوب می شوند نیز در این راستا بوده است. مخصوصا اینکه سفیر ترکیه با اندیشمندان خوئی آشنایی داشته و آثاری از دکتر عباس زریاب خوئی را به ترکی استانبولی ترجمه کرده اند که مایة خوشحالی است.

فرماندار خوی در پایان سخنان خود گفت : ️امیدواریم حضور دکتر دریا اورس سفیر ترکیه در ایران در این همایش علمی و دارالقرار شمس تبریزی سر منشاء همکاری های بیشتر و عمیق تر فرهنگی بین دو ملت ایران و ترکیه بوده و موجب معرفی هر چه بیشتر این دو میراث مشترک معنوی در سراسر جهان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار