باسمه تعالی
سایت محترم خبری تابناک ایلام نظر به درج مطلبی با عنوان « نقدی بر سخنان هتاکانه یک سخنران بر علیه نماینده ولی فقیه دراستان ایلام خط سیر انحراف و افراط از خوزستان تا ایلام ! » و ایراد برخی اتهامات نسبت به اینجانب علی رضایی نیا دستور فرمایید مطلب ذیل عینا به استناد قانون مطبوعات چاپ شود.
جناب آقای علی اصغر اسدی در مطلب فوق الذکر ضمن طرح انتخابات و ضرورت ایجاد فضایی آرام، ضمن پیوند زدن مطالب بنده با آنچه در خوزستان مطرح شده است، هر دو مورد را هماهنگ دانسته، نقش امام جمعه ایلام را در سالیان اخیر ایجاد وحدت معرفی کرده و از خدمتشان در اربعین تجلیل کرده و نهایتا حقیر را منتسب و متأثر از افراطیون دانسته، انذار داده اند که ایلام جایی برای عرض اندام نیست. در پاسخ به این مطالب نکات ذیل خطاب به جنابشان تقدیم می شود؛
1. گویا در میان برخی عادت تکیه بر تحلیل به جای تکیه بر خبر، آسمان ریسمان کردن از دور، به جای توجه به شواهد متقن، شایع شده است. پیوندی که جناب اسدی بین خوزستان و ایلام زده اند حقا و انصافا جای تبریک دارد که تا چه میزان هوشیارانه-البته به زعم خویش- خط سیر فرمان را یافته اند! واقعیت آن است که آنچه حقیر گفته ام از دو بخش بیشتر تشکیل نمی شو؛ اول استناد به سیره و فرمایش امام راحل(ره) و رهبری درباره انتظارات از ائمه جمعه، روحانیون و مسؤلان و نیز مردم و جوانان بوده و دوم تطبیق این منویات بر منش و عملکردهای کاملا آشکار تعدادی از ائمه جمعه استان بوده است. و نهایتا پرسش شده است که چرا این دو بر هم منطبق نیست و اصرار شده که طبق تصریحات رهبر انقلاب همه و از جمله افراد مورد بحث باید پاسخ دهند. بله تعابیر به صراحت و بدون پرده پوشی بوده است زیرا مقتضای اوامر رهبری چنین است؛ ملاحظه بفرمایید:«از نظر من، هيچكس مصونيت آهنين ندارد. همه در مقابل قانون و مسئوليتهاى خودشان پاسخگو هستند و بايد جواب بدهند.»(بيانات در جلسهى پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه صنعتى اميركبير 22/ 12/ 1379) یا می فرمایند:«ماها اگر بخواهیم در این جایگاهی که هستیم، از احتمال خطای خودمان کم کنیم، باید از سخن درشت خیرخواهان نرنجیم؛ یکی از راههای سلامت این است. …کسی که میدانید قصد عناد و دشمنی ندارد، ولو با لحن درشتی هم حرف میزند، از او نباید واقعاً برنجید. به سخن نرم و دلنشین چاپلوسان هم دل نسپرید.» [بیانات در دیدار اعضای هیأت دولت، ۱۷/۰۷/۱۳۸۴] بنابراین اگر بنده درشت سخن گفته ام باکی ندارم زیرا مجوز چنین کاری را با مبانی مورد اعتقادم که خط امام(ره) و رهبری است داشته ام. حال جالب این است که جناب آقای اسدی که نگران ضربه زدن به ولایت فقیه است نه به کبرای سخنان بنده اشاره کرده و نه آنچنان که باید صغرای سخنانم را آورده است و بعد بنده را در خطی قرار داده که قصد تضعیف ولایت فقیه را دارند. به نظرتان اشکالی داشت که یک بار هم شما مطالبات رهبری را از هم لباس های بنده، چاپ می فرمودید و قضاوت را به خواننده واگذار بفرمایید. شما که قاعدتا طبق ادعای شریفتان نباید با ولایت مشکلی داشته باشید. حداقل در این بخش اعلام موضع بفرمایید که این مبانی را قبول دارید یا مبانی خاص خود را دارید و معتقدید که برای قضاوت عملکرد ائمه جمعه مردم باید ملاک های شما را محور قرار دهند نه تصریحات امام(ره) و رهبری را.
2. اما در مورد انتخابات؛ نیک می دانید که یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی(که بارها در سخنرانی ها حضرت آقا) به آن اشاره شده است برگزاری سالانه یک انتخابات است. حال در کشوری که سالانه یک انتخابات برقرار است به نظر می رسد به این بهانه که پیش از انتخابات هستیم یا بعد از انتخابات هستیم می شود مطالبه گری مطلوب رهبر انقلاب را از میدان به در برد و خواهان سکوت تا بَعدِ نامشخصی شد زیرا روز دیگر هم انتخابات دیگری در راه است! از قضا به خلاف نظر شما یکی از مزایای نظام جمهوری اسلامی شفاف شدن مواضع در فرصت های انتخاباتی است و خود محک مناسبی برای شناسایی سره از ناسره است. اما البته اینجانب نه به خاطر انتخابات و نه با لحاظ انتخابات چنین بیاناتی داشته ام. این احتمال را بدهید که شخصا به جمع بندی در مورد عملکرد و فرهنگ نامطلوبی رسیده باشم و شفاف و یا به تعبیر رهبری با درشتی آن را بیان کرده باشم. گرچه معمولا اذهان سیاسون هر حرکتی را در پیوند با برنامه ریزی های دیگران می بیند و آن دیگران را در ارتباط با دیگرانی دیگر و هلم جرا که نتیجه این بینش این است که برای هیچ کنش گری در عرصه حیات اجتماعی هویت مستقل از سر اراده قائل نیست. طبیعی است که این نگاه با بینش شیعی هماهنگ نیست. شهید مطهری در شمارش انواع مدل های اصالت فرد و جامعه مدلی را صحیح می دانند که در عین به رسمیت شناختن جمع، اراده های فردی را منمحی و حذف نمی سازد. البته شما گویا خبرهای بیشتری دارید و می دانید من بازیچه کدام سیاسیون افراطی شده ام و از سر اطلاع فرموده اید که متأثر از ایشان و برای جاده صاف کنی ایشان چنین کرده ام؛ در چند جا سعی کرده اید بنده را منصوب به جریان رییس جمهور سابق سازید و در یک جا هم بدون این انتساب از سیاسیون افراطی استان و تأثیرشان بر بنده سخن گفته اید. اثبات موارد مربوط به اولی پیشکش، لااقل یک نفر از افراطیون استان مؤثر بر بنده را نام برید و مدرک ارائه فرمایید. شما نمی توانید و حق ندارید به صرف احتمال بنده را منتسب به جریاناتی بسازید که هیچ خبری از اتصال یا عدم اتصال واقعی بنده با ایشان ندارید. تحلیل بافی به جای تحلیل مبتنی بر خبر آفاتی چون این ادعاهای گزاف و غیرقابل اثبات را هم دارد. اگر نه بسم الله، این گوی و این میدان بفرمایید از کدام خبر و ارتباط به این اتهام رسیده اید.
3. مجددا درباره انتخابات و لزوم آرامش عرض می کنم که بنده مخالفتی با آرامش ندارم اما شما حق ندارید مطالبه گری را با اغتشاش و برهم زدن آرامش یکی بداند. راستی شما مطالبه گری عمومی مورد تأکید رهبر انقلاب از جوانان را قبول دارید یا می خواهید و می پسندید مسائل اجتماعی به جای تکیه بر مردم سالاری دینی به اتکای ریش سفیدی و ریاست قبیله ای پیش برود. یکی از ارکان مردم سالاری که از آن دم می زنید آزادی سؤال و پرسش است و بنده هم در این پرسش نه بی مبنا و بی بنیان و از سر معیارتراشی شخصی بلکه با تکیه بر معیارهای امام(ره) و رهبری سؤالات صریح و تیزی داشته ام. ما انتخابات نمی کنیم تا مردم را ساکت کنیم و در آرامش و در پستوها مسائل را دیگران طراحی کنند و به پیش برند. ما انتخابات برگزار می کنیم تا در پرتو رشد سیاسی مشارکت عمومی را نه فقط در خود انتخابات بلکه از دریچه تضارب آرای انتخاباتی و در میدان عمل افزایش دهیم. این که رهبری دائما با مردم سخن می گویند و می فرمایند من از تبیین خسته نمی شوم به خاطر همین است. و الا ایشان می توانست با اتکاء به مناشی قدرت که در اختیار دارد و از دریچه صدور دستورهای حکومتی کار مملکت را به پیش برند. ایشان البته چنین می کنند ولی این را تمام کار نمی دانند و با مردم به گفت و گو می نشینند و جوانان را به میدان می خوانند و به ایشان و سخنان صریح و شیرین و تلخشان گوش فرامی دهند. راستی از این مواجهه رهبری با جوانان در نزد امام جمعه محترم خبری دارید؛ اگر دارید چرا سایت شما تاکنون حتی یک گفت وگوی اینچنینی از ایشان گزارش نکرده است و صدا و سیما پخش نکرده است؟ اگر هست و ما بی خبریم، شما ما را مطلع بفرمایید.
4. شما از میان همه جملات بنده به ذکر یک جمله که "رفتار شما در جایگاه نماینده رهبری در استان عین منکر است باید خودتان را اصلاح کنید و جوابگو باشید .شما کی هستید که جواب نمیدهید" بسنده فرموده نتیجه کارآگاهانه گرفته اید که بله اورکا!(یافتم ارشمیدسی!) ایشان چون در این جملات شبیه کلمات رییس جمهور سابق سخن به میان آورده بنابراین به این جریان وابسته است و با آن هماهنگ. فکر نمی کنید این دلیل و کشفتان قدری بیش از حد ساده اندیشانه باشد. آیا تحلیل سیاسی و بزرگ منشانه تان با مصادیقی این چنین شکل یافته است؟ جالب تر، نتیجه ای است که گرفته اید و آن اینکه:« اشتراک کلید واژه های بکاررفته در سخنان این دو در راستای تضعیف جایگاه ولایت فقیه واستبدادی خواندن آن است.» خیلی تحلیلی تر(!!!) از مورد قبلی است؛ چگونه چنین نتیجه ای می گیرد و حال آنکه اصل استدلال بنده فاصله گیری امام جمعه از تصریحات امام(ره) و رهبری است؛ می فرمایید دروغ است شما فقط یک مورد را پاسخ دهید تا بنده بپذیرم بقیه موارد را هم به اشتباه گفته ام؛ پرادوسواری. حال این مورد را علاقه مند به پاسخ نیستید چند ماشینی بودن را پاسخ دهید. یا اگر این را دوست ندارید...
5. اما قصه اربعین؛ با زیرکی تمام با مخلوط کردن سهم و زحمت مردم نیک سیرت ایلام با عملکرد مسؤلان هر دو را به یک حکم رانده اید. امیر مؤمنان در یکی از خطبه های نهج البلاغه در تفکیک دو باطل هم دقت می کنند؛ یکی آن کسی که حق را جست و نشناخت(خوارج) و آن که آن را شناخت و نرفت(معاویه). اگر سیره این است که باید بین دو باطل هم تفکیک کرد، چرا نباید بین حق و باطل تفکیک دقیق ننمود. الحق که مردم ایلام در این سنوات به برکت فرهنگ حسینی سنگ تمام گذاشته اند و امید می رود از آنجا که مراتب معنوی بی نهایت است اخلاص و زحمات و نیات و تلاش های این عزیزان روزبه روز بهتر از دیروز در خدمت به زائران حسینی گردد. اما این کجا و فقدان برنامه ریزی ها، سهل انگاری ها و هتاکی های مسؤلان و برخی عاملان اجرایی به مردم کجا...مگر این سوء تدبیر آقایان نیست که هر ساله مرز مهران را به گره کور ترافیکی و ترددی پیاده و سواره بدل می سازند. مگر سوء تدبیر آقایان نیست که حتی قدرت چانه زنی و پیگیری اندک خویش را در فضای کشوری به میان نمی آورند. خوشمزه تر از این ها تجلیلی است که از رییس جمهور درباره اربعین فرموده اید. اگر اربعین برای جنابشان مهم است بفرمایید سرعت ایجاد زیرساخت های ارتباطی برای استان باید این گونه باشد؟ واقعیت این است که نور حسینی خود واقعه اربعین را در بخش مردمی به پیش می برد و بخش دولتی و تجلیل گران از بخش دولتی بسیار عقب تر از مسؤلیت سنگینشان هستند و اگر تأکیدات رهبر انقلاب نبود بعید بود آقایان تا این اندازه هم به خود تکان دهند. راستی قصه کتک خوردن زائر در مرز مهران صحت دارد یا دروغ است؟ و اگر هست مسؤلیت آن را چه کسی باید بپذیرد؟ آیا مسؤلانی که شما از آن ها دفاع کرده اید یا مردمی که با مسؤلان شریکشان فرموده اید باید این بار هم جور بی تدبیری های آقایان را بکشند؟! تا به حال چند نظرسنجی درباره عملکرد مسؤلان اجرایی کشور و استان درباره اربعین از همان مردمی که شریک مسؤل قرار داده اید انجام شده و یا شما انجام داده اید که اینگونه همه چیز را یک کاسه فرموده اید و باارزش و بی ارزش را به هم آمیخته اید؟