تابناک ایلام بررسی می‌کند؛

داستان تکراری بی‌برنامگی در سرویس دهی به بخشی از دانش‌آموزان ایلامی

همه ساله با بازگشایی مدارس شاهد اختلال در حوزه سرویس مدارس برای دانش آموزان در شهر ایلام بوده ایم که همواره نارضایتی‌های را برای برخی دانش آموزان و اولیا بدنبال داشته است.
کد خبر: ۱۱۸۵۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷ 03 October 2024

تابناک ایلام- مجتبی قیطاسی:: حدود ۱۰ روزاز بازگشایی مدارس در ایلام سپری شده است در این میان دانش آموزانی بدون سرویس هستند و اولیایی در تکاپو برای تهیه سرویس، برخی نیز به دلیل نبود سرویس مجبوراند با خودروی شخصی این خلا را جبران نمایند.

 همین امر موجبداستان تکراری بی برنامگی در سرویس دهی به بخشی از دانش آموزان ایلامی / کی مقصر است؟ آموزش پرورش یا شرکت متولی سرویس؟! شد که با وجود شناور بودن ساعات کاری ادارات شاهد بارترافیک اول صبح و ظهر در شهر ایلام باشیم.

همه ساله با بازگشایی مدارس شاهد اختلال در حوزه سرویس مدارس برای دانش آموزان در شهر ایلام بوده ایم که همواره نارضایتی‌های را برای برخی دانش آموزان و اولیا بدنبال داشته است.

بر اساس ماده ۲۷ آئین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزی هیئت وزیران و به‌منظور برنامه‌ریزی و تأمین ناوگان مورد نیاز حمل‌ونقل دانش‌آموزی، والدین موظفند تا ابتدای تیر پس از اطلاع‌رسانی مدارس، اقدام به ثبت درخواست خود در سامانه سپند کنند.

حال این موضوع معمولا به درخواست اولیا در مراحل مختلف تمدید می‌گردد؛ لذا پس از ثبت نام دانش آموزان در سامانه "سپند" اولیا می‌بایست با شرکت‌ها که توسط سامانه معرفی می‌گردد، اقدام به اخذ قرارداد با شرکت مورد نظر برای تامین سرویس فرزند خود نمایند.

همچنین به استاد بند ۲ از ماده ۱۶ و همچنین ماده بند ۲۶ و بند ۲۷ ماده ۸۰ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر، تعیین بهای خدمات حمل ونقل و در این مورد بهای خدمات حمل ونقل دانش آموزی بر عهده شورای اسلامی هر شهر می‌باشد که فهرست نرخ بهای سرویس مدرسه بر اساس فرمول خاص همان شهر همانند طول مسیر (نقطه مبدا و مقصد)، ترافیک، نوع خودرو (سواری، ون و مینی بوس) و ... که به تصویب شورا‌های اسلامی هر شهر رسیده در سامانه تا پایان مرداد ماه بارگذاری می‌گردد و برای والدین قابل مشاهده خواهد بود.

حال خبرنگار تابناک در پی اعتراض برخی از اولیا دانش آموزان ایلامی در راستای نحوه ارائه خدمت یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری ایلام در امر سرویس رسانی به پیگیری و بررسی این موضوع با متولیان این حوزه پرداخته است.

به گفته برخی والدین دانش‌آموزان ایلامی از عملکرد نامناسب شرکت"سایمان"در ارائه خدمات سرویس مدارس ابراز نارضایتی نمود و خواستار پاسخگویی مسئولان شهرداری و آموزش و پرورش در خصوص انتخاب این شرکت شدند.

یکی از والدین معترض با بیان اینکه شرکت سایمان علی‌رغم دریافت هزینه‌های های از خانواده‌ها، به تعهدات خود عمل نکرده است، اظهار داشت: "با وجود یک هفته تاخیر در سرویس‌دهی، امروز که به شرکت مراجعه کردم، مسئولان شرکت صراحتاً اعلام کردند که توانایی ارائه خدمات را ندارند. "

در ادامه برای بررسی صحت و سقم این ادعا خبرنگار ما در گفتگو با تلوکی، مدیر شرکت سایمان راهبرد بام با تشریح موضوع اعتراض برخی اولیا دانش آموزان از این شرکت اظهار کرد: باید در تیرماه و نهایتا تا مرداد ماه سال جاری لیست دانش آموزانی که در سامانه "سپند" شرکت سایمان را انتخاب کرده بودند به ما اعلام می‌گردید تا بر اساس لیست دانش آموزان گروه بندی و تامین سرویس صورت می‌گرفت.

وی افزود: اما متاسفانه این لیست ارسال نگردید تا اینکه شرکت ۱۳ الی ۱۵ شهریور ماه لیست ۳ هزار دانش آموزان را دریافت کرد که می‌بایست در فرصت کوتاه ۱۰ روزه قرارداد با اولیا و رانندگان و ساماندهی سرویس‌ها دانش آموزان انجام می‌شد.

تلوکی تاکید کرد: این ساماندهی می‌بایست در ۲ ماه انجام می‌گرفت که با کوتاهی برخی تبدیل به ۱۰ روز شده که بسیار زمان کوتاه و فشرده‌ای بود به همین دلیل ساماندهی امورات در شهرویور به اتمام نرسید و قسمتی از کار وارد مهرماه شد.

وی افزود: به همین دلیل رانندگانی که برای شرکت ما در سامانه سپند ثبت نام کرده بودند به علت تاخیر در فراخوان آنها جهت تحویل سرویس نسبت به شرکت بی اعتماد شده و با فرض اینکه شرکت دیگر نیاز به ایشان ندارد مستقیم به مدارس مراجعه نموده و از طریق مدیر مدرسه سرویس دریافت کردند.

مدیر شرکت سایمان ادامه داد: این اتفاق باعث شد که شرکت با کمبود راننده مواجه شود که عامل اصلی آن نیز مسئولین بودند که می‌بایست در تیرماه لیست دانش آموزان رو برای تامین سرویس ارسال کنند که این امر محقق نشد.

وی یادآور شد: طبق قانون ابلاغی سرویس مدارس باید در زیر نظر ۲شرکت اعلامی از سوی شهرداری ایلام در سامانه "سپند" باشد که مدارس با دور زدن این قانون، سر خود اقدام به تحویل سرویس به دیگران کرده اند، که تخلف محسوب می‌شود.

تلوکی افزود: مورد دیگر که باید با آن اشاره شود در بحث همکاری مدارس برای معرفی دانش آموز به شرکت است سال گذشته مدرسه‌ای که این شرکت در آن ۱۶ سرویس داشته امسال به ۴ سرویس کاهش یافته است. سوالی که در این میان بوده که آن ۱۴ سروریس چه شدند؟ آیا مدارس سر خود به آنها سرویس ندادند؟.

وی با اشاره به دلیل اعتراض برخی اولیا در خصوص عدم اجرای تعهدات شرکت، بیان داشت: در مدرسه‌ای با ۴۰ دانش آموز تنها ۷ دانش آموزش آن هم با محل اسکان در تمام نقاط شهر ایلام به شرکت برای سرویس مراجعه کرده اند حال با توجه عقد قراردادی که داشتند درخواست سروریس کردند، اما متاسفانه به دلیل شرایط مکانی و مسیر طولانی از هم آنها (به عنوان مثال یکی در جمهوری یکی در هانویوان یکی در جاده مهران) شرکت قادر و امکان به ارائه سرویس به آنها نبود که همین مسئله باعت شد این۷ دانش آموز از ما معترض شوند.

مدیر شرکت سایمان به نقش آموزش و پرورش استان در بروز اعتراضات به وجود آماده، اشاره کرد و افزود: تاخیر آموزش و پرورش در معرفی ۲ شرکت به عنوان متولی سرویس مدارس در ۲۸ شهرویور ماه یعنی ۴ روز مانده تا بازگشایی مدارس باعث گردید که پس از اعلام درخواست والدین به ما به شدت افزایش یابد، در صورتی که آموزش پرورش می‌بایست ۲ ماه قبل‌تر لیست شرکت‌ها را به دانش آموزان اعلام می‌کرد و ما از تیرماه آمادگی کامل برای انجام امورات را داشته ایم.

وی در پایان یادآور شد: خیلی از مسائل باعث گردید که این شرکت به صورت کامل نتواند به دانش آموزان سرویس دهی نماید، همین باعث شد که شرکت ما مورد انتقاد قرار بگیرید، که شاید مقصر اصلی آنها شرکت نبوده چراکه مردم عزیز از واقیعت‌های پشت پرده خبر نداشتند.

در ادامه مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: متولی صفر تا صد سرویس مدارس بر عهده شهرداری و شورای شهر ایلام بوده و از لحاظ بررسی قیمت‌ها نیز سازمان صمت متوالی آن می‌باشد و آموزش و پرورش هیچ نقشی در این موضوع ندارد.

درویشی در پاسخ به سوال علت تاخیر ارسال دانش آموزان از سوی آموزش و پرورش به شرکت‌های سرویس رسان، گفت: در زمان مقرر به دانش آموزان اعلام می‌شود از طریق سامانه "سپند" اقدام به ثبت نام کنند و همچنین هم زمان لیست شرکت‌ها نیز جهت اطلاع و انتخاب دانش آموزان قابل رویت بوده است.

وی یادآور شد: به مدت دو سال است که آموزش و پرورش در حوزه سرویس مدارس ورود نکرده و متولی آن مشخص است.

درویشی به این سوال که تعدادی از دانش آموزان به علت بی برنامگی و نبود سرویس سرگردان و متعرض هستند، پاسخ داد و گفت: مشکل خاصی هم اکنون وجود ندارد، تعدادی از دانش آموزان که موفق به تامین سرویس نشده بودند، توسط مدیر آموزش و پرورش شهرستان مشکل آنها رفع شده و معمولا عمده مشکل ما در حوزه سرویس مربوط به شهر ایلام است.

در گفتگو خبرنگار ما با مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار شهرداری ایلام در خصوص نحوه تامین سرویس مدارس در ایلام، وی اظهار داشت:شهرداری ایلام از ابتدای سال جاری مکاتباتی و جلساتی با آموزش و پرورش استان جهت ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید با شرکت‌های مورد تایید این سازمان جهت استفاده از سرویس مدارس استفاده کنند.

وی افزود: اسامی شرکت و شرایط عقد قرارداد با سرویس مدارس در سامانه سپند این سازمان وجود دارد.

سرویس ابراهیمی یادآور شد: متاسفانه کارشکنی برخی مدیران مدارس در ارائه سرویس‌ها به رانندگانی خارج از سامانه معرفی شده مشکلاتی برای این شرکت‌ها ایجاد نموده که باعث اعتراض برخی اولیا دانش آموزان شده است.

وی بیان داشت: با پیگیری و رایزنی با آموزش و پرورش استان در حال رفع این مشکل به موجود هستیم و امیدواریم در اسرع وقت این موضوع حل و فصل شود./م

انتهای پیام/ع

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار