سرپرست تبلیغات اسلامی ایوان گفت:

کدام کاسبان حبیب‌الله هستند؟

اشتغال به کسب‌وکار حلال به‌منظور تأمین مخارج زندگی و خدمت به خلق خدا، از برترین عبادات شمرده‌شده و چنین کاسبانی، حبیب خدا نام می‌گیرند...
کد خبر: ۱۵۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 30 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، سرپرست تبلیغات اسلامی ایوان گفت: اشتغال به کسب‌وکار حلال به‌منظور تأمین مخارج زندگی و خدمت به خلق خدا، از برترین عبادات شمرده‌شده و چنین کاسبانی، حبیب خدا نام می‌گیرند و در نقطه مقابل، اشتغال به کسب حرام، ممنوع و باطل است و مرتکب آن محارب با خدا نامیده می‌شود چنان‌که رباخواران در قرآن چنین نامیده شده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «عبدالله ساجدی‌مقدم» در کارگاه آموزشی مکاسب و درآمد حلال و امربه‌معروف و نهی از منکر در بازار که با حضور اصناف و بازاریان برگزار شد، اظهار کرد: دین اسلام دین پویا و زنده‌ای است و در تمام عرصه‌های زمانی جهت تمام کارها و مکاسب حرف کارشناسی دارد.

وی گفت: معامله کردن با چند دسته مردم ازجمله افراد جاهل و دیوانه، کسی که در حرفه و شغل تخصص نداشته باشد به‌مثابه جاهل است و سپردن کار به دست او صحیح نیست و گرفتن اجرت جهت آن کار شرعاً و قانون جایز نیست.

سرپرست تبلیغات اسلامی ایوان ادامه داد: بنا بر قانون پروانه کسب سه‌ساله یا پنج‌ساله صادر می‌شود و تمام صنوف که مدیریت و بازرسی مشاغل را به عهده‌دارند موظف هستند که در آن مسئولیت نظارت داشته باشند و کوتاهی در امر بازرسی و نبود نظارت بر مشاغل نیز شرعاً و قانون جایز نیست .

وی تصریح اضافه کرد: اشتغال به کسب‌وکار حلال به‌منظور تأمین مخارج زندگی و خدمت به خلق خدا، از برترین عبادات شمرده‌شده و چنین کاسبانی، حبیب خدا نام می‌گیرند و در نقطه مقابل، اشتغال به کسب حرام، ممنوع و باطل بوده و مرتکب آن محارب باخدا نامیده می‌شود چنانکه رباخواران در قرآن چنین نامیده شده‌اند.

ساجدی‌مقدم گفت: پاره‌ای از کسب‌وکارها در شریعت حرام هستند و طبیعی است که حکم وضعی این‌گونه معاملات هم ازجمله خریدوفروش اعیان نجسه، خریدوفروش آلات قمار و لهو و لعب، کسب درآمد از طریق غناء، کسب درآمد از طریق قمار، معامله‌ای که متضمن ربا باشد حرام است.

وی گفت: معامله‌ای که متضمن غش ، تقلب و احتکار کالاهای موردنیاز جامعه باشد حرام است./پ
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار