معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: فصل بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۸۴ درصدی بارندگی در استان بودیم.
کد خبر: ۹۷۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸ 26 June 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از خبرگزاری ایرنا کردستان، علی پناهی اظهار داشت: مجموع بارش فصل بهار امسال در تمام ایستگاه‌های استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و نیز میانگین طول دوره آماری (حدود ۳۰ سال اخیر) کمتر بوده است.

وی افزود: فصل بهار امسال در مجموع میانگین بارندگی استان ۲۵ میلی‌متر بود که ایستگاه‌های سینوپتیک سقز با ۴۳ میلی‌متر بیشترین و سنندج با ۹ میلی‌متر کمترین میزان بارش را داشتند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان عنوان کرد: بیشترین درصد کاهش بارندگی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و همچنین دوره بلندمدت هر ۲ در ایستگاه سنندج به ترتیب با ۹۴ درصد و ۹۳ درصد به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: درصد کاهش بارش بهار امسال در مقایسه با سال گذشته و میانگین دوره آماری از ۷۰ تا ۹۴ درصد متغیر بوده است که میانگین این کاهش‌ها برای کل استان در مقایسه با سال قبل ۸۴ درصد و در مقایسه با میانگین دوره آماری ۸۲ درصد بوده است.

پناهی با اشاره به اینکه افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها سبب کاهش محصولات کشاورزی و افزایش آفات و آتش سوزی‌ها می‌شود، افزود: با توجه به اینکه پوشش گیاهی و مراتع کمتر شده است آفات برای تغذیه خود به مزارع روی می‌آورند که کشاورزان باید مراقبت کنند تا دچار خسارت زیادی نشوند.

وی یادآور شد: کاهش بارندگی‌ها و افزایش میانگین دمای هوای استان در سال جاری همچنین باعث افزایش مصرف حامل‌های انرژی همچون آب و برق و ... می‌شود که نیاز می‌رود در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود تا مردم دچار زیان و خسارت‌های احتمالی نشوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار