معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد بیماران مبتلا به تالاسمی در استان را ۱۱۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد به تفکیک جنسیت ۵۳ نفر زن و ۶۱ نفر آن مرد هستند.
کد خبر: ۹۶۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳ 08 May 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان دکتر صدیق جدیدالاسلامی با اشاره به
۱۸ اردیبهشت روز جهانی تالاسمی، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت با هدف پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی، افزایش دسترسی کامل به خدمات درمانی و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان، هشتم ماه می‌مصادف با هیجدهم اردیبهشت ماه را روز جهانی تالاسمی نامیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر ۶ دهم درصد از تالاسمی کل کشور به استان کردستان اختصاص دارد.

وی تعداد بیماران تالاسمی استان را ۱۱۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد به تفکیک جنسیت ۵۳ نفر زن و ۶۱ نفر آن مرد هستند.

دکتر جدیدالاسلامی
تعداد بیماران زیر ۲۰ سال مبتلا به تالاسمی در استان را ۳۳ نفر برشمرد و افزود:
تعداد ۸۱ نفر از مبتلایان به این بیماری بالای ۲۰ سال سن دارند هستند.

به گفته وی ۵۲ درصد از والدین این بیماران ازدواج خویشاوندی و ۴۸ درصد آنان ازدواج غیر خویشاوندی داشته اند.

این مقام مسئول با اشاره به مهمترین اقدامات دانشگاه برای بیماران تالاسمی، اذعان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عنوان تنها دانشگاه
در منطقه غرب کشور به همه بیماران تالاسمی در شهر محل سکونت خود خدمات دارویی و درمانی را دریافت می‌نمایند.

دکتر جدیدالاسلامی ادامه داد: در هر هفت مرکز درمانی تالاسمی، فضای جداگانه با کادر درمانی مجزا افتخار خدمات رسانی به این بیماران را دارند.

وی تصریح کرد: انجام تمامی آزمایشات، ویزیت‌های تخصصی و فوق تخصصی مورد نیاز بیماران در مراکز درمانی تابعه دانشگاه صورت می‌گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود:
ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان به بیماران در واحد دندانپزشکی بیماران خاص دانشکده دندانپزشکی و در طول زندگی یکبار تخفیف ۸۰ میلیون ریالی خدمت ارتودنسی رایگان از دانشگاه با کسب مجوز از وزارت بهداشت دریافت می‌نماید.


طبق اظهارات دکتر جدید الاسلامی، انجام ام آرآی قلبی و کبدی رایگان برای سنجش میزان رسوب آهن در قلب و کبد این بیماران در مرکز ام آر‌ای شهید چمران دانشگاه و ارائه خدمات توانبخشی رایگان شامل فیزیوتراپی، شنوایی سنجی و بینایی سنجی و سنجش تراکم استخوان رایگان در مراکز خصوصی طرف قرارداد دانشگاه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمات تصویربرداری، بستری و جراحی رایگان به بیماران در مراکز درمانی تابعه دانشگاه به بیماران مبتلا به تالاسمی ارائه می‌شود، گفت:
انجام واکسیناسیون کرونا و ... به صورت رایگان برای بیماران بر اساس پروتوکل ابلاغی وزارت بهداشت در مراکز درمانی تابعه دانشگاه انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: ارائه خدمات توانبخشی رایگان از جمله فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی و بینایی سنجی و سنجش تراکم استخوان ب۶ صورت رایگان در مراکز خصوصی طرف قرارداد دانشگاه، خدمات تصویربرداری، بستری و جراحی رایگان به بیماران در مراکز درمانی تابعه دانشگاه از جمله دیگر اقدامات انجام شده برای بیماران تالاسمی استان است.


گفتنی است؛ شعار سال ۲۰۲۱ فدراسیون جهانی تالاسمی
رسیدگی به نابرابری‌های بهداشتی در جامعه جهانی تالاسمی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار