کد خبر: ۷۵۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 26 June 2019

مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده در خرداد 98 را به تفکیک استان منتشر کرد؛ بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه در بین استان‌های کشور مربوط به کردستان است و نرخ رسمی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در کردستان هم 76.2 اعلام شده است؛ جالب است در حالی که این وضعیت در کردستان تداوم دارد معاون اقتصادی استاندار گفته «مردم کردستان فرهنگ اقتصادی ضعیفی دارند»!

به گزارش تابناک کردستان، مرکز آمار ایران، دیروز گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در خرداد 98 را منتشر کرد که طبق آن، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور 50.4 درصد و در کردستان 60 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای ساکن کردستان به طور متوسط 9.6 درصد بیشتر از میانگین کشور و 16.7 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به خرداد‌ماه 97 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در گزارش، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به کردستان و 45.1 درصد اعلام و نرخ رسمی تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و آشامیدنی در کردستان هم 76.2 اعلام شده است.

موضوع تورم در کردستان چندین ماه است که به طرق مختلف مطرح می‌شود، از سویی برخی نمایندگان مردم استان در مجلس همراه با رسانه منتقد و برخی کنشگران مدنی به وضعیت حاضر معترض هستند و از سوی دیگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، زیردستانش و رسانه‌ همراه آنها یا وضعیت موجود را به کلی انکار می‌کنند یا با تحلیل‌های دم‌دستی به زعم خود به دنبال تبرئه مقصران به وجود آمدن وضعیت موجود هستند.

البته در میان کارگزاران دولت در کردستان، کسانی هم هستند که جانب انصاف را نگه داشته و گاهی اوقات به بیان برخی واقعیت‌ها می‌پردازند که شاید بتوان اظهارات 28 اردیبهشت 98 رئیس اداره نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت کردستان را از این دست اظهارنظرها به حساب آورد.

این جملات از قول « فرزاد سردارزاده» نقل شده است؛  «بازار کردستان با 47 بازرس قابل کنترل نیست»؛ «کنترل و نظارت بر نحوه توزیع کالاهای یارانه‌ای مانند، قند، شکر، برنج، گوشت و غیره که هر کدام به عنوان چالشی سازمان را در فشار قرار داده‌اند، کار ساده‌ای نیست»؛ «تفاوت قیمت کالاهای یارانه‌ای با قیمت واقعی آنها در بازار موجب سوءاستفاده افرادی سودجو و دلال شده است، این اشخاص با بکارگیری افرادی کالاهای تنظیم بازار را خریداری می‌کنند و با قیمت چند برابری می‌فروشند»؛ «هر روز قیمت‌ها افزایش می‌یابد و صدایمان به جایی نمی‌رسد».

بیش از یک ماه از انتشار این اظهارات قابل تأمل گذشته و هنوز معاون اقتصادی استاندار کردستان و تیم‌اش به آن واکنشی نشان نداده‌اند! جلسات اقتصادی دولت در استان هم کماکان یا بدون حضور رسانه و یا تنها با حضور رسانه مورد وثوق برگزار می‌شود!

اما در حالی که ناظران امور استان از 28 اردیبهشت 98 تاکنون منتظر واکنش «حسین فیروزی» به اظهارات «سردارزاده» بوده و هستند، 22 خرداد 98 اتفاق جالبی روی داد که بسیاری را در کردستان انگشت به دهان کرد!

طبق خبری که از جلسه‌ای موسوم به «مبارزه با گران‌فروشی و تورم» که ظاهراً در اتاق اصناف برگزار شده و خبرگزاری فارس، 22 خرداد 98 آن را منتشر کرده است «حسین فیروزی» با بیان اینکه «مردم کردستان فرهنگ اقتصادی ضعیفی دارند» گفته «بازار استان نباید گران‌تر از بازار دیگر استان‌های کشور باشد و این امر تنها با همکاری مردم و دولت امکان‌پذیر است».

خوشبختانه خبر را رسانه مورد احترام! جناب فیروزی منتشر کرده است؛ همان رسانه‌ای که او در بازدید از دفترش گفته بود:‌ «این رسانه به دور از تحریف نقش‌ رسانه‌ای خود را انجام می‌دهد».

خیر جناب فیروزی! مردم کردستان فرهنگ اقتصادی ضعیفی ندارند؛ ضعف از شما و زیردستان شماست؛ این دست اتهام زدن‌های بی‌پایه و اساس به مردم نجیب کردستان دردی از شما دوا نمی‌کند؛ راستی مگر شما در ماه‌ها و هفته‌های اخیر چندین بار اعلام نکرده‌اید که «کردستان گران‌ترین استان کشور نیست»، وقتی پیش‌تر شما منکر گرانی در استان شده‌اید فکر نمی‌کنید «نباید» گفتن شما در این جمله «بازار استان نباید گران‌تر از بازار دیگر استان‌های کشور باشد» بلاوجه است؟ در ضمن شما چطور از مردمی که آنها را به ضعف فرهنگ اقتصادی متهم کرده‌اید انتظار همکاری با دولت دارید؟ راه بهتر، اذعان به عجز و پوزش از مردم کردستان است؛ این مردم باگذشت همه ما را به خاطر قصور در انجام وظایفی که بر عهده داریم خواهند بخشید؛ امتحان کنید!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار