معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان:
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه توقع داریم سمن‌ها طبق اساسنامه فعالیت نموده و از هرگونه فعالیت‌های سیاسی و ابزاری دوری کرده و صرفاً در راستای توسعه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی اقدام کنند گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد از طرح و دامن‌زدن به هرگونه مسائل اختلاف برانگیز مانند مسائل قومی و مذهبی اجتناب کنند.
کد خبر: ۷۰۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷ 22 January 2019

به گزارش تابناک کردستان، حسین خوش‌اقبال عصر امروز در نشست هم‌اندیشی سازمان‌های مردم‌نهاد با استاندار کردستان با اشاره به اینکه مشارکت‌پذیری مردم کردستان در امور مختلف به دلیل فرهنگی بودن استان، پررنگ است، اظهار کرد: با حمایت مدیران ارشد استانی و استقبال شهروندان از سیاست‌های دولت تدبیر و امید، کردستان از جمله استان‌هایی است که دارای سازمان‌های مردم‌نهاد توانمند است.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد، ذاتاً مجموعه‌هایی غیرسیاسی هستند و در راستای توسعه پایدار و همه‌جانبه تلاش می‌کنند، گفت: در حال حاضر ۵۷۴ سازمان مردم‌نهاد دارای مجوز در کردستان وجود دارد که 237 سمن با مجوز استانداری و فرمانداری‌ها فعالیت می‌کنند و پرونده ۲۷ سمن هم در حال طی مراحل تأسیس است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به اینکه سمن‌ها در 14 حوزه مشغول فعالیت هستند تصریح کرد: اقداماتی مهم و قابل توجه از سوی تشکل‌های مردم‌نهاد در استان انجام شده که از آن جمله  به راه‌اندازی خانه تشکل‌ها،  مشارکت در توانمندسازی محلات، ایجاد دفاتر تسهیل‌گری، آموزش همه اقشار جامعه و همکاری در کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، بیکاری، حاشیه‌نشینی و خشونت، می‌توان اشاره کرد.

وی گفت: آنچه در ارتباط با فعالیت سمن‌ها مهم است همکاری و حمایت مسئولین و مدیران در تسهیل و توسعه فعالیت‌های تشکل‌ها است که این امر خوشبختانه مورد تایید نماینده عالی دولت در استان است.

خوش‌اقبال با اشاره به برخی درخواست‌ها و توصیه‌هایی که در باب فعالیت سمن‌ها وجود دارد، افزود: با توجه به حسن اعتمادی که مردم به سازمان‌های مردم نهاد دارند توقع داریم سمن‌ها طبق اساسنامه فعالیت نموده و از هرگونه فعالیت‌های سیاسی و ابزاری دوری کرده و صرفاً در راستای توسعه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تشکل‌ها رابطه بین دولت و مردم هستند و باید یاری‌گر دولت در تحقق اهداف باشند، خاطر نشان کرد: ضروری است سازمان‌های مردم‌نهاد از طرح و دامن‌زدن به هرگونه مسائل اختلاف برانگیز مانند مسائل قومی و مذهبی اجتناب کرده و تحت تاثیر برنامه‌های غلط و سوء بدخواهان مردم قرار نگیرید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد باید در اجرای برنامه‌ها به صورت اجتماعی محور اقدام کرده و مشارکت همه اقشار را مورد توجه قرار دهند و در اجرای برنامه‌های خود، مناسبت‌هایی مانند ایام عزاداری را در نظر داشته باشند.

وی از سمن‌ها خواست برای برگزاری مراسم مختلف، ۲ هفته قبل از برگزاری، مراتب را به امور اجتماعی استانداری اطلاع‌رسانی کنند.

خوش‌اقبال با بیان اینکه معتقد است تشکل‌ها به خوبی می‌توانند نیازهای مردم را احصاء و انعکاس دهند و در برنامه‌ریزی‌ها مشارکت کنند گفت: سمن‌ها لازم است در اعلام نظرهای کارشناسی، مطالعات کافی را مدنظر داشته و با لحاظ همه جوانب عمل کنند.    

وی افزود: با توجه به بررسی‌های انجام شده ثابت گردیده که احتمال نفوذ بیگانگان و سرویس‌های اطلاعاتی دشمن و ضدانقلاب به تشکل‌های مردمی همواره با درصد بسیار زیادی وجود دارد و سمن‌ها باید در این حوزه با دقت عمل کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اظهار کرد: در ارتباط با موضوع پیشنهاد وام‌های خارجی برای سمن‌ها و در صورت طرح چنین موضوعی حتماً باید مراتب با حوزه اجتماعی استانداری هماهنگ شود.

وی با بیان اینکه صدور بیانیه‌ها از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد حتماً باید بر اساس اساسنامه و شرح وظایف باشد، گفت: نظر به اینکه پویایی و حرکت رو به جلو لازمه کار تشکل‌ها و سمن‌ها است لذا معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان همواره آماده دریافت پیشنهادات و ایده‌های نو از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد استان است.

خوش‌اقبال به موضوع فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در موضوع فضای مجازی چون که سازمان‌های مردم‌نهاد در مواردی الگوی جامعه هستند و هر خبری از طرف آنها برای شهروندان باورپذیر است از اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد استان انتظار داریم که در پخش و انعکاس اخبار غیرموثق و زرد و اخبار فاقد منبع دقت کنند تا خدای ناکرده اذهان عمومی دچار تشویش نشود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه ایام برگزاری جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب هستیم از سمن‌ها انتظار داریم در صحنه باشند و جهت تقویت سرمایه اجتماعی کشور، دستاوردهای انقلاب و نظام را به مردم عزیز کردستان معرفی کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: رویکرد استانداری کردستان یک رویکرد مبتنی بر حمایت از سازمان‌های مردم نهاد است و در این راستا در جهت توانمندسازی و همچنین تقویت سمن‌ها و تشکل‌های مردمی از هیچ اقدامی‌ دریغ نمی‌شود و در بحث تعامل مدیران با سازمان‌های مردم نهاد هم باید عنوان کنیم که هر مدیری با سمن‌ها در چارچوب وظایفی که طبق اساسنامه برعهده دارند همراهی و همکاری نکند توبیخ می‌شود .

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد در برخی رسته‌ها معاف از مالیات هستند اما مشکلات دو طرفه‌ای میان سمن‌ها و امور مالیاتی وجود دارد افزود: اولاً انجمن‌ها جهت بهره‌مندی از معافیت مالیاتی می‌بایست اظهارنامه پر کنند و در صورت انجام این کار به هر میزان هم درآمد داشته باشند معافیت آنها اعمال خواهد شد؛ البته برخی واحدهای مالیاتی هم در شهرستان‌ها در این زمینه توجیه نیستند که حتماً برای حل مشکل رایزنی انجام می‌شود.

خوش‌اقبال تصریح کرد: در بحث اعطای مجوزها در این دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد استحضار دارند که فرآیندها تا جایی که مقدور بوده کوتاه شده و کار سرعت بیشتری گرفته است و در این راستا تلاش می‌کنیم یک‌سری کاغذبازی و موارد دیگر را تسهیل کنیم.

وی گفت: مشکل دیگری که سمن‌ها با آن درگیر هستند بحث مکان است که با توجه به محدودیت‌هایی که داریم خانه تشکل‌ها راه‌اندازی شد و این خانه متعلق به تمام سازمان‌های مردم‌نهاد است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان افزود: ملاک استانداری کردستان در حمایت مالی از سمن‌ها عدالت‌محوری است و تلاش شده از سمن‌هایی که فعالیت می‌کنند و زحمت می‌کشند حمایت شود هرچند استحضار دارید که فعالیت در انجمن‌ها و سمن‌ها داوطلبانه است و ذات فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد داوطلبانه بودن آن و عمل بر اساس علاقه و انگیزه در راستای خدمت به مردم است و قطعاً سازمان‌های مردم نهاد کردستان هم عشق به وطن دارند و داوطلبانه در این عرصه ایثار و تلاش می‌کنند که این خود یک جهاد است و حمایت مالی از سمن‌ها در راستای تزریق انگیزه‌ برای کار بیشتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار