معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی ۱۲۴ بیمار هموفیلی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۴۰۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 18 April 2017

به گزارش تابناک کردستان، هومن قصری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به وضعیت و شمار بیماران هموفیلی در استان کردستان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار بیمار مبتلا به هموفیلی و اختلالات خونریزی دهنده در کشور شناسایی شده است که سهم استان کردستان ۲.۱ درصد یعنی ۱۲۴ بیمار است.

 

وی گفت: هموفیلی شایع ترین بیماری خونریزی دهنده شدید ارثی است که مبتلایان به آن دچار کمبود یکی از فاکتورهای انعقادی می شوند و این بیماران در صورتی که دچار هر نوع خونریزی شوند، خون آنها به سرعت منعقد نمی‌شود و برای توقف خونریزی، تزریق فاکتور انعقادی که دچار کمبود آن هستند، ضروری است.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: فاکتورهای انعقادی، نوعی پروتئین هستند که در کبد انسان تولید می‌شوند، کمبود هر یک از فاکتورهای ۱۳ گانه در هر فرد موجب اختلال در انعقاد خون وی می‌شود.

 

وی با اشاره به دسته بندی بیماران از نظر سطح فاکتور خونی و نوع اختلال، گفت: ۷۱ بیمار شدید، ۴۴ بیمار متوسط و ۹ بیمار خفیف و از نظر نوع اختلال ۶۰ بیمار هموفیلی، ۱۰ بیمار هموفیلی، ۲۲ بیمار فون ویلبراند، ۱۵ بیمار کمبود فاکتور خونی هفت و ۱۷ بیمار مبتلا به سایر اختلالات خونریزی دهنده در استان شناسایی شده و تحت درمان قرار دارند.

 

قصری افزود: تمامی فاکتور های خونی و فرآورده های انعقادی جهت این بیماران در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر پایه بوده و به صورت رایگان به بیمار ارائه می گردد و دانشگاه شرایطی فراهم ساخته که در شهر محل سکونت خود فرآورده های خونی مورد نظر را دریافت و خدمات درمانی به آنان ارائه می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر خدمات بیمه ای، خدماتی همچون دندانپزشکی تا سقف ۸ میلیون ریال، فیزیوتراپی ۲۰ جلسه، فرانشیز بستری تا سقف ۲ میلیون ریال، MRI یک بار، سنجش تراکم استخوان یک بار، آزمایشات روتین یک بار در سال در تعهد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان مزمن و مادام العمر بودن این بیماری که به صورت ارثی و ژنتیکی منتقل می شود، گفت: مبتلایان به هموفیلی جزو بیماران خاص محسوب می شوند که اکثرا قشر جوان بوده و از نظر اشتغال و مسکن مشکلات زیادی داشته و نیازمند کمک سازمان های حمایتی دولتی و مردم نهاد هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار