سال 95 به فرموده مقام عظمای ولایت اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده که همتی مجاهدانه برای تقویت ارکان با ثبات نظام اسلامی است تا حربه‌های دشمن نتواند برای به زانو درآوردن این ملت راهگشا باشد.
کد خبر: ۳۱۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰ 14 October 2016

به گزارش تابناک اردبیل، در حالی که بیش از نیمی از سال گذشته است و تنها پنج ماه فرصت برای مسؤولان و مردم است تا آستین بالا زده و عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک ضرورت حیاتی در نظام اسلامی جامه عمل بپوشانند، که با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری انتظار می‌رفت در سال‌جاری عملکردی مثبت و مطلوب‌تر از شرایط فعلی را همگی به نظاره می‌نشستیم.

اقتصاد مقاومتی شاخصه‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان حرکت جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا بودن، پیشرو و برون‌گرایی را از جمله آنها نام برد که خود این عوامل می‌تواند زمینه‌ساز تقویت اقتصاد کشور باشد تا دشمنان خبیث این ملت نتوانند عرصه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را جولانگاه اندیشه‌های ناپاک و آلوده به امیال و خواسته‌های دنیوی و زر و زور و اندیشه‌های باطل خود قرار دهند.

در باب تحقق اقتصاد مقاومتی به تحلیل بسیاری از فعالان عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی ما با نارسایی‌ها و مشکلات فرهنگی روبه‌رو هستیم به طوری که جانشین سازمان بسیج کارمندان در سفری که به اردبیل داشتند با اذعان به این مشکل فرهنگی ضرورت تغییر در سبک زندگی و ذائقه ایرانی‌ها را به عنوان یک ضرورت حیاتی مورد تاکید قرار دادند.

محمد امیرخانی در همایش اقتصاد مقاومتی که در اردبیل برگزار شد، با اذعان به اینکه در شهری مانند تهران از بین 4  میلیون و 200 هزار مشترک برق 8 هزار مشترک دولتی هستند در حالی که این تعداد 28 درصد برق تهران را مصرف می‌کنند، تصریح کرد: ‌در حالی که اگر همین نهادها و ادارات دولتی سعی و تلاششان بر این باشد تا این میزان مصرف کلان را با رصد دقیق توانیر کاهش دهند، یک صرفه‌جویی واقعی در کشور اتفاق می‌افتد.

وی شاه کلید تحقق اقتصاد مقاومتی را در کنار تقویت تولید ملی مصرف بهینه منابع به ویژه منابع انرژی توصیف کرد و گفت: متأسفانه تاکنون اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا نکرده و به رغم تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هنوز مسؤولان کار را از خودشان آغاز نکردند به طوری که ما همچنان در گفتمان‌سازی این موضوع و فرهنگسازی درست در این باب با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم که باید همه گروه‌ها و رسانه‌ها تلاش کنند تا اقتصاد مقاومتی در بطن جامعه نهادینه شود.

جانشین سازمان بسیج کارمندان افزود: دیدگاه اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده با استقبال بسیاری از سران کشورهای مختلف و تحلیلگران زبده دنیا قرار گرفته اما هنوز در داخل کشور ما به باور و اعتقاد درونی در این زمینه نرسیده‌ایم و اگر هم حرکتی انجام می‌شود بیشتر شکل نمایشی به خود گرفته است.

اقتصاد مقاومتی در بطن خود روحیه جهادی می‌خواهد

اما فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان اردبیل که زیرمجموعه او در پرداخت تسهیلات به طرح‌های اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر اقدامی بسیجی و جهادگونه داشته، بر این باور است که اقتصاد مقاومتی در بطن و روح خود نیازمند تقویت مؤلفه‌های جهادگونه است.

شکرالله عبدی با بیان اینکه در بین تحریم‌ها و نفوذهای استکبار جهانی، نفوذ اقتصادی و حربه دشمن در این عرصه بسیار تند و تیزتر شده است، بیان کرد: دشمنان به این نتیجه رسیدند که با جنگ مستقیم و یا حربه سیاسی و فرهنگی نمی‌توانند انقلاب اسلامی را به زانو درآورند به همین خاطر روی موضوع اقتصاد متمرکز شدند تا از این طریق بتوانند جامعه اسلامی ما را فلج کرده و به نقطه تسلیم بکشانند.

وی به تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری از سال 87 با نامگذاری یک دهه اخیر به نام عناوین اقتصادی اضافه کرد: در ترتیب و توالی این نامگذاری اگر درست و منطقی بیندیشیم، متوجه می‌شویم که مقام معظم رهبری بیشتر بر محور توانمندی‌های داخلی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقتصاد و مدیریت جهادی و... تاکید دارند که با این نامگذاری باید تفکر مسؤولان ما به این سمت معطوف باشد تا از ظرفیت‌های موجود با یک مدیریت جهادی استفاده کنند تا در این سنگر نیز بتوانیم توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کنیم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان اردبیل ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به معنای تشخیص حوزه‌های فشار و تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن در شرایط مطلوب برای رسیدن به وضع مناسب است که در این مسیر باید مدیریت‌های عقلایی و مدبرانه مد نظر قرار گیرد چرا که محور اقتصاد مقاومتی نیز کاهش وابستگی‌ها و تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی واقعی است.

عبدی از پرداخت میلیاردها تومان تسهیلات به طرح‌های اقتصاد مقاومتی در چند سال اخیر به همت سپاه و نیروهای توانمند بسیجی اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران از چند سال پیش در قالب پرداخت تسهیلات، کارگاه‌های آموزشی، توجیهی و ترویجی و همچنین بها دادن به عرصه تولید و اشتغال زودبازده سعی کرده تا برنامه‌های خود را عملیاتی کند به طوری که همه ساله در قالب نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها سعی کرده الگوهای برتر و موفقی را نیز برای کارآفرینان و افراد جویای کار معرفی کند.

اقتصاد مقاومتی به کارگیری شیوه مدبرانه در استفاده از نعمت نفت برای به تحرک درآوردن اقتصاد مولد است

مشاور اقتصادی استاندار اردبیل که از اساتید اقتصاد دانشگاه تبریز است، بر این باور است که اقتصاد مقاومتی در حقیقت مقاوم‌سازی اقتصاد است به گونه‌ای انعطاف‌پذیری در این اقتصاد در بستری اتفاق می‌افتد که امکان پیش‌بینی تدابیر مقابله‌ای و حتی تدافعی در آن به خوبی قابل لمس و مشاهده است.

محمدباقر بهشتی با یادآوری اینکه با استفاده از فرصت‌های جهانی باید در عین درونگرا بودن باید به سمتی حرکت کنیم تا مؤلفه برون‌گرا بودن نیز در این اقتصاد در مسیر حرکت درست مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری نیز مراد از اقتصاد مقاومتی استفاده از الگوی اقتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی تعبیر شده است.

وی تصریح کرد:‌ هدف از آن تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌‌انداز 20 ساله است که در بسیاری از رسانه‌ها و فضاهای عمومی بیشتر به جای اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقابله‌ای و انزواطلبی یاد می‌شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه‌های تبریز و اردبیل به وابستگی اقتصاد ایران به نفت به ویژه به درآمدهای ناشی از فروش نفت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه پایگاه‌های اقتصاد کشورمان به جای آن که مبتنی بر استعدادها و توانایی‌های درون کشور باشد براساس فروش ثروت ملی و ورود کالا از آن محل مبتنی شده است.

بهشتی افزود: در اقتصاد مقاومتی باید بر به کارگیری نعمت برق در به تحرک درآوردن اقتصاد ایران توجه کرد چرا که کاهش قیمت جهانی نفت و ادامه تحریم‌ها هر چند در کوتاه مدت مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌کند ولی خود فرصتی است مناسب تا راه حل‌های درون‌زا کردن نفت در اقتصاد ایران پیدا شود.

اقتصاد مقاومتی ممانعت از خام‌فروشی است

اما دیگر استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل با بیان اینکه در عرصه اقتصاد مقاومتی به عنوان مؤلفه‌ اصلی در تحقق شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را می‌تواند تبلوری واقعی پیدا کند، بیان کرد: تحقق این شعار با شرایط فعلی ما که صادراتمان تک محصولی و عمدتاً خام است، بیگانه است چرا که ما در تحقق اقتصاد مقاومتی باید از خام‌فروشی پرهیز کرده و به سمت تولید کالاهای با ارزش افزوده حرکت کنیم.

هاشم مظفری اضافه کرد: ما تا زمانی که نتوانیم با تقویت جبهه صادرات، وارداتمان را به حداقل برسانیم، نمی‌توانیم از اقتصاد مقاومتی و مؤلفه‌های آن سخن به میان بیاوریم در حالی که لازمه رسیدن به اقتصاد مقاومتی تقویت بخش‌های مختلف اقتصادی حوزه کشاورزی، گردشگری و صنعت است که به عنوان سه مؤلفه مهم توسعه استان از آن یاد می‌کنند.

وی ابزار بسیار مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی را نیروی انسانی فعال، کارآمد، متخصص و ماهر توصیف کرد و ادامه داد: باید نیروی کار توانمندی در این حوزه مورد تقویت قرار گیرد چرا که برای رسیدن به اقتصاد توانمند و گذر از مشکلات و چالش‌های احتمالی نیروی انسانی نیاز داریم که از ارکان مهم عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

مظفری با یادآوری اینکه در عرصه اقتصاد مقاومتی در استان اردبیل ما باید کار را از خودمان شروع کنیم که در کنار حفظ سرمایه‌های ملی، اجتماعی و همچنین اقتصادی باید همگی هدف‌گذاری و تلاش شبانه‌روزیمان بر تقویت تولید داخلی و پرهیز از وابستگی به بیگانگان باشد، اظهار کرد: باید افکار و اندیشه‌های غیر منطقی را نیز در این حوزه به شدت کنار گذاشته و زمینه توانمندسازی اقتصادی را به خوبی فراهم آوریم.

تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان فراگیر عمومی

اما مدرس دانشگاه و از کارشناسان زبده حوزه اقتصادی بر این باور است که مقام معظم رهبری به خوبی ابعاد اقتصاد مقاومتی را برای همه ما ترسیم کرده و این در عرصه عمل، تلاش و مجاهدت ماست که می‌تواند بسترساز تحقق ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی باشد که از آن به عنوان شاه کلید توسعه کشور یاد می‌شود.

سید محمدرضا داوودزاده تصریح کرد:‌ در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم بر هدفمندسازی درست یارانه‌ها، هم بر افزایش تولید داخلی، افزایش صادرات، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، اصلاح و تقویت نظام مالی، مدیریت بهینه مصرف، تسهیل مقررات، گسترش خدمات تجارت خارجی، ایجاد ثبات در عرصه بازار، توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری و... تاکید شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخلاف تبلیغات سوئی که علیه مناطق آزاد در کشور انجام می‌شود، مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی بر تقویت کارآمدی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رویکرد انتقال فناوری‌های پیشرفته تاکید کرده تا شاهد گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج از کشور باشیم.

این مدرس دانشگاه و از کارشناسان زبده حوزه اقتصادی با بیان اینکه متأسفانه در استان اردبیل عملکرد قابل قبولی را در حوزه اقتصاد مقاومتی شاهد نیستیم در حالی که انتظار می‌رفت در این عرصه گفتمان‌سازی عمومی و فراگیری شکل گرفته و حرکت درست و منطقی اتفاق بیفتد، افزود: به جز چند نهاد خاص، امسال جالب است برخی از دستگاه‌های دولتی سعی کردند عملکرد خود را به نام اقتصاد مقاومتی تغییر نام دهند در حالی که این برنامه‌ها هیچ تناسبی با روح اقتصاد مقاومتی نداشته است.

داوودزاده تنگ‌نظری‌ها و ایجاد محدودیت‌ها و موانع در پیش روی جذب سرمایه‌گذاری‌ها را به جای تسهیل بهتر امور از موانع اصلی برشمرد و بیان کرد: از خطاهایی که ما در این استان مرتکب می‌شویم اینکه منابع انسانی را حلقه مفقوده و یا آخر در مسیر توسعه می‌دانیم و با دفن سرمایه‌های اجتماعی سعی می‌کنیم به نحوی عمل کنیم تا محصولی شایسته از ماحصل آن درو نشود.

وی اضافه کرد: به رغم بسیاری از شعارها در اجرای اصل 44 قانون اساسی، به معنای واقعی واگذاری‌ها و خروج از تصدی‌گری‌های دولتی به شکل کامل اتفاق نیفتاده در حالی که بیشترین تاکید مقام معظم رهبری بر این است تا با تکیه بر اقتصاد مقاومتی بتوانیم الگویی شایسته برای نظام اقتصادی جهان اسلام باشیم تا خوداتکا و خودباور بتوانند روی پای خود بایستند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار