استاندار کردستان:
استاندار کردستان گفت: انتخابات در کشور ما در واقع انتخاب بین دو یا چند شیوه اداره امور کشور است و اگر خدای ناکرده تلقی ما این باشد که در انتخاباتی، بین حق و باطل دست به انتخاب می‌زنیم این تلقی قطعاً به مشاجره و منازعه منجر خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰ 29 August 2016

به گزارش تابناک کردستان، عبدالمحمد زاهدی شامگاه یکشنبه در چهارمین نشست هم‌اندیشی اعضای کمیته‌های مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان اظهار کرد: برگزاری چنین محافلی به تبادل آرا و افکار کمک می‌کند و این کار به نوبه خود فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان را بانشاط‌تر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه موضوع جلسه «مسائل روز و انتخابات» است گفت: کنار هم قرار گرفتن موضوع روز و انتخابات طبیعتاً فضا را به سوی بحث در رابطه با انتخابات سوق می‌دهد و گزیری از این امر نیست.

استاندار کردستان خاطر نشان کرد: مسائل روز کشور چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی مسائل متنوعی است و بحث اقتصاد مقاومتی، برجام، هفته دولت، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و مباحث فرهنگی از مسائل داخلی و موضوعاتی چون مسائل امنیتی منطقه و موضوعات سیاسی که منطقه درگیر آن است از جمله مسائل خارجی است که به نوعی به ما مرتبط است.

وقتی استاندار در قالب مزاح بیان واقعیت می‌کند

وی با ابراز اطمینان از اینکه مهم‌ترین مسئله ماه‌های آینده در کشور انتخابات است گفت: آنچه می‌خواهم در ابتدا عرض کنم در قالب مزاح ولی یک واقعیت است و آن اینکه به عادت بدی دچار شده‌ایم و این عادت بد که از بُعدی پسندیده است درصد بالای شرکت در انتخابات بوده و این موضوع یک «بدعادتی خوب است».

زاهدی در تشریح این موضوع افزود: در انتخابات مختلف خود را عادت داده‌ایم که مردم با یک آمار بالا در انتخابات شرکت کنند و این همان تفاوت نظام جمهوری اسلامی است با بقیه نظام‌هایی که خود را مردمی و دموکراتیک می‌دانند با این حال میزان شرکت مردم در انتخابات برای آنها اهمیت چندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه قانون اساسی کشور ما کل نظام جمهوری اسلامی را متکی به آراء مردم می‌داند خاطر نشان کرد: در شاکله قانون اساسی با یک نگرش الهی، همه ارکان نظام، مستقیم یا غیرمستقیم متکی به رأی مردم هستند.

تفاوت نظام برخاسته از انقلاب اسلامی با همه نظام‌های برخاسته از انقلاب‌های دنیا

استاندار کردستان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی تقریباً از یک جهت با همه انقلاب‌ها و نظام‌های برخاسته از انقلاب‌های دنیا متفاوت است گفت: مروری بر تاریخ ثابت می‌کند که در همه تحولاتی که در قالب انقلاب یا کودتا منجر به تغییر حاکمیت در کشوری شده، رهبران آن انقلاب یا کودتا، خود، نوع حکومت آینده کشور را هم تعیین کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ‌ جای دنیا بعد از پیروزی یک انقلاب، تعیین نوع حکومت به رفراندوم و آرای مردم سپرده نشده افزود: همه کسانی که شاهد جریانات قبل و پس از پیروزی انقلاب بوده‌اند حتماً به این موضوع اذعان دارند که حضرت امام(ره) هر نوع حکومتی را اعلام می‌کردند با همان 99.8 درصد آرا توسط مردم تأیید می‌شد.

زاهدی اظهار کرد: با این وجود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تأکید داشتند که امضا و اثرانگشت مردم پای این نوع حکومت ثبت شود.

وی بار دیگر به شیوه حکومت‌داری پس از پیروزی انقلاب‌ها در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: در تاریخ انقلاب‌های دنیا موردی وجود ندارد که کمتر از یک سال پس از پیروزی، قانون اساسی تدوین و تصویب شده باشد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعضای خبرگان قانون اساسی را انتخاب کردند افزود: پیش‌نویس قانون اساسی به تأیید کلی حضرت امام(ره) رسید و توسط اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب شد و پروسه قانونی این کار به اتمام رسید اما بر اساس آنچه که می‌توان آن را نه تأکید، بلکه وسواس حضرت امام(ره) نامید، بار دیگر رفراندوم پذیرش قانون اساسی برگزار شد و به تأیید مردم رسید.

در جامعه‌ای که اختلاف نظر نباشد به برگزاری انتخابات نیازی نیست

وی یکی از افتخارات نظام اسلامی در مقایسه با سایر نظام‌های دنیا را برگزاری متوسط یک انتخابات در هر سال عنوان و اظهار کرد: اختلاف نظر در انتخابات بین افراد مختلف یک امر طبیعی است و اگر در جامعه‌ای اختلاف نظر وجود نداشته باشد اصولاً به برگزاری انتخابات نیازی نیست.

زاهدی گفت: اختلاف نظر در یک جامعه امری بدیهی، واقعی و ضروری است و این واقعیت غیرقابل تغییر در همه جوامع بشری قابل مشاهده است که افراد دارای سلایق مختلف و متفاوت هستند.

تلقی انتخاباتی که قطعاً به منازعه منجر می‌شود

وی به ساز و کار و مراحل برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: انتخابات در کشور ما در واقع انتخاب بین دو یا چند شیوه اداره امور کشور است و اگر خدای ناکرده تلقی ما این باشد که در انتخاباتی، بین حق و باطل دست به انتخاب می‌زنیم این تلقی قطعاً به مشاجره و منازعه منجر خواهد شد.

استاندار کردستان تأکید کرد: همه جریانات، احزاب و گروه‌های سیاسی که در چهارچوب نظام فعالیت می‌کنند و کلیت و اصل نظام را قبول دارند بدون شک در هدف غایی و کلی نظام دارای یک نظر واحد هستند و آن نظر واحد چیزی جز حفظ منافع ملی، اقتدار، سربلندی، پیشرفت و رفاه، آسایش و امنیت مردم نیست.

وی گفت: آنچه در این میان بر سر آن در بین جریان‌های مختلف سیاسی اختلاف نظر وجود دارد روش‌هایی است که آنها برای رسیدن به اهدافی که ذکر شد مد نظر قرار می‌دهند.

انتخاب در نظام جمهوری اسلامی، انتخاب بین روش‌های اداره حکومت است

زاهدی افزود: بنا بر آنچه گفته شد انتخاب در نظام جمهوری اسلامی، انتخاب بین روش‌های اداره حکومت برای رسیدن به اهدافی است که همه ما به آن معتقد هستیم و هر چه دایره این انتخاب وسیع‌تر و امکان این انتخاب بیشتر باشد طبیعتاً انتخاب بهترین روش‌ها برای اداره کشور توسط مردم آسان‌تر خواهد بود.

استاندار کردستان تصریح کرد: به دلیل فضای رقابتی که در عرصه انتخابات به وجود می‌آید تاحدی احساسات بر این فضا حاکم می‌شود و آگاهی سیاسی به گونه‌ای تحت شعاع احساسات سیاسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: علاقه مفرط افراد به پیروزی یک شخص خاص در انتخابات سبب می‌شود افراد در سایه آگاهی‌های سیاسی خود حرکت نکنند و چنانچه سخنی مخالف شنیدند دچار احساسات شده و کار به منازعه کشیده و افراد به دنبال حذف یکدیگر از صحنه باشند.

در هر نظام سیاسی جابجایی قدرت یک نعمت است

زاهدی با اشاره به اینکه بیش از نیم قرن فعالیت سیاسی در کارنامه زندگی خود دارد افزود: معتقدم در هر نظام سیاسی جابجایی قدرت یک نعمت است و جریانات و احزاب سیاسی که در کشورها مشغول فعالیت بوده و بخشی از قدرت را در دست می‌گیرند اگر با این تصور فعالیت کنند که باید حضور آنها مصدر قدرت ابدی باشد همین موضوع خود به دیکتاتوری منجر می‌شود البته هر جریان سیاسی به طور طبیعی تلاش می‌کند که در قدرت باقی بماند.

وی اظهار کرد: رقابت سیاسی برد و باخت دارد و این مردم هستند که انتخاب می‌کنند و این تصور که ما همیشه باید در قدرت باشیم منجر به این خواهد شد که در مسیری حرکت کنیم که به حذف دیگران ختم می‌شود و این دیدگاه سبب می‌شود کمتر به تحمل یکدیگر و هم‌افزایی توجه داشته باشیم.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه احزاب فعال در دنیای کفر که مورد قبول ما نیستند هرگز از اهداف خود کوتاه نمی‌آیند گفت: هدف مشترک آنها برای نمونه در احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا سلطه بر دنیا و دنبال کردن منافع نامشروع ملی‌ است و تنها روش‌هایی که برای رسیدن به این اهداف انتخاب می‌کنند متفاوت است.

منافع ملی خود را در حفظ منافع ملی دیگران می‌دانیم

وی سخنی از کسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا را یادآوری کرد و افزود: این سیاست‌مدار در جمله معروفی گفته «ما نه دشمن دائمی داریم و نه دوست دائمی بلکه ما منافع دائمی داریم» و این یعنی اینکه آنها به هر شکلی منافع خود را دنبال می‌کنند که البته با ظلم و تعدی به دیگران و نفی منافع سایر ملل به اهداف خود رسیده‌اند البته نظام جمهوری اسلامی یقیناً دنبال چنین اهدافی نیست و ما منافع ملی خود را در حفظ منافع ملی دیگران می‌دانیم و این امر با آموزه‌های دینی و شرعی ما تطابق دارد و در عین حال اگر تجاوزی به منافع خود را شاهد باشیم با آن مقابله خواهیم کرد.

زاهدی خاطر نشان کرد: معتقدم باید منافع ملی را در هم‌افزایی و هم‌گرایی داخلی دنبال کنیم و طوری حرکت کنیم که دنیا به این نتیجه برسد که اختلافات ما بر سر شیوه اداره کشور و نه حذف رقیب است و هنگامی که به این نقطه رسیدیم دنیا دیگر به دنبال دست‌اندازی به منافع و حاکمیت ما نخواهد بود.

«یک امتحان بسیار سخت»؛ توصیف زاهدی از انتخابات

وی انتخابات را «یک امتحان بسیار سخت» توصیف کرد و گفت: ما به عنوان یک رأی دهنده ممکن است دچار اشتباه شویم که این اشتباه مورد بخشش خداوند قرار می‌گیرد اما اگر صرفاً از روی تعصب وارد صحنه انتخابات شویم و برای مثال از روی تعصبات عشیره‌ای دست به انتخاب بزنیم، انجام این کار و رأی ندادن به فرد اصلح مسئولیت شرعی به دنبال دارد.

استاندار کردستان به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت 96 اشاره کرد و افزود: وظیفه مهم فعالان سیاسی، احزاب و نخبگان جامعه در درجه اول آگاهی دادن به مردم فارغ از بحث‌های جناحی است و باید ضرورت حضور در انتخابات و دخالت در تعیین سرنوشت را به مردم گوشزد کرده و فضا را برای حضور مردم در صحنه مهیا کنیم.

وی تأکید کرد: فعالان سیاسی، احزاب و نخبگان جامعه در درجه بعدی بر حسب دیدگاه و سلیقه سیاسی خود می‌توانند فرد یا افراد مورد نظر خود را به مردم معرفی کنند تا مردم هم دست به انتخاب بزنند.

همه باید بر قانون‌مدار بودن عرصه انتخابات تأکید کنیم

زاهدی گفت: همه باید بر قانون‌مدار بودن عرصه انتخابات در مراحل مختلف آن تأکید کرده و بپذیریم رفتار قانونی داشته باشیم چرا که اگر همه با این باور حرکت کنیم هیچ مشکلی در انتخابات به وجود نخواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین سرمایه ما سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد مردم و امید آنها به آینده است افزود: اگر مردم به آینده امیدوار نباشند آن عادتی که در مطلع کلام به آن اشاره شد از دست خواهد رفت و همه ما باید به مردم توصیه کنیم همه اهداف بلندی را که به دنبال آن هستند در چهارچوب نظام مقدس اسلامی دنبال کنند.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار