کد خبر: ۱۶۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۹ 24 January 2016

شورابیل بزرگترین دریاچه طبیعی درون شهری ایران از زیبایی خاص و چشم‌انداز مناسبی برخوردار است که از آن می‌توان به عنوان ضرب آهنگ توسعه اردبیل و مسیر شتاب‌آلود در این حوزه نام برد.

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری اردبیل، دریاچه شورابیل که از دیرباز چشم‌انداز زیبایی در توسعه اردبیل به شمار می‌رفته این روزها با تقویت و توانمندی برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها در قالب طرح جامع شورابیل به سمتی حرکت می‌کند تا روز به روز بتواند محلی برای حضور گردشگران و لذت‌بخشی برای آنهایی باشد که از منظر زیبای شورابیل می‌خواهند برای آرامش روحی، روانی و تلطیف روح و جان خود استفاده کنند.

شورابیل ضرب آهنگ توسعه اردبیل

در کنار همه زیبایی‌های شورابیل، با دستور ویژه شهردار پرتلاش اردبیل سعی بر این است تا این مجموعه که دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی متعددی بوده و در آینده است، بتواند همان چهره برتر شهر اردبیل باشد که مراجعه‌کنندگانش را مسرور و لذت‌بخش از این مجموعه بیرون ببرد.

شهرداری اردبیل در قالب مدیریت مجتمع تفریحی، توریستی شورابیل تلاشش بر این است تا در جلوه‌های زیبای این دریاچه تلاشی را انجام دهد که ماندگار در ذهن مردم و لذت‌بخش در حضور آنها در این مجموعه زیبا باشد.

ایجاد زیرساخت‌هایی همچون اسکله قایقرانی، پیست دوومیدانی، دوچرخه‌سواری، باغ وحش، هتل‌های مجهز و زیبا، گنجینه تاریخ طبیعی، نمایشگاه بین‌المللی در اطراف این مجموعه، بازارچه‌های صنایع دستی، مجموعه شهر بازی و رستوران در وسط دریاچه همه حکایت از توانمندی‌هایی دارد که گردشگران می‌توانند از این زیبایی‌ها بهره بگیرند.

در کنار این شاخصه‌ها مهاجرت هزاران پرنده مهاجری که از سرمای مناطق سیبری به سوی مناطق معتدل و خوش آب و هوای این دریاچه و تالاب‌های اطراف آن مراجعه می‌کنند در نوع خود زیبایی خاصی را دارد.

با انتخاب دکتر حمید لطف‌اللهیان به عنوان شهردار اردبیل نگاه جدیدی به این مجموعه شده تا با امیدواری‌هایی که در توسعه شهر و بستر جدید توجه به زوایای فرهنگی و اجتماعی گشوده شده، بتوان امیدوار بود تا شورابیل بتواند به زیباترین منظومه گردشگری استان اردبیل تبدیل شده تا سالانه ورود هزاران گردشگر را به این مجموعه شاهد باشیم.

حمید لطف‌اللهیان ضرورت باز تعریف جدید از قابلیت‌ها و توانمندی‌های شورابیل را با دیدگاهی متفاوت از یک مجتمع تفریحی، توریستی یادآور شد و گفت: شورابیل جزو عناصر ارزشی اردبیل است اما به لحاظ خدماتی و رفاهی تاکنون به شکل مناسب و بهینه از آن بهره‌برداری نشده است.

وی تصریح کرد: در کنار آثار تاریخی اردبیل همچون بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی و زیبایی رودخانه بالیقلو هنوز نتوانستیم مجموعه زیبای شورابیل را خوب معرفی کرده و این مجموعه را بشناسانیم.

شهردار اردبیل مراجعه بیش از سه میلیون گردشگر را در طول سال به مجموعه گردشگری دریاچه شورابیل یادآور شد و بیان کرد: با عملیاتی شدن طرح جامع و افزایش تعداد گردشگران ورودی زمینه ماندگاری بیشتر مسافران فراهم می‌آید.

لطف‌اللهیان اضافه کرد:‌ شورابیل با محدوده آبی 200 هکتاری دارای 400 هکتار طرح جامع مصوب است که تمام محورهای مواصلاتی و کاربری‌های متعدد این مجموعه در این طرح پیش‌بینی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: طرح‌هایی نظیر تالار فرهنگی، تله‌کابین، کشتی تفریحی،‌ شهر بازی مدرن، پارک آبی، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از جمله بارزترین شاخصه‌های رینگ دور دریاچه شورابیل است که امیدواریم با اجرایی شدن آن زمینه توسعه بیشتر فراهم آید.

شورابیل ضرب آهنگ توسعه اردبیل

لطف‌اللهیان ضرورت احداث هتل پنج ستاره در مجتمع شورابیل را زمینه‌ساز رونق و ارتقا جایگاه این مجتمع و نقش خطیر آن در استان از حیث گردشگری و مسافرپذیری اعلام کرد و گفت: دو شرکت برای احداث هتل اعلام آمادگی کردند که قرار است با همکاری میراث فرهنگی و با اعلام آمادگی یکی از این سرمایه‌گذاران احداث هتل را شاهد باشیم.

 

طرح‌های جدید توسعه شورابیل در راه است

اما مدیرعامل منطقه نمونه گردشگری شورابیل نیز در این زمینه اظهار کرد: ما براساس طرح جامع تلاش می‌کنیم تا طرح‌های مختلف اجرایی را در شورابیل به سرانجام برسانیم.

فضیلت ابراهیمی با برشمردن این طرح‌ها افزود: رینگ پیاده‌روی شورابیل با عنوان رینگ سلامت که پیش از این 50 درصد پیشرفت دارد، در حال حاضر با 90 درصد پیشرفت در حال اجراست که در صورت مساعد بودن شرایط جوی 10 درصد مابقی نیز تا پایان امسال اجرایی می‌شود.

وی از احداث برخی تأسیسات و امکانات در تفرجگاه داخل شورابیل خبر داد و تصریح کرد: رستوران شناور طرح بسیار جالبی است که از سوی سرمایه‌گذاران ارائه شده که با بررسی و تصویب معاونت توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری اردبیل امکان اجرای آن فراهم است.

مدیرعامل منطقه نمونه گردشگری شورابیل از رایزنی برای نصب دستگاه زیپ لاین (خط فشرده) و دستگاه‌های متعدد بازی کودکان، ‌نوجوانان و جوانان در داخل مجموعه شورابیل خبر داد و بیان کرد:‌ جت اسکی و دستگاه‌های جدید نظیر تیوپ روی آب به صورت هواپیمایی که دنباله جت اسکی است به همراه بالن هوایی در شورابیل طراحی شده تا راه‌اندازی شود.

ابراهیمی گفت: قرار است با تکمیل رینگ شورابیل دو دستگاه قطار چرخدار در مسیر هفت کیلومتری اطراف دریاچه شورابیل حرکت کند تا بدون ورود خودرو به این رینگ بتوان فضای مناسب اقامتی در قالب کمپ‌ها و همچنین پارکینگ‌های مناسب را طراحی و اجرا کرد.

وی از طراحی و اجرای پارک بهشت گمشده در شورابیل خبر داد و اضافه کرد: سه ورودی برای شورابیل تعبیه و طراحی کردیم که هر سه این ورودی‌ها می‌تواند به نقطه جذب گردشگران بدون وارد کردن خودرو و در قالب رینگ پیاده‌روی و یا دوچرخه‌سواری کمک کند.

ابراهیمی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا براساس طرح جامعی که مصوب شده و با حمایت استاندار اردبیل قرار است این طرح را مشاوران خارجی رفع اشکال و ایراد کنند، با همراهی معاونت توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری بتوان در اجرای طرح‌ها موفق عمل کرد.

 

ورود خودروها به رینگ شورابیل سال آینده ممنوع می‌شود

معاون فنی و عمرانی شهردار اردبیل نیز با بیان اینکه طرح جامع شورابیل فاز به فاز اجرایی می‌شود و تلاش بر این است تا با تکمیل رینگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شورابیل جلوی ورود خودروها به این رینگ گرفته شود، اظهار کرد: تکمیل کمربندی سواره‌روی شورابیل با احداث و تکمیل خیابان 45 متری شوراسنتر و 55 متری کوثر به منظور قابلیت طی مسیر با وسائط نقلیه در رینگ دوم شورابیل انجام می‌شود.

سید رجب شمس تصریح کرد: ما با ایجاد مسیر بر روی این کمربندی از شهرک‌های نیایش، کوثر و نادری و ورودی اصلی مجتمع شورابیل با پنج راه مجزای دسترسی با سواره به شورابیل سعی داریم تا رفاه حال گردشگران و مسافران را فراهم کنیم.

وی در ادامه گفت: با هدف استفاده از دور دریاچه شورابیل مسیرهای پیاده‌رو و پارکینگ خودرو، کمپ و قطار چرخ لاستیکی و ایستگاه دوچرخه در این مسیر پیش‌بینی شده تا همه این پروژه‌ها با هزینه‌کرد یک‌هزار و 860 میلیارد ریال اجرایی و عملیاتی شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار اردبیل به محدود کردن ساخت و سازهای اطراف شورابیل اشاره کرد و افزود: به هیچ وجه مجوزی برای ساخت مجتمع‌های تجاری و مسکونی در این مجموعه داده نمی‌شود و تنها برای احداث هتل و برخی اماکن تفریحی،‌ توریستی آن هم به صورت محدود مجوزهایی را صادر کردیم.

شورابیل ضرب آهنگ توسعه اردبیل

اما برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌های نادرست از وضعیت شورابیل که در برخی رسانه‌ها مطرح شده، شورابیل این روزها در مسیر زیبای توسعه قرار گرفته که قطعاً با در نظر گرفتن الزامات زیست‌محیطی و با هدف ایجاد یک مکان آرام برای خانواده‌ها و گردشگران داخلی و خارجی شورابیل می‌تواند نقطه اتکا و بستر سالم سرمایه‌گذاری‌ها و جذب گردشگری‌های مختلف باشد تا این مجموعه بیش از گذشته جان تازه‌ای گرفته و بتواند به اصلی‌ترین مرکزیت جذب گردشگران تبدیل شود.

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علیرضا موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
بسیاز بسیار عالی...
حقیقتا شورابیل در کنار مجموعه شیخ‌صفی‌الدین نماد و نشان گردشگری شهر اردبیل هستند و وضعیت کیفی و کمی آنها بیش از هر جایی در یاد و ذهن مسافرین و میهمانان و دانشجویان و صد البته شهروندان اردبیل، به عنوان سمبل مدیریت شهری اردبیل شناخته می‌شوند
از این دو مجموعه بویژه شورابیل سالهاست غفلت شده و حالا هر چقدر هم که رسیدگی شود باز هم جا دارد و باید در اولویت باشد
همچنین در کنار این اقدامات، شهرداری و دستگاه های مربوطه عنایت ویژه ای به درختکاری و توسعه کیفی و کمی فضای سبز بویژه درختان شهر داشته باشند که در این مورد هم بسیار غفلت شده است.......
دست تمامی عزیزان زحمت کش، شهردار گرامی و معاونین تلاشگر و مدیریت مجموعه درد نکند و خدا قوت...
به امید عمران و آبادانی روزافزون شهر زیبایمان؛
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار