نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان یک لایحه اولویت‌دار منطقه آزاد تجاری و ویژه گردشگری اردبیل هفته آینده در مجلس مطرح شده و تصویب آن در مجلس نهم قطعی است.
کد خبر: ۱۶۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۴ 11 January 2016

مصطفی افضلی‌فرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس منطقه آزاد و ویژه اقتصادی اردبیل را که تعدادی از نمایندگان استان نیز در این جلسه حاضر بودند به تصویب رساند تا این لایحه به همراه هفت منطقه آزاد و ویژه دیگر با اولویت در مجلس مطرح شود.

وی این مناطق مجاز را شامل مهران، اردبیل، مریوان، بانه، زابل سیستان، بوشهر و چابهار اعلام کرد و گفت: در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع مناطق ویژه اقتصادی نیز که به دلیل داشتن بار مالی به کمیسیون عودت داده شده بود دوباره بررسی شد تا با رفع موانع و انجام فرایند قانونی مدیریت مناطق ویژه اقتصادی که با همکاری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به انجام می‌‌رسد زمینه طرح مجدد آن در صحن علنی مجلس فراهم آید.

عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی یادآور شد:‌ به دولت اجازه داده شد تا در تخصیص منابع ویژه اعتباری استان بدون سرمایه‌گذاری دولتی بلکه با همکاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اعلام کند که این کار البته با رعایت فرایند قانونی در حفظ موازین و شاخص‌های زیست‌محیطی، تامین آب و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به انجام می‌رسد.

افضلی‌فرد تصریح کرد: به هیچ‌وجه تصویب این لایحه منطقه آزاد مشمول اصل 75 نمی‌شود و هیچ بار مالی را بر روی دولت نمی‌گذارد بلکه مناطق ویژه اقتصادی از محل فروش امتیازات راه‌اندازی شده و زیرساخت‌های آن فراهم می‌آید.

وی افزود: در بین این لوایح منطقه ویژه گردشگری استان اردبیل که شامل شهرهای مشگین‌شهر، سرعین و نیر است مطرح شده که امیدواریم در کنار منطقه آزاد تجاری استان که شامل شهرهای پارس‌‌آباد، گرمی و بیله‌سوار است بالاخره در مجلس به تصویب نهایی برسد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز قرار است این مصوبه تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و با هماهنگی که با رئیس مجلس داشتیم حداکثر تا هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.

افضلی‌فرد عنوان کرد: البته بنا بود فردا این لایحه در صحن علنی مجلس مطرح شود که به دلیل آنکه فردا دولت قرار است لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم را تقدیم مجلس کند، بررسی آن به هفته آینده موکول شد.

وی در مورد موعد عملیاتی شدن منطقه آزاد در استان نیمه دوم سال آینده گفت: به هیچ‌وجه این مصوبه نمی‌تواند خلاف برنامه ششم باشد بلکه بر اساس ماده 117 تصویب آن یک دوم آرای نمایندگان مجلس را می‌خواهد.

این نماینده مجلس یادآور شد: ما با سایر نمایندگان استان‌هایی که مناطق آزاد و ویژه آنها در مجلس مطرح می‌شود رایزنی‌ها و لابی‌گری‌ها را انجام دادیم تا در اولین جلسه هفته بعد نمایندگان مجلس این لایحه طرح شده و با اکثریت آرا به تصویب برسد.

افضلی‌فرد در پاسخ به این سئوال که ممکن است این بار نیز لایحه منطقه آزاد اردبیل رد شده و به تصویب نرسد، گفت: تفسیر غلط باهنر در دوره قبل مانع از آن شد تا لایحه منطقه آزاد اردبیل با یک دوم آرا به تصویب برسد ولی این بار تمام موانع برداشته شده و بنده به مردم استان قول قطعی می‌دهم که لایحه منطقه آزاد استان اردبیل هفته آینده به تصویب نهایی برسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار