کد خبر: ۱۶۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱ 10 January 2016

مطابق گفته‌های فرماندار شهرستان سروآباد، در یکی از حوزه‌هایی که دولت یازدهم داعیه‌دار توجه به آن است آمار «غیرواقعی» ارائه شده که بجاست افرادی که مبادرت به این کار کرده‌اند مشخص شده و بازخواست شوند تا عزم دولت برای مقابله با این رفتار ناپسند برای همگان اثبات شود.

شفافیت در ارائه آمار عملکرد، انتظار معقول جامعه از هر دولتی است اما اگر مسئولی از این وظیفه قانونی تخطی کرده و با ارائه آمار «غیرواقعی»، هم به اعتماد مردم به دولت ضربه وارد کرده و هم دولت را در برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات مطلوب دچار سردرگمی کند، به نظر می‌رسد چاره‌ای جز برخورد جدی با مدیر متخلف وجود نداشته باشد.

به گزارش تابناک کردستان، مردی بینوا پوست دنبه‌ای پیدا می‌کند و آن را در جای امنی می‌گذارد تا هر روز سبیلش را با آن چرب کند، او می‌خواهد تصویری از خود نزد مردم ارائه دهد که با تصویر واقعی از زندگی او در تضاد و تنافر است، تصویری که بر خیالات و گمان و وهم استوار بوده و با تزویر پیوند خورده است.

مرد هر بامداد با سبیل چرب به ضیافت توانگران می‌رود و مدعی می‌شود که من فلان غذای چرب و رنگین را خورده‌ام و حاجتی به غذاهای شما ندارم اما مولانا به عنوان راوی در ابتدای این داستان دست این مرد را نزد خوانندگان رو می‌کند، از شکم خالی او خبر می‌دهد، و خشم خود را در ابیاتی بر سرش خالی می‌کند و انذارش می‌دهد که اگر تو ادعای نادرست نمی‌کردی حداقل منفعت این بود که کریمی بر گدایی تو رحم می‌آورد و شکمت را با لقمه نانی سیر می‌کرد.

نقل سخنان قابل تأمل یکی از مدیران دولت یازدهم در خبرگزاری دولت که در آن از ادعایی نادرست، با دادن آمارهای «غیرواقعی» گلایه شده ما را هم بر آن داشت تا به نقل حکایتی در مذمت ناصواب‌ گویی از مثنوی مُلای روم بپردازیم تا سرانجام ناخوش این صفت ناپسند را به نوعی یادآور شده و انتظار جامعه در لزوم برخورد با این بداخلاقی را بار دیگر گوشزد کنیم.

مطابق خبر خبرگزاری دولت که در ساعات پایانی 18 دی‌ماه منتشر شده، فرماندار شهرستان سروآباد در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی این شهرستان «آمارهای سوادآموزی و برگزاری جشن‌های باسوادی در برخی از روستاها را غیر واقعی عنوان کرد و افزوده است: امروزه ارائه آمارهای سوادآموزی با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد و لذا باید واقعیت‌های جامعه به درستی منعکس شود، تا بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد».

همه افراد جامعه واقفند به دلایلی که ذکر آنها در این مقال نمی‌گنجد در بیش از دو سال از عمر دولت یازدهم هرگاه از آمار نادرست و «غیرواقعی» سخن به میان آمده اذهان مخاطبان به سوی عملکرد دولت‌های نهم و دهم سوق داده شده، اما این بار سخن مدیر دولت یازدهم به گونه‌ای نقل شده که به هیچ وجه نمی‌توان ارائه آمار «غیرواقعی» را بازهم به دولت سابق نسبت داد. بخوانید.

در سخن نقل شده از فرماندار دولت یازدهم واژه «امروزه» دیده می‌شود که این واژه در فرهنگ معین «این زمان» معنی شده است و هر مخاطبی لابد اذعان می‌کند که «این زمان» هر معنایی داشته باشد نمی‌تواند اشاره به زمانی بیش از 2 سال گذشته باشد پس می‌توان پذیرفت که در مقطع زمانی نزدیکی آماری «غیر واقعی» در حوزه «سوادآموزی» به مردم و البته مدیران ارشد دولت یازدهم در کردستان ارائه شده است.

اینکه استان کردستان جزو استان‌های رده نخست کشور در آمار بالای بیسوادی است برای همگان روشن است و دلایل این امر هم تاحدودی توسط کارشناسان و برنامه‌ریزان مشخص شده و دولت یازدهم هم عزم خود برای مقابله با بی‌سوادی را نه تنها در کردستان بلکه در سراسر کشور نشان داده است.

اگر فرض کنیم دولت بخواهد بی‌سوادی را در فلان روستای کردستان ریشه کن کند مگر غیر از این است که باید از کارگزارانش در این حوزه بخواهد آمار کسانی را که به این درد دچارند اعلام کند؟ حال اگر مسئول این کار به هر دلیلی «آمار غیرواقعی» ارائه کرده و مسئولان بالادست خود را با این عمل غیرقانونی دچار اشتباه محاسباتی کند و این درد همچنان بدون دوا در بدنه جامعه باقی بماند چه باید کرد؟

دولت در سطح مقامات کشوری مکرراً عزم جدی خود را برای مقابله با بی‌سوادی اعلام کرده و نماینده عالی دولت در کردستان هم بارها لزوم مقابله با بی سوادی در استان را متذکر شده و برای نمونه استاندار در نشست اواخر آذرماه شورای آموزش و پرورش کردستان، بی‌سوادی را مشکل فرهنگی جدی در مسیر توسعه پایدار جامعه عنوان کرده و خواستار جدی‌تر شدن عزم مسئولان برای ریشه‌کنی این معضل در استان شده است.

حال پرسشی که مطرح می‌شود این است در شرایطی که به اذعان فرماندار سروآباد «آمار غیرواقعی» از سوادآموزی به مدیران دولت و نیز مردم کردستان ارائه می‌شود چطور می‌توان به برنامه‌ریزی صحیح برای ریشه‌کنی این مشکل امیدوار بود؟ و حکایت آن مرد ابتدای نوشتار اینجا در ذهن نقش می‌بندد که وقتی مشکلی نیست و چیزی غیر از واقعیت به دیگران منتقل می‌شود دیگر چه عزمی برای حل مشکل می‌تواند قابل تصور باشد؟

به تأسی از کلام بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی که «ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه‌ایم نه مأمور به نتیجه» این رسانه خود را مکلف می‌داند عملکرد کارگزاران دولت را به دور از تخریب و سیاه‌نمایی، نقد کرده و رویه خود در انعکاس مشکلات را ادامه دهد تا به رسالت خود عمل کرده باشد.

کوتاه سخن اینکه، اگر دولت بخواهد برای حل هر کدام از مشکلات استان کردستان حرکتی مؤثر انجام دهد باید در قدم نخست در ارزیابی درست از وضعیت موجود به دنبال یافتن آمار «واقعی» در حوزه مرتبط با آن مشکل باشد و البته با کسانی که به هر دلیلی و با هر روشی در انجام وظیفه سهل‌انگاری کرده و بدین طریق به دنبال ایجاد اخلال در پیشبرد برنامه‌ها باشند بدون اغماض برخورد کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار