رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) به اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷ 24 April 2024

به گزارش تابناک اردبیل، میرسید احمد محیط طباطبایی ۵ اردیبهشت در اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه امروز موزه‌ها زیربنا و زیرساخت توسعه هستند، عنوان کرد: هر توسعه پایداری از بستر موزه عبور می‌کند و موزه شاخص پیشرفت و توسعه‌یافتگی یک جامعه را بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موزه در آخرین تعریف به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی برشمرده شد، ادامه داد: موزه یک نهاد آموزشی و پژوهشی است و بخشی از میراث فرهنگی، طبیعی، تاریخی و هنری بشر را حفاظت، شناسایی و معرفی کرده و اوقات فراغت و خیلی چیز‌های دیگر را رقم می‌زند.

محیط طباطبایی افزود: موزه‌ها باید پاسخگوی معضلات و مشکلات امروز جامعه باشند؛ چراکه موزه‌ها به عنوان نهادی که گذشته بشر، زمینه‌ها و زیرساخت‌های آن را به آینده مرتبط می‌کند، مهمتر شده و جایگاه بسیار خاصی را پیدا کرده است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با اشاره به اینکه امسال آموزش و پژوهش در محور فعالیت‌های موزه‌ها قرار گذاشته شده است، تصریح کرد: در طی این ۳۰ سال مشکلات جامعه بشری از جمله صلح، محیط زیست، تغییرات اقلیمی، پایداری و مواردی از این قبیل محور فعالیت‌های موزه‌ها می‌باشد.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه موزه‌ها در دانشگاه‌های کشور، گفت: دانشگاه‌ها مثل هر نهاد دیگری به موزه احتیاج دارند، موزه نه به عنوان یک ویترین، دکور و افتخار برای دانشگاه، بلکه به عنوان بخش ارتباطی بین دانشگاه و جامعه مخاطب می‌باشد و از این جهت دانشگاه‌ها باید جایگاه موزه‌های خود را به صورت رسمی در حوزه معاونت پژوهشی بشناسند.

محیط طباطبایی با بیان اینکه مخاطب اصلی موزه‌ها کودکان و نوجوانان هستند، افزود: موزه‌ها برای آن هستند که بتوانیم تمام مسائل پیچیده و مهم، معضلات و هویت که منشأ فرهنگی هر جامعه است را به نسل آینده منتقل کنیم.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) ادامه داد: امیدوارم جامعه ما با نگاه موزه‌ای و از طریق تجربه ۱۰ هزار ساله مردمی که در این سرزمین زیستند، برای رفع مشکلات و معضلاتی که امروز در سطوح مختلف با آن روبرو هستند، تلاش کند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار