ساکنان اطراف تصفیه‌ خانه یزد کلافه شده‌اند

مدیر تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد گفت: تصفیه‌خانه جدید شهر به طور مرتب از سوی بازرسان محیط‌زیست و بهداشت مورد پایش، کنترل و سنجش می‌شود، بنابراین این تصفیه‌خانه عامل بوی نامطبوع منطقه نیست.
کد خبر: ۹۲۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷ 11 September 2015

به گزارش تابناک یزد،سید وحید غلمانی در رابطه با گلایه ساکنان مناطق نزدیک به تصفیه‌خانه شهر در زمینه بوی نامطبوع آن، خاطرنشان کرد: باید برای تحقیق درباره این موضوع، مکان‌های دیگر منطقه مانند گودهای زباله که پتانسیل تولید بوی نامطبوع دارند، بررسی شوند.

 

وی افزود: تصفیه‌خانه جدید شهر یزد که از ابتدای آبان‌ سال 1391 وارد مدار بهره‌برداری شده است به روش هوازی و لجن فعال فعالیت می‌کند و از نوع SBR است، یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌هایی است که در کشور وجود دارد. سیستم قبلی تصفیه‌خانه شهر به صورت برکه‌ای(برکه‌ی تثبیت) و بخشی نیز به صورت بی‌هوازی بود که مقداری گاز متان و H2S تولید می‌کرد و مقداری بوی نامطبوع ایجاد می‌کرد.

 

به گفته غلمانی، پس از تجهیز تصفیه‌خانه به سیستم جدید، به کرات این سیستم توسط مسئولان و مردم منطقه مورد بازدید قرار گرفته و همگان این حقیقت را تأیید می‌کنند که میزان بویی که در حال حاضر سیستم تصفیه‌خانه جدید تولید می‌کند، بسیار کم و ناچیز است.

 

وی درباره گلایه مردمی در زمینه حشرات موذی نشات گرفته از تصفیه‌خانه شهر یزد، اظهار کرد: محل تصفیه‌خانه علاوه بر عملیات بیولوژیکی برای نابودی حشرات، به طور مداوم سم‌پاشی می‌شود و روی این کار نظارت دقیقی وجود دارد به نحوی که حتی کارشناسان فرمانداری اشکذر هم روی این عملیات نظارت می‌کنند.

 

این مسئول معتقد است: گلخانه‌ها، دامداری‌ها و بعضی از استخرهای ذخیره آب و قنات‌های موجود در منطقه می‌توانند منشاء تولید حشرات باشند و نباید مبارزه با این آفات و حشرات را تنها از یک مکان لحاظ کرد بلکه این امر نیازمند اقدامات عملیاتی و نظارتی همه‌جانبه و صحیح در منطقه است.

 

غلمانی خاطرنشان کرد: پساب تصفیه‌شده فاضلاب شهر یزد در حال استفاده شدن است، البته در خیلی از موارد هنوز زیرساخت‌های لازم برای این بهره‌برداری آماده نشده است.

 

مدیر تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد با اشاره به تخصیص بخشی از پساب تصفیه‌خانه به فضای سبز 200 هکتاری محدوده اطراف تصفیه‌خانه، گفت: بخشی دیگر از پساب شهر نیز توسط موسسه کوثر برای آبیاری فضای سبز باغ‌شهر محور یزد – تفت در نظر گرفته شده که اقدامات لازم برای ایجاد این شبکه انتقال در حال انجام است. بخش دیگری از این پساب نیز به اداره منابع طبیعی استان برای آبیاری حدود 100 هکتار فضای سبز محدوده کمربند سبز یزد اختصاص داده شده که در آینده این سهم افزایش خواهد یافت. البته منابع‌طبیعی در حال حاضر از تانکر برای انتقال پساب به منظور آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند ولی پیش‌بینی می‌شود که تا سه ماه آینده با راه‌اندازی خط لوله و ایستگاه پمپاژ، پساب از طریق این شبکه انتقال یابد.

 

وی عنوان کرد: صنایع شهرک‌های صنعتی اشکذر و زارچ نیز قسمتی از این پساب را به خود اختصاص داده‌اند. برخی از این صنایع با لوله‌گذاری برای بهره‌برداری از سهمیه خود آماده ‌شده و بعضی‌ها نیز هنوز به دنبال اجرای طرحی برای انتقال پساب تصفیه‌شده به واحد خود هستند.

 

این مسئول با اشاره به ایجاد مخزن ذخیره آب 500 مترمکعبی در کنار پل الغدیر واقع در ورودی شمالی شهر یزد، اظهار کرد: بخشی از پساب تصفیه‌شده فاضلاب شهر با انتقال به این مخزن برای آبیاری فضای سبز محور دروازه قرآن تا اشکذر و همچنین نزدیک به 150 هکتار اراضی کشت موقت باغ‌شهر کوثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مدیر تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد خاطرنشان کرد: حتی برخی از واحدهای تولیدی برای آبیاری فضای سبز خود از طریق تانکر به این محل مراجعه و در این رابطه اقدام می‌کنند. هدف اصلی ایجاد تصفیه‌خانه، استفاده بهینه از پساب شهر با توجه به مشکل کم آبی استان بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار