عامل بوی نامطبوع در یزد چیست؟

مدير تصفيه‌خانه فاضلاب شهر يزد با اشاره به این که تصفیه‌خانه جدید به طور مرتب از سوي بازرسان محیط‌زیست و بهداشت مورد پایش، کنترل و سنجش است، تصفیه‌خانه را عامل بوی نامطبوع منطقه ندانست و اظهار كرد: باید مکان‌های دیگر منطقه مانند گودهای زباله که پتانسیل تولید بوی نامطبوع دارند، بررسي شوند.
کد خبر: ۹۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲ 10 September 2015


به گزارش تابناک یزد،"سیدوحید غلمانی"در رابطه با گلايه ساكنان مناطق نزديك به تصفيه‌خانه شهر در مورد بوي نامطبوع آن، خاطرنشان كرد: تصفیه‌خانه جدید شهر يزد كه از ابتداي آبان‌ماه سال 1391 وارد مدار بهره‌برداری شده ت که به روش هوازی و لجن فعال فعاليت مي‌كند و از نوع SBR است، یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌هایی است که در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: سیستم قبلي تصفیه‌خانه شهر به صورت برکه‌ای(برکه‌ی تثبیت) و بخشی نيز بی‌هوازی بود كه مقداری گاز متان و H2S تولید می‌کرد که مقداري ايجاد بوي نامطبوع مي‌كرد.

به گفته وي، پس از تجهیز تصفیه‌خانه به سیستم جدید، به کرات اين سيستم توسط مسئولان و مردم منطقه مورد بازديد قرار گرفته و همگان این حقیقت را تأیید می‌کنند که میزان بویی که در حال حاضر سیستم تصفیه‌خانه جدید تولید می‌کند، بسیار کم و ناچیز است.

غلمانی گفت: تصفیه‌خانه جدید به طور مرتب توسط بازرسان و كراشناسان اداره‌هاي محیط‌زیست و بهداشت مورد پایش، کنترل و سنجش قرار مي‌گيرد و بوی تصفیه‌خانه بسیار کنترل ‌شده و ناچیز است لذا باید مکان‌های دیگر منطقه مثل گودهای زباله که پتانسیل تولید بوي نامطبوع را دارند، بررسی شوند.

وی در مورد گلايه مردمي در مورد حشرات موذي نشات گرفته از تصفيه‌خانه شهر يزد، اظهار كرد: محل تصفیه‌خانه علاوه بر عمليات بيولوژيكي براي نابودي حشرات، به طور مداوم سم‌پاشی می‌شود و روی این کار نظارت دقيقي وجود دارد به نحوي كه حتي کارشناسان فرمانداری اشكذر هم روی این عمليات نظارت مي‌كنند.

اين مسئول معتقد است كه گلخانه‌ها، دامداري‌ها و بعضی از استخرهای ذخیره آب و قنات‌های موجود در منطقه از پتانسیل‌هایی در منطقه هستند كه مي‌توانند منشاء توليد حشرات باشند و نبايد مبارزه با اين آفات و حشرات را تنها از يك مكان لحاظ كرد بلكه اين امر نيازمند اقدامات عملياتي و نظارتي همه‌جانبه و صحيح در منطقه است.

غلمانی با تاكيد بر اين كه پساب تصفیه‌شده فاضلاب شهر يزد قطعاً در حال استفاده است، اظهار كرد: البته در خيلي از موارد هنوز زیرساخت‌های لازم براي اين بهره‌برداري آماده نشده است.

مدير تصفيه‌خانه فاضلاب شهر يزد با اشاره به تخصيص بخشي از پساب تصفیه‌خانه به فضای سبز 200 هكتاري محدوده خود تصفيه‌خانه، گفت: بخشی دیگر از پساب شهر نيز توسط موسسه کوثر براي آبياري فضاي سبز باغ‌شهر محور يزد – تفت در نظر گرفته شده كه اقدامات لازم براي ايجاد اين شبكه انتقال در حال انجام است.

وي ادامه داد: بخش ديگري از اين پساب نيز به اداره منابع طبیعی استان براي آبیاری حدود 100 هکتار فضای سبز محدوده كمربند سبز يزد اختصاص داده شده كه در آینده اين سهم افزایش خواهد يافت.

به گفته غلماني، البته منابع‌طبیعی در حال حاضر از طريق تانكر در رابطه با انتقال پساب براي آبياري فضاي سبز استفاده مي‌كند كه ولی پیش‌بینی می‌شود که تا سه ماه آینده و با راه‌اندازي خط لوله و ایستگاه پمپاژ، پساب از طريق اين شبكه انتقال یابد.

وي عنوان كرد: صنایع شهرک‌هاي صنعتي اشكذر و زارچ نيز قسمتي از اين پساب را به خود اختصاص داده‌اند که برخي از این صنایع با لوله‌گذاری براي بهره‌برداري از سهميه خود آماده ‌شده و بعضی‌ها نيز هنوز به دنبال اجرای طرحی برای انتقال پساب تصفیه‌شده به واحد خود هستند.

اين مسئول با اشاره به ايجاد مخزن ذخيره آب 500 مترمكعبي در كنار پل الغدير واقع در ورودي شمالي شهر يزد، اظهار كرد: بخشی از پساب تصفیه‌شده فاضلاب شهر نيز با انتقال به اين مخزن براي آبياري فضای سبز محور دروازه قرآن تا اشکذر و همچنين قريب 150 هکتار اراضي كشت موقت باغ‌شهر كوثر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مدير تصفيه‌خانه فاضلاب شهر يزد در پايان نيز يادآور شد: حتی برخي از واحدهاي توليدي براي آبياري فضاي سبز خود از طريق تانکر به اين محل مراجعه و در اين رابطه اقدام مي‌كنند و هدف اصلي ايجاد تصفيه‌خانه نيز استفاده بهينه از پساب شهر با توجه به مشكل كم آبي استان بوده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار