رکود ساخت و ساز وچالش جدی برای واحدهای تولیدآجر ماشینی

پنج واحد از ۱۳ واحد تولید انواع آجر ماشینی مازندران به دلیل مشکلات فراروی تاکنون تعطیل شده‌اند و مابقی نیز با نصف ظرفیت فعال هستند.
کد خبر: ۸۱۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 23 August 2015
به گزارش  تابناک نقل از مهر رکود ساخت‌وساز در سال‌های اخیر تأثیر منفی بر صنعت ساختمان گذاشته و واحدهای متأثر از آن را با چالشهای زیادی مواجه کرده‌است.

کمبود نقدینگی، لزوم کنترل و نظارت بر کیفیت واحدهای تولیدی و ضرورت بازنگری در مجوزهای صادره برای واحدهای آجرماشینی از جمله دغدغه‌ها و نیازمندیهای فعالان انجمن خانه صنعت و مازندران مطرح شده است.

رئیس انجمن صنایع کانی غیرفلزی خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران پیش از ظهر یکشنبه در نشست مشترک دوره‌ای مدیرکل راه و شهرسازی استان ضمن معرفی گروه‌های کالایی و کمیته‌های تخصصی ۱۰ گانه انجمن به مشکل اصلی پیمانکاران و تولیدکنندگان صنعت ساختمان پرداخت و گفت: رکود ساخت‌وساز تأثیر عمیقی بر صنعت ساختمان گذاشته و متأسفانه دولت هم با عدم تخصیص به‌موقع و به میزان مصوب بر این شدت افزوده است.

حسن رضا دسترنج مطالبات پیمانکاران و در نتیجه کمبود نقدینگی را مانع دوم برشمرد و به همین خاطر از مسئولین درخواست کرد هر چه زودتر بدهی‌های شرکت پیمانکاری بخش خصوصی را تسویه کند.

حیدر نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز خاطرنشان کرد: باید شرایط فعلی رکود ساخت‌وساز را به‌خوبی مدیریت کنیم و ماهم در همین جهت در تلاش هستیم پیمانکاران را به‌درستی مدیریت کنیم.

وی توصیه کرد: در این شرایط دو طرف تولیدکننده و مصرف‌کننده همدیگر را درک کنند و همگی با همکاری و همدلی راههای دشوار را تسهیل کنیم.

لزوم کنترل و نظارت بر واحدهای تولیدی

نوروزی خواستار کنترل و نظارت بر کیفیت واحدهای تولیدی آسفالت استان شد و تأکید کرد همه کارخانه‌های آسفالت گواهینامه موسسه قیر و آسفالت را دریافت کنند.

سپس رهگشا معاون اداره کل راه و شهرسازی تصریح کرد: در راستای قانون الگوی مصرف انرژی به سمت‌وسوی فرهنگ‌سازی حرکت کردیم و همواره به‌کارگیری مصالح استاندارد را مورد تأکید قرار می‌دهیم و برنامه‌های دیگری نیز در این زمینه‌داریم همچنین استفاده از سپتینگ تانک‌ها را الزامی کردیم.

عباس رویان عضو هیئت‌مدیره و رئیس انجمن صنفی و کمیته تخصصی بتن آماده استان آمادگی خود را برای پیاده‌سازی بتن غلطکی اعلام و تصریح کرد: از آنجایی‌ که شالوده و اساس ساختمان‌ها و بناها، بتن آماده است، به‌کارگیری بتن استاندارد لازم است.

وی افزود: بتن آماده و آسفالت بلافاصله فاسد و غیرقابل‌مصرف می‌شوند بنابراین درخواست جدی ما این است که پلیس راهنمایی و رانندگی و شورای ترافیک در این رابطه حمایت و پشتیبانی لازم را به عمل‌آورند.

رویان از سازمان‌های ذی‌ربط نیز تقاضا کرد جلوی فروش و ادامه کار کارگاه‌های بچینگ را بعد از پایان دوره فعالیت سد کنند.

پیگیری روند کیفی سازی آسفالت

سپس یاسر گلی عضو هیئت‌مدیره انجمن و رییس انجمن صنفی آسفالت اظهار داشت: روند کیفی سازی آسفالت را با سرعت در حال پیگیری هستیم و خوشبختانه تولید عمده کار واحدها به کیفیت استاندار رسیده است اما نکته مهم و قابل‌ذکر این است که قیر پالایشگاه‌ها کیفیت لازم را ندارد و سایر مواد اولیه نیز استاندارد موردنظر را دارا نیستند.

 وی درخواست کرد: امکانات آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و توان عملی آن‌ها افزایش یابد.

افسری عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیته تصفیه فاضلاب بی‌هوازی و بیولوژیک انجمن ضمن برشمردن معضلات به وجود آمده بابت مطالبات، خواستار اعتبار و اعتماد سازمان‌ها و ارگانها نسبت به پیمانکاران و تولیدکنندگان، توجه بیشتر به سیستم غیرمتمرکز تصفیه فاضلاب و نوسازی ناوگان باری شد.

عسگری رسولی عضو دیگر هیئت‌مدیره انجمن و رییس انجمن صنفی و کمیته تخصصی آجر ماشینی استان در گزارشی عنوان داشت؛ از ۱۳ واحد آجر ماشینی پنج واحد به دلیل اجرای ناقص طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش انرژی و تحریم‌های بین‌المللی و درنتیجه رکود به تعطیلی کشیده شدند و مابقی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند و علیرغم اشباع بازار این محصول هنوز هم به خاطر منع قانونی مجوزهای تولید آجر ماشینی صادر می‌شود.

علیرضا شعبان پور دبیر اجرایی انجمن صنعت و معدن مازندران، گفت: ازآنجایی‌که شرکت‌های تولیدی استان با پرداخت بیمه و مالیات و ایجاد اشتغال موجبات توسعه استان را فراهم می‌کنند واقعاً انتظار داریم در پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی استان اولویت، به‌کارگیری مصالح ساختمانی تولیدشده در استان باشد.

وی عقد قرارداد با شرکت‌های مشاوره‌ای و پیمانکاری جهت کاهش مصرف انرژی در راستای قانون الگوی مصرف انرژی، ایجاد بانک جامعه اطلاعات صنعت ساختمان و برپایی دوره‌های آموزشی را فعالیت‌های مهم انجمن خواند.

 شعبان پور اعلام داشت: اساسنامه شورای تشکل‌های ساختمان استان تدوین، اصلاح و تنظیم شد و آماده تصویب است.

در پایان انعقاد تفاهم‌نامه‌های با پلیس راهنمایی و رانندگی، برگزاری جلسه‌ای با اداره کل استاندارد، آزمایشگاه مکانیک خاک استان و مکاتبه با نظام‌مهندسی ساختمان جهت به‌کارگیری سپتینگ تانک بابت تصفیه فاضلاب مورد تصویب قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار