میگویند "آرم"های اتومبیلهای جهان با ما حرف میزنند و نشانههایی از
فرهنگ بومی خودشان را به ما گوشزد و وانمود میکنند و به قول طراحان و
گرافیستها واژه لوگو از واژه یونانی (logos) به معنای "زبان" مشتق شده
است.
به گزارش
تابناک یزد، در
واقع اینگونه است که لوگو یک نماد و علامت بوده و نمایانگر یک سازمان و
محصول هم هست و معادل فارسی "لوگو" و آرم را "نشانه" قرار دادهاند و
نشانهها ممکن است حرف، عدد، تصویر، طرح گرافیکی یا ترکیبی از آنها باشند.
یک
آرم نمایانگر حجم زیادی از اطلاعات است که در بیان بصری، متراکم و فشرده
شده است؛ به همین دلیل در طول تاریخ، از نمادها و نشانهها که دارای هویتی
بصری هستند، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. نشانه یک
سازمان باید مروج بصری آن باشد؛ هویتی که به آسانی و به سرعت قابلتشخیص
باشد.
بر اساس تحقیقات، لوگوی یک نشان (برند)، یکی از مهمترین عناصر
خارجی دیداری برای مشتریان است؛ از این رو صاحبان کسبوکار سعی میکنند
برای جلبنظر مشتریان، هرچه بیشتر به زیبایی عناصر دیداری نشان (برند) خود
توجه کنند.
در طراحی "لوگو" باید به رنگ، قالب و دیگر اجزای آن توجه
کرد؛ زیرا هر یک از آنها معنا و مفهوم خاص خود را به مخاطبان منتقل میکنند
و تاثیر خاص خود را بر آنها میگذارند؛ برای مثال، بر اساس تحقیقات انجام
شده، دیدگاه افراد به شکل کلی لوگوها کاملا متفاوت است و در ذهن مخاطبان،
لوگوهای گرد یا زاویهدار معانی مختلفی پیدا میکنند.
افراد لوگوهای گرد
را نشاندهنده تعامل و ارتباط میان محیط و داخل میدانند. گردی با نزدیک
بودن، صمیمی بودن و هماهنگی ارتباط دارد. در مقابل، اشکال زاویهدار
نشاندهنده انرژی، محکم بودن و قدرت هستند. لوگوی مطلوب فرهنگهای مشرق
زمین، گرد است و در فرهنگ غربی لوگوهای زاویهدار بیشتر مورد توجه قرار
میگیرند.
بسیاری از صاحبنظران بر این عقیدهاند که با جهانی شدن
برندها، گرایش عمومی بیشتر به سمت و سوی طرحهای مشرق زمین سوق پیدا کرده
است و طبق تحقیقات، 68 درصد شرکتها تمایل دارند تا لوگویشان را از شکل
زاویهدار به گرد تغییر دهند.
با این توصیف به سراغ چند لوگو و آرم از اتومبیلها و نشان(برند)های معروف خودروسازی جهان میرویم.
پژو
چه رابطهای بین پژو و تندیس آزادی وجود دارد؟ پاسخ این است که یکی از اولین خودروهای پژو به نام مدل شیر شناخته میشد که نشان محلی شهر بلفورد (محل ساخت مدل مزبور) را روی خود داشت.
لامبورگینی
فروچو لامبورگینی که مالک یک کمپانی تراکتورسازی در دهه 50 میلادی بود، بعد از این که برای ذکر چند ایراد خودروی فراری خود به آقای انزو فراری مراجعه کرد با گفته توهین آمیز "یک تراکتور ساز از خودروی اسپرت چیزی نمی داند" مواجه شد و مصمم گردید تا اتومبیل باب میل خود را بسازد که موفق نیز شد (1963). تصویر این گاو وحشی نیز نماد قدرت اتومبیل های لامبورگینی است. در این جا نظر شما را به معنی نام برخی از محصولات این کمپانی جلب می کنیم:
گالاردو: یک نژاد معروف از گاوهای مخصوص گاوبازیمیورا: یک نژاد معروف از گاوهای مخصوص گاوبازیمورسیه لگو: خون آشامکانتاش: صاعقهدیابلو: شیطانمازاراتی
این کمپانی در سال 1914 در شهر بولونای ایتالیا تاسیس گردید. لوگوی این کمپانی سمبل شهر بولونا می باشد که اولین محصول این شرکت در آن تولید شده است.
رولزرویس
لوگوی این کمپانی در سال 1904 تاسیس گردید. آرم این شرکت که دو حرف R نوشته شده بر روی هم است، حروف اول نام های خانوادگی آقای چارلز رولز و هنری رویس است. از سال 1911 نیز مجسمه فرشته طلایی بر روی جلوپنجره تمام محصولات این کمپانی نصب گردید که امیلی نام دارد و سمبل آرامش است. جنس مجسمه امیلی از طلای 24 عیار است و به روش
ریخته گری و دست ساز ساخته می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله "یادی از بنیانگذاران شرکت خودروسازی رولزرویس" مراجعه کنید.
جگوار
کمپانی Swallow Sidecar Company در سال 1922 تاسیس گردید و بعد از جنگ جهانی دوم به جگوار تغییر نام داد. جگوار نام یک گونه پلنگ درنده است که برای این کمپانی مظهر قدرت،سرعت و استقامت است.