شهردار شیراز:تحقق اهداف برنامه 5 ساله در زمانی کوتاه‌تر ممکن است

شهردار شیراز گفت: دستیابی به اهداف برنامه پنج‌ساله در مدت زمان چهار سال منوط به افزایش بودجه و حمایت شورا امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۳ 23 February 2015
به گزارش فارس از شیراز، علیرضا پاک فطرت بعد‌از‌ظهر امروز در هشتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی این شهر اظهار داشت: بودجه مد‌نظر شهرداری 2 هزار و 600 میلیارد تومان بود اما شورا رقم بیشتری حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومان را در نظر دارد که با افزایش بودجه، احتمال دستیابی به اهداف برنامه پنج‌ساله در زمانی کمتر نیز وجود دارد.
وی افزود: در این زمینه البته خواستار حمایت بیشتر شورا از شهرداری و مدیران آن هستیم و این که به عنوان مثال اگر مدیر شهرداری به دلایل نه چندان محکم به دادگاه فراخوانده می‌شود، مناسب است که شورا از وی حمایت کند.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه گفت: در 20 روزی که بودجه با تلاش شهرداری تقدیم شورا شد، بحث هزینه‌ها، درآمدها و مباحث عمرانی و فرهنگی در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
غلام مهدی حقدل ادامه داد: بعد از دو هفته کار در اختیار کمیسیون تلفیق قرار گرفت و دو روز قبل نیز کار کمیسیون تلفیق نهایی شد و اکنون بودجه آماده ارائه به صحن است. وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اخیراً لایه‌هایی در دولت و مجلس اقداماتی را آغاز کرده‌اند که حتی اگر با نیت خیر صورت گرفته باشد، نگرانی دلسوزان جامعه را در پی داشته است.
حقدل خاطرنشان کرد: این افراد سعی می‌کنند شهرداری و شورا را محدود کنند که این خلاف مشی حضرت امام(ره) است که خواستار آن بودند که شوراهای مردمی در تمام عرصه‌ها حاضر باشند.
وی بیان کرد: ای‌کاش این بزرگواران در دولت و مجلس احساس تکلیف نمی‌کردند و در نظرمی آوردند که شوراها از کجا به کجا رسیده‌اند و به همراه مردم چه مسیری را طی کرده‌اند.
رئیس شورای شیراز متذکر شد: در کشور ما شهرداری 100 سال سابقه دارد و سابقه انجمن شهر نیز اندکی کمتر از آن است که 85 سال این نهاد در اختیار دولت بوده و با هدایت دولت مدیریت‌شده است.
وی اضافه کرد: تنها 15 سال است که نهاد شهرداری با هدایت شوراها مدیریت می‌شود ضمن این که در بخشی از آن 85 سال، علاوه بر آن‌که فشاری از سوی استکبار بر اقتصاد کشور وارد نمی‌آمده، پول کلان نفت نیز در اختیار گردانندگان شهرداری(دولت) بوده است.
حقدل ابراز داشت: در این 15 سال اما که شوراها هدایت شهرداری را بر عهده ‌دارند به‌تدریج از درآمدهای نفتی هر چه بیشتر محروم شده‌اند و بنابراین بوده که شهرداری به سمت خودگردانی کامل رفته و خود درآمد و هزینه کند.
وی تصریح کرد: یک مقایسه ساده نشان می‌دهد که دولت در آن 85 سال که شهرداری‌ها در اختیار داشته چه‌کار کرده و این 15 سال که مردم و شوراها، شهرداری را مدیریت کرده‌اند چه دستاوردهایی داشته‌اند.
این عضو شورا عنوان کرد: در آن 85 سال گفتند شهرهای بزرگ کشور، دیگر قابل زندگی نیست و بحث تغییر پایتخت در همان زمان عنوان شد و مکان‌های مختلفی برای جایگزینی پایتخت پیشنهاد کردند.
به گفته وی، در 15 سالی که شهرداری و شورا یکی شدند و تدبیر شورهای مردمی و تلاش شهرداری در کنار یکدیگر قرار گرفت، شهرهای بزرگ کشور دچار تحول عمیقی شد چنانکه اگر خدمات 85 ساله دولت و شهرداری آن زمان و خدمات 15 ساله این زمان را در دو کفه ترازو قرار دهیم، خدمات عمرانی انجام‌شده، حل‌وفصل مسائل ترافیکی، احداث پارک‌ها، ورود به مسائل فرهنگی و اجتماعی و ده‌ها شاخص دیگر در این 15 سال فعالیت شوراها دچار انقلاب شد.
رئیس شورای اسلامی شر شیراز اظهار داشت: اکنون دیگر تهران افتخار ایران شده و نه‌تنها بحث جایگزینی آن مطرح نیست بلکه قابل زندگی شده و شهری زیبا و افتخاری برای شهرسازی اسلامی است. حقدل بنابر این مقدمات گفت: در این مقطع اگر شوراها هدایت شهرداری را بر عهده نگرفته بودند، شاید تمام بودجه‌ها کشور باید برای شهرها هزینه می‌شد و اقتصاد ما دچار ورشکستگی می‌شد.
وی افزود: در شرایط فعلی شوراها و شهرداری‌ها، منشأ تزریق شور، حیات و امید به پیکره جامعه هستند و جالب اینجا است که هر جا نهادها و ادارات دولتی کم می‌آورند شوراها و شهرداری قدم به میدان می‌گذراند و به آنان کمک می‌کنند.
حقدل اضافه کرد: شورا و شهرداری امروز تجلی اقتصاد مقاومتی هستند و مصداق اصل 44 و کاهش اتکای کشور به نفت را باید در شوراها جستجو کنیم و این تجارب ارزنده باید در اختیار سایر مجموعه‌ها قرارگرفته و استمرار یابد.
وی با اشاره به این که امروز بزرگان کشور به دولت توصیه می‌کنند که باید هر چه بیشتر به درآمدهای مالیاتی اتکا شده و از وابستگی به بودجه نفت پرهیز شود، یادآور شد: در زمینهٔ مالیات اما روش کار نباید به‌گونه‌ای باشد که دانه‌درشت‌ها فرار مالیاتی انجام دهند و مالیات را تنها از اقشار ضعیف و کارمندان بگیریم که در این زمینه شورا و شهرداری تجارب ارزنده‌ای دارند و از این نظر هر کس وضع مالی ضعیف‌تری دارد عوارض شهری کمتری می‌پردازد که عین عدالت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار