موزه گیاهان دارویی در کاخ‌موزه سعدآباد

کد خبر: ۷۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸ 01 August 2015
رئیس هیأت ‌امنای مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد با بیان اینکه موزه گیاهان دارویی در کاخ‌موزه سعدآباد افتتاح می‌شود، گفت: این مجموعه دارای گیاهان دارویی فراوانی است و می‌تواند به عنوان موزه گیاهان دارویی مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، یوسف منصورزاده در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه میراث فرهنگی و طب سنتی که ظهر امروز در سلامتکده ابن‌سینا برگزار شد با اشاره به اینکه طب سنتی از مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: متولیان امور باید دست به دست هم دهند تا استفاده از گیاهان دارویی با توجه به غنا و قدمت آن در ایران به سطح جهانی برسد.
وی با بیان اینکه با انجام این کار و ثبت این موضوع به نام ایران در یونسکو، ایران به عنوان متولی طب سنتی در جهان معرفی می‌شود، افزود: طب سنتی و گیاهان دارویی پدیده‌ای مادی و معنوی در کشور محسوب می‌شود و گاهی مردم با اعتقادات دینی از آن استفاده می‌کنند.
رئیس و دبیر هیأت ‌امنای مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد بیان کرد: همواره علی‌رغم گستردگی طب جدید اما با توجه به تاکیدات قرآن، اعتقاد زیادی به طب سنتی و گیاهان دارویی وجود دارد.
وی با بیان اینکه فلات ایران غنای زیادی از نظر گیاهان دارویی دارد، تصریح کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و باید تلاش کنیم تا گونه‌های گیاهی ناشناخته نیز شناسایی شود.
منصورزاده با اشاره به اینکه البرز از گونه‌های گیاهی مملو است، اظهار داشت: این ظرفیت می‌تواند مورد پژوهش قرار گیرد و به عرصه طب سنتی و پزشکی معرفی شود.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با 110 هکتار گستردگی در دامنه البرز قرار گرفته که دارای گیاهان دارویی فراوانی است و می‌تواند به عنوان مجموعه‌ای برای راه‌اندازی موزه گیاهان دارویی مورد استفاده قرار گیرد و این همکاری میان میراث فرهنگی و طب سنتی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
رئیس و دبیر هیأت ‌امنای مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد افزود: در جامعه امروز هر پدیده‌ای برای تثبیت و ماندگاری باید تحت عنوان موزه‌ای تعریف شود تا پژوهش، معرفی و ماندگاری برای آن در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی باید در جامعه نهادینه شود، گفت: تنها راه این امر این است که در قالب موزه‌ای اجرایی شود.
منصورزاده با بیان اینکه موزه مکانی است که در جهت خدمت‌رسانی به جامعه و بشریت فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: گردآوری آثار، حفاظت از آن‌ها، پژوهش بر روی آثار، معرفی و نمایش آن‌ها به مردم از وظایف موزه است که هدف آن نیز آموزش و پژوهش است.
وی بیان کرد: می‌توانیم در سعدآباد با توجه به ظرفیت‌های فراوان در این حوزه برنامه‌ریزی کنیم تا موزه گیاهان دارویی داشته باشیم و علاوه بر تولید گیاهان دارویی فعالیت‌هایی در این زمینه برای توریست‌ها فراهم کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار