زنگ خطر مصرف بالای چربی در جامعه بصدا در آمد

مدیر نظارت بر فرآورده های غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: سرانه مصرف چربی ها به شدت افزایش یافته است که همین امر در ایجاد بیماری های مختلف به ویژه قلبی - عروقی تاثیرگذار است و سلامت جامعه را تهدید می کند.
کد خبر: ۶۶۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰ 02 October 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:زهرا مجدی، افزود: با توجه به تاثیر مستقیم مصرف چربی ها بر میزان دریافت کالری اضافه و نقش این موضوع در بروز بیماری ها، آینده نامناسبی را پیش روی سلامت جامعه قرار می‌دهد.
وی بیان داشت: در مقایسه روغن های مایع و جامد، روغن‌های مایع برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و پایین آوردن چربی های بد و کلسترول خون مناسب تر هستند اما در اثر حرارت بالا برای سرخ کردن، تغییر ماهیت می‌دهند و تبدیل به اسیدهای چرب ترانس‌دار می‌شوند.
مجدی ادامه داد: مصرف روغن‌های با اسید چرب ترانس بالا برای سلامت قلب و عروق مفید نیستند به همین سبب توصیه می شود در هنگام سرخ کردن از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود زیرا تحمل این روغن‌ها در برابر حرارت بالاتر است و خیلی دیرتر از روغن‌های مایع معمولی تغییر ماهیت می‌دهند.
او گفت: روغن‌های سرخ‌کردنی از نظر تغذیه‌ای، کیفیت پایین‌تری نسبت به روغن‌های مایع عادی دارند و بهتر است برای پخت و پز استفاده نشوند، اما به هر حال روغن‌های سرخ‌کردنی به لحاظ تغذیه ای نسبت به روغن‌های جامد در جایگاه بهتری قرار دارند
مجدی اظهار داشت: ️برای سرخ کردن مواد غذایی، روغن هایی مناسب هستند که دارای نقطه دود بالا باشند تا بتوانند درجات بالای سرخ کردن را تحمل کنند به عنوان مثال، روغن زیتون و روغن کنجد برای سرخ کردن مناسب نیستند زیرا دارای نقطه دود پایین هستند.
این کارشناس تغذیه اضافه کرد: نکته قابل توجه در مورد روغن زیتون، وجود چربی‌های غیر اشباع (MUFA) است که باعث اتساع سرخرگ‌ها شده و از این طریق سبب کنترل بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش ابتلا به فشار خون بالا می‌شود و سبب این ویژگی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پخت و پز با حرارت پایین به شمار می‌رود.
به گفته مجدی، روغن زیتون به دلیل دارا بودن 2 آنتی اکسیدان مهم به نام های پلی‌فنول‌ها و فلاونوییدها یکی از بهترین ترکیب‌ها برای کاهش استرس‌های اکسیداتیو و پیشگیری از سرطان‌هاست.
مدیر نظارت بر فرآورده های غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: امروزه روغن های سرخ کردنی از ترکیب روغن گیاهان مختلف، افزودن برخی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها به دست می آیند به نحوی که مقاومت حرارتی روغن تولیدی در برابر اکسیداسیون افزایش می یابد و درجه دود آن به تنهایی از درجه دود هر یک از روغن های اولیه بالاتر است و می تواند دمای بالا و مدت زمان 2 تا 4 ساعت سرخ کردن را تحمل کنند.
وی توصیه کرد: تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ کرده اجتناب شود و در صورت لزوم بهتر است از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار