توسعه ظرفیت های موسسه سرم سازی رازی

کد خبر: ۵۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۷ 11 July 2015
استاندار البرز خواستار استفاده از پتانسیل های خفته موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی به نفع توسعه استان با نگاهی استراتژیک شد.
سید حمید طهایی بعد از ظهر روز سه شنبه در بازدید از موسسه تحقیقاتی رازی ظرفیت های این مرکز را در توسعه استان مهم برشمرد و خواستار معرفی پتانسیل های آن در سطح ملی شد.

وی در بازدید از بخش تحقیق و تولید واکسن های بی هوازی دامی، ظرفیت های این واحد تولیدی و تحقیقاتی را در مرکز استان البرز موقعیت ویژه و خاصی برشمرد و گفت: امروز یکی از اصلی ترین قطب های تولید واکسن کشور در مؤسسه تحقیقاتی رازی استان البرز قرار دارد، بنابراین نقش خطیری که این مرکز در تضمین سلامت مردم کشور دارد غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: همچنین حضور و تلاش محققان این پایگاه علمی تولیدی را به عینه می توان در سنگر خودکفایی داخلی شاهد و ناظر بود.

استاندار البرز گفت: ظرفیت علمی و تولیدی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بسیار ارزشمند است و باید در جهت توسعه فعالیت های این مرکز نیز گام برداشت.

وی تاکید کرد: باید این قطب علمی بیش از گذشته به مردم این استان معرفی شود و از این طریق نگاه مسئولان ملی را نیز به ظرفیت های علمی البرز بیشتر معطوف نماییم.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با قریب به 90 سال سابقه فعالیت یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مراکز علمی و تحقیقاتی کشور شناخته می شود.

این مؤسسه فعالیت خود را در سال 1303 تحت نظارت وزارت فلاحت و فوائد عامه (وزارت کشاورزی وقت) با تحقیقات پیرامون راههای مبارزه با بیماری خانمانسوز طاعون گاوی که با تلف کردن صدها هزار راس گاو حیات دامی کشور را مورد تهدید قرار داده بود آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی با تولید و عرضه واکسن موثر علیه بیماری مزبور دوره نوینی از مبارزه علیه بیماریها در کشور پایه گذاری نمود.

به فاصله کوتاهی پس از این موفقیت کار بر روی تولید انواع واکسن ها و سرم های مصرف پزشکی در دستور کار مؤسسه قرار گرفت.

موضوع حائز اهمیت این است که دوران شکوفایی و رشد و توسعه مؤسسه تحقیقات رازی مربوط به دوران پس از واگذاری مدیریت مؤسسه به متخصصان داخلی در سال 1329 می باشد و خوشبختانه بخش عمده ای از واکسن ها و دیگر فرآورده های بیولوژیک در این سال ها مورد تحقیق و تولید قرار گرفته اند.

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی روند فعالیت ها در مؤسسه تحقیقات رازی از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کرد به طوری که تحقیق و تولید عمده ای از واکسن های دامی و انسانی از جمله واکسن های اوریون ،سرخجه وسه گانه (سرخک ، سرخچه واوریون) در این سالها انجام گرفت.

«توکسوئید» عنوان واکسن تولیدی در این مرکز است که به روش های بهینه و با هدف رقابت با تولیدات بروز دنیا در موسسه رازی تولید می شود. ساخت واکسن های نوترکیب گام بزرگ دیگری است که محققان موسسه رازی در مسیر آن قرار دارند و با تولیدات نوترکیب در این حوزه انقلاب جدیدی را در عرصه مبارزه با میکروب رقم خواهند زد.

استاندار البرز در جریان دیدار با روسا و محققان موسسه رازی از بخش سردخانه نگهداری واکسن های تولید دام نیز که بالغ بر 10 میلیون دوز واکسن در آن نگهداری می شود نیز بازدید به عمل آورد.

واکسن های تولید شده در موسسه رازی زیرنظر معاونت تضمین کیفیت موسسه تست و کنترل شده و سپس به بازار کشور عرضه می شود.

این موسسه تحقیقاتی در آستانه سالگرد تأسیس 90 سالگی قرار دارد و بخشی از تولیدات آن علاوه بر اینکه به استانهای مشهد، اهواز، کرمان و ... عرضه می گردد، مرزهای ملی را نیز درنوردیده و با تولیدات خارجی نیز رقابت می کند.

گفتنی است؛ در بازدید استاندار البرز موسسه تحقیقات سرم سازی رازی، معاونان هماهنگی امور عمرانی، توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، مشاوران ویژه استاندار، مدیرکل روابط عمومی استانداری و جمعی دیگر از مسئولان نیز وی را همراهی کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار