نوروز در قم چه خبر است

استراحت‌گاه‌های شهری مملو از مسافران نوروزی

در روزهای ابتدایی سال جدید شهر قم با سیل عظیم زائرین و مسافرین مواجه شده و آمار نشان می‌دهد مسافران نوروزی نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۵۸۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰ 26 March 2018

به گزارش تابناک قم، هرساله با فرارسیدن نوروز و تعطیلات حدود 13 روزه سال جدید شاهد آغاز حجم بالایی از سفرها در کشور هستیم و دولت هم به همین خاطر پیش‌بینی‌های زیادی در زمینه خدمات رسانی به مسافرین نوروزی دارد.

پیش‌بینی تسهیلات ویژه مسافرین از سوی نهادهای دولتی، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر ارگان‌های شهری و ملی ذیل ستاد تسهیلات نوروزی انجام می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت در نوروزی تمام خدمات و امکانات کشور بسیج می‌شوند تا مسافرین با کمترین مشکل از فرصت تعطیلات استفاده کرده و نوروزی آرام و با رفاه را پشت سر بگذارند.

استان قم در مرکز کشور به عنوان شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور هرساله میزبان خیل عظیم زائرین و مسافرین در طول ایام و مناسبت‌های مختلف سال است؛ سه شنبه‌های جمکرانی و مناسبت‌های ملی و مذهبی و ظرفیت‌هایی چون حرم مطهر حضرت معصومه(س)، موجب شده در طول هفته شاهد حضور مسافران زیادی در شهر قم باشیم و همین امر آمادگی مسوولان این شهر برای میزبانی از مسافران را بیش از پیش کرده و خدماتی پایدار در طول سال برای میزبانی از مسافران وجود دارد.

با این وجود، ایام نوروز ظرفیتی ویژه برای شهر قم ایجاد می‌شود؛ مسافران از جنوب کشور راهی شمال کشور و بالعکس، قم را در مسیر تردد دارند و به همین خاطر اگر هم مسیر اصلی شان این شهر نباشد چند ساعتی را در این شهر توقف کرده تا بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران را زیارت کنند و این امر موجب شده تراکم زائر و مسافر در نوروز بسیار بیشتر از دیگر ایام سال در این شهر باشد. در همین راستا همگام با دیگر نقاط کشور ستاد تسهیلات زائرین در آستانه نوروز با مسوولیت استاندار قم تشکیل شده و نهادهای مختلف زیرمجموعه کمیته‌های فعال این ستاد خدمات‌رسانی در بخش‌های رفاهی، امنیتی، انتظامی، اطلاع‌رسانی و... را پیگیری می‌کنند.

از 27 اسفندماه 96 تا پنجمین روز سال جدید که طرح نوروزی در کشور آغاز شده قریب به 6 میلیون نفر به شهر قم وارد شده‌اند و حدود 280 هزار نفر از خدمات اسکان در این شهر استفاده کرده‌اند که این آمار نشان می‌دهد استان قم جزو پرمسافرترین استان‌های کشور است.

با توجه به این استان قم، استانی تک شهرستانی محسوب می‌شود و مخاطب اصلی سفرها شهر قم است، می‌توان محور اصلی خدمات‌رسانی نوروزی در این شهر را شهرداری عنوان کرد. در همین راستا شهرداری قم هر ساله اقدام به تشکیل ستاد تسهیلات نوروزی از یک ماه قبل از نوروز کرده و 10 کمیته زیرمجموعه آن خدمات‌رسانی به زائرین و مسافرین را بر عهده دارند.

کمیته‌های اسکان، ایمنی، اطلاع‌رسانی، انتظامی، نظافت شهری و... از جمله کمیته‌های فعال زیرمجموعه ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری قم است که با مسوولیت شهردار خدمات‌رسانی ویژه به زائرین را بر عهده دارند.

با توجه به محدودیت فضاهای اقامتی و اسکان در شهر قم و تراکم بالای زائرین در این شهر، می‌توان مهم‌ترین کمیته‌های فعال ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری را کمیته‌های اسکان، ایمنی و اطلاع‌رسانی دانست که مستقیم با مردم مرتبط بوده و خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند.

دو سالی است که شهرداری قم برای تامین نظم و انضباط شهری از برپایی چادر در بوستان‌های شهری جلوگیری می‌کند و توانسته به مرور محدوده خدمات‌رسانی به زائرین در بوستان‌ها را کمتر کرده تا هم همشهریان بتوانند در این ایام از فضای بوستان‌ها بهتر استفاده کنند هم از تخریب فضای بوستان‌های شهری با تجمع جمعیت جلوگیری شود.

از طرف دیگر سال گذشته اقدامی جدی در حوزه خدمات شهری انجام شد و شهرداری دو کمپ فدک و غدیر را تکمیل کرد تا بتواند با محوریت این استراحت گاه‌ها خدمات اسکان اضطراری را ساماندهی کند.

با این اقدام امسال باز هم چرخه خدمات‌رسانی اسکان اضطراری به زائرین محدود‌تر شد؛ شهرداری 6 بوستان فدک، غدیر، امام رضا(ع)، نیایش، مهدی و علوی به همراه پارکینگ شماره چهار مسجد مقدس جمکران را به اسکان اضطراری زائرین اختصاص داد تا بتواند در ضمن آماده سازی خدمات مختلفی چون نمازخانه، سرویس بهداشتی، حمام، خدمات فرهنگی، ورزشی و تفریحی، ایمنی و امنیت زائرین را نیز حفظ کرده و به دنبال آن نظم شهری را پایدار نگاه دارد.

19 هزار تخته چادر در بوستان‌های شهر قم برپا شد

آمار منتشر شده از سوی کمیته اسکان و فضای سبز شهرداری قم نشان دهنده افزایش بسیار زیادی برپایی چادر در استراحت‌گاه‌های شهر در روزهای ابتدایی نوروز و استقبال مردم از خدمات شهرداری دارد به نوعی که در 5 روز ابتدایی سال بیش از 19 هزار تخته چادر در این فضاها برپا شده و قریب به 80 هزار نفر در این فضاها اسکان موقت داشته‌اند.

سید امیر سامع در این خصوص با تاکید بر آماده‌سازی تمام امکانات شهر برای پذیرایی از زائرین و شهروندان در ایام نوروز گفت: در قالب ستاد تسهیلات نوروزی شهرداری قم 10 کمیته فعال شده‌اند تا در زمینه‌های مختلفی از جمله نظافت شهری، ایمنی، انتظامی بخشی و اسکان خدمات مطلوبی را بتوانیم به زائرین و شهروندان ارائه کنیم.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با اشاره به افزایش مسافرین ورودی به شهر، نیاز به اسکان شهری را مورد توجه قرار داد و افزود: امسال با توجه به برنامه محدودسازی فضاهای اسکان موقتی زائرین، بوستان‌هایی از جمله مهدی، امام رضا(ع)، نیایش، علوی فدک و غدیر را برای اسکان در اختیار زائرین قرار دادیم که استقبال خوبی برای برپایی چادر در آنها صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در روزهای ابتدایی سال جدید روزانه بیش از 3 هزار تخته چادر در این استراحت‌گاه‌ها نصب شده است خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که زائرین بیشتر از فضاهای اقامتی شهر استفاده کنند و در این زمینه نظارت بر قیمت مکان‌های اقامتی و فضاهای مسقف می‌تواند به اسکان مسافرین کمک کند.

وی با بیان اینکه در پارکینگ‌های مسجد جمکران به دلیل حجم زیاد جمعیت شاهد برپایی چادر در کنار خودروها بودیم تصریح کرد: به طور کلی اسکان در پارکینگ‌ها باید در شهر قم ساماندهی شود.

گفت‌وگوهای مردمی خبرنگار ما در استراحت‌گاه‌های شهری نیز نشان‌گر رضایت‌مندی مردم از خدمات ارائه شده از سوی شهرداری دارد. البته امسال آمار شهرداری نشان‌گر افزایش بیش از 30 درصدی اسکان در استراحت‌گاه‌های شهری است که با این وجود مدیریت خوبی بر اسکان صورت گرفته است.

روزهای ابتدایی نوروز بدون هیچ خطری برای مسافران در قم

تامین ایمنی زائرین در اسکان اضطراری یکی از موارد مهم و ضروری است که بعضا در سال‌های گذشته با برودت هوا شاهد بروز مشکلاتی و حتی آتش‌سوزی و گازگرفتگی در محل‌های اسکان اضطراری بوده‌ایم.

امسال سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اقدام به استقرار نیروها و ناوگان خود در محل استراحت‌گاه‌های شهری و ورودی‌ها کرد و بازدید و نظارت شبانه از روند چادرخواب در بوستان‌ها صورت گرفت. استفاده از دوربین‌های حرارتی یکی از مزیت‌های اقدامات امسال سازمان آتش‌نشانی در نظارت چادرخواب نوروزی بود. گزارش عملکرد این سازمان نیز نشان می‌دهد امسال خوشبختانه تاکنون مشکلی از نظر برهم خوردن ایمنی زائرین در استراحت‌گاه‌ها به وجود نیامده است. البته در کنار این مساله افزایش دمای هوا به افزایش مسافرین و همچنین کاهش خطرات ایمنی کمک کرده است.

نباید از این مساله غافل شد که شهرداری امسال سوله‌های مدیریت بحران شهر را نیز برای مواقع اضطراری آماده کرده بود تا در صورت برودت هوا زائرین به این فضاهای مسقف هدایت شوند.

عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان اینکه جلوگیری از نصب چادر در بلوار‌ها و معابر محدوده مسجد مقدس جمکران و هسته مرکزی شهر برای رفاه زائرین و تامین ایمنی آنها است، خواستار تلاش بیشتر در راستای جلوگیری از این کار شد و گفت: سازمان آتش‌نشانی تنها در فضاهای مشخص شده استقرار دارد و در معابر نظارت ایمنی وجود ندارد که این امر می‌تواند برای مردم خطرساز باشد.

وی با بیان اینکه اگر از همان ابتدا از چادرخواب جلوگیری نشود شاهد افزایش چشمگیر چادرها خواهیم بود گفت: بوستان‌ها و استراحت‌گاه‌ها ظرفیت بسیار خوبی برای اسکان دارند و نیروهای ایمنی هم مستقر هستند و از بروز خطرات جلوگیری می‌کنند اما نظارتی در معابر و بلوارها بر تأمین ایمنی وجود ندارد.

سیدمحسن میرهادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما به دیگر برنامه‌های نوروزی شهرداری اشاره کرد و با بیان اینکه تور قم‌گردی از 27 اسفند کار خود را آغاز کرده و ثبت‌نام در آن از طریق سامانه 137 بوده است گفت: خوشبختانه شاهد استقبال بسیار چشم‌گیر مردم از این خدمات بوده‌ایم.

وی به برپایی نماز جماعت در هشت بوستان شهر اشاره کرد و افزود: در حوزه اطلاع‌رسانی اقدامات قابل توجهی انجام شده که از آن جمله نصب بیش از 5 هزار مترمربع بنر در مبادی ورودی شهر و چاپ و توزیع بیش از 100 هزار نقشه اطلاع‌رسانی است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم آماده باش کامل بیش از 3 هزار نفر از پرسنل در دو شیفت کاری تا پایان تعطیلات را یادآور شد و اذعان کرد: ستادهای اطلاع‌رسانی از سال گذشته که هشت ستاد بود به 15 ستاد در مبادی ورودی شهر و هسته مرکزی شهر افزایش یافته است.

به طور کلی شهر قم، شهری همیشه زائرپذیر است. اگرچه اقدامات فصلی نیاز است اما باید بیش از پیش به فکر خدمات پایدار در شهر بود. یکی از مسائل و نیازهای ضروری زائرین در حوزه اطلاع‌رسانی است. مهم‌ترین دغدغه‌های موجود در ورود به شهر قم برای مسافران ناتوانی در مسیریابی، کمبود مکان‌های اقامتی و فضاهای تفریحی و گردشگری است که نیاز است ارگان‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری، میراث فرهنگی و...، در راس آنها استانداری قم به عنوان مسوول ستاد تسهیلات زائرین بیش از پیش به فکر رفع مشکلات در این بخش و توسعه زیرساخت‌های پایدار باشند و مسوولان متکی به فرصت یکماه قبل و بعد از نوروز نباشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار