قائم‌مقامی: فضای شطرنج ایران رقابتی و سازنده است

استادبزرگ ایران فضای شطرنج کشور را رقابتی و سازنده دانست.
کد خبر: ۵۷۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 26 February 2018

احسان قائم‌مقامی در خصوص برگزاری مسابقات بین‌المللی شطرنج "جام کارون"، اظهارکرد: مسابقات از سطح بسیار بالایی برخوردار بود. شطرنج‌بازان خوب و خوش آتیه کشور نیز حضور شایسته و قابل قبولی در این رقابت‌ها داشتند و از طرف کشورهای خارجی نیز استقبال خوبی از این مسابقات شده بود.

وی با بیان این‌که بازی‌های فشرده و جذابی را در این مسابقات شاهد بودیم، گفت: من بدون شکست به کار خودم در این رقابت‌ها پایان دادم ولی متاسفانه در بازی پایانی‌ام برابر مصدق‌پور به تساوی رسیدم و اگر این بازی را می‌بردم، می‌توانستم عنوان قهرمانی را به دست آورم که به این صورت نشد.

استادبزرگ شطرنج ایران افزود: به مسعود مصدق‌پور بابت کسب عنوان قهرمانی تبریک می‌گویم و به نظرم لیاقت این مقام را داشت. او توانست بازی‌های خوبی را ارائه دهد. همچنین چند شطرنج‌باز دیگر کشورمان واقعا فوق العاده بازی کردند. این‌که بازیکنان برتر ایران در حضور بازیکنان شاخص و استادبزرگ‌های کشورهای صاحب شطرنج دنیا، روی سکو قرار گرفتند، جای تبریک به شطرنج ایران دارد.

وی تاکید کرد: شطرنج ایران روزهای خوبی را تجربه می‌کند و امیدوارم این روند پیشر فت تداوم داشته باشد و شاهد افتخارآفرینی شطرنج‌بازان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی مختلف باشیم.

قائم‌مقامی درباره بازی در دور هشتم و این‌‌که توانست مسابقه باخته را به تساوی بکشاند، گفت:‌ دور هشتم با کمی شانس برای من همراه بود، البته تمام بازی، مسیرش به این صورت نبود؛ من در ابتدا نسبت به حریفم برتری داشتم اما در ادامه وضعیتم بدتر شد. بعد از قرار گرفتن در وضعیت تقریبا متعادل، با اشتباهات فاحش در شرف باخت قرار گرفتم. به هر حال به این صورت نبود که از ابتدا وضعیت بدی داشته باشم.

وی افزود: در این دور، ‌شرایط حساس تورنمنت روی آن بازی تاثیر داشت و مسابقه بالا و پایین شد ولی کمی عجیب بود که آقای پوررمضان‌علی، استادبزرگ قدرتمند شطرنج ایران نتوانست برتری فاحش خود را به سرانجام برساند. واقعا حسم نسبت به وضعیت خیلی خوب بود و حتی لحظه‌ای که در وضعیت بازنده قرار گرفتم، حسی به من می‌گفت که بازی را نمی‌بازی. من ادامه دادم و همه چیز خوب پیش رفت، البته در دو سه سال اخیر همیشه برعکس این بوده است و خیلی از وضعیت‌های برنده را از دست داده بودم. خیلی از دوستانم می‌گفتند گویا ورق در حال برگشتن و احتمالا روزهای خیلی خوب در پیش روی تو است. امیدوارم به همین صورت باشد.

استادبزرگ ایران فضای شطرنج کشور را رقابتی و سازنده دانست و گفت: این فضا پیش‌برنده است و می‌تواند کمک کند که بازیکنان ایرانی خودشان را آماده نگه دارند، قوی بازی کنند و برای این‌که شایستگی‌های‌شان را اثبات کنند تلاش کنند. همچنین خوشحال کننده است که در نقاط مختلف کشور میزبانی‌های خیلی خوبی را شاهد هستیم و استان‌های دور از مرکز در سطح بالای بین‌المللی، این میزبانی‌ها را انجام می‌دهند و بازیکنان خارجی که تمام دنیا را گشته‌اند نیز رضایت کامل را دارند.

وی ادامه داد: تمام این‌ها پیشرفت است و به نظرم باید به شطرنج بیشتر توجه شود. این رشته واقعا لیاقت رسیدگی بیشتر را دارد زیرا بازیکنان ما فوق‌العاده خوش استعداد و پرتلاش هستند و تاکنون نیز بسیار افتخارآفرین بوده‌اند.

قائم مقامی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در این مسابقات به آن‌چه می‌خواستید، دست پیدا کردید؟ گفت: در مسابقه‌ای که اول نشوم، از خودم راضی نیستم. من دوست دارم در هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کنم به عنوان نخست دست پیدا کنم. درجه بین‌المللی من افزایش داشت و از 9 بازی که انجام دادم، شش هفت بازی از نظر کیفی رضایت‌بخش بود. در مجموع اگر یک کارشناس خبره بخواهد از نظر فنی نظر بدهد، به بازی‌های من نمره قبولی می‌دهد ولی خودم دوست داشتم قهرمان شوم.

وی درباره میزبانی اهواز نیز عنوان کرد: واقعا میزبانی خوب بود و جزو میزبانی‌های خوب ایران محسوب می‌شود و قابل مقایسه با چند سال قبل نبود. در این مسابقات بازیکنان مشکل خاصی نداشتند و فضای بسیار آرامش‌بخشی بر مسابقات حاکم بود که این جای خوشحالی دارد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار