معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار:

۳۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال فراگیر و روستایی اختصاص می یابد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای اشتغال فراگیر ۲۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال روستایی ۱۲ هزار میلیارد تومان با مشارکت بانکها اختصاص می یابد.
کد خبر: ۵۵۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶ 22 January 2018

 به گزارش تابناک قزوین عیسی منصوری در حاشیه سفر به قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: در برنامه اشتغال فراگیر میزان تسهیلاتی که می توانیم در اختیار مردم و سرمایه گذاران و کارآفرینان بگذاریم حدود ۲۰ هزار میلیار تومان است که از محل یارانه ها و منابع داخلی بانکها پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: برای اشتغال روستایی هم سقف پرداختی ۱۲ هزار میلیارد تومان با مشارکت بانکهاست که بتدریج آن را اختصاص می دهیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تصریح کرد: واقعیت این است که در مور تسهیلات باید به مداخلات توسعه ای بپردازیم و اولویت ما نهاد سازی است و اگر بخش خصوصی ظرفیت لازم را پیدا کند آنوقت ارائه تسهیلات برای کمک به فرآیند توسعه و به کسب و کارهای اشتغالزا تعلق می گیرد.

وی اضافه کرد: در فرآیند ارائه تسهیلات دو مشخصه مورد توجه قرار گرفته که نظارت و کنترل طرح های سرمایه گذاری و دوم ارائه ضمانت در بخش روستایی در اولویت است.

منصوری یادآورشد: با استفاده از صندوق ضمانت تلاش می کنیم از انحراف منابع جلوگیری شود و در مواقعی که کارآفرین وثیقه لازم را ندارد کار باید تسهیل شود و این صندوق کمک می کند تا از تسهیلات راحت تر استفاده کنند.

وی اضافه کرد: برای هردو برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی الان ثبت سرمایه گذاری آغاز شده و سامانه در اختیار متقاضیان قرار گرفته و تاکنون چند هزار طرح ثبت شده و دستگاهها بررسی را آغاز می کنند و در بازه زمانی محدودی آن را بررسی و معرفی می کنند و ارزیابی نهایی طرح ها برای پرداخت تسهیلات انجام می شود.

پذیرش ۳ هزار طرح اشتغالزایی

منصوری گفت: تاکنون ۳ هزار طرح از متقاضیان دریافت شده که خلاصه بوده و تلاش کرده ایم ابتدا چکیده طرح دریافت شود تا در مراحل اولیه سرمایه گذار زیاد معطل نشود و برای ارائه طرح تفضیلی هم تلاش می کنیم وضعیت طرح ها مشخص شود و همین سرمایه گذاری در کمتر از یک ماه به مرحله دریافت تسهیلات برسد.

وی در خصوص طرح تکاپو اظهارداشت: در سال جاری حدود ۶۵۱ هزار اشتغال پیش بینی شده بود و فکر می کنیم بخشی از این منابع که در اختیار است به اجرا رسیده اما هنوز منابع را از سازمان برنامه بودجه نگرفته ایم.

منصوری اظهارداشت: طرح حرکت هم بدلیل کمبود اعتبار با طرح تکاپو تلفیق شده و طرح صیانت از اشتغال موجود ارائه شده لذا ابتدا شرکت هایی که دارای مشکل هستند ابتدا مشکلات در چند بخش تقسیم و سپس بررسی می شود که راه حل هایی هم پیش نهاد شده که در کمیسیون تخصصی مطرح است و اگر به نتیجه برسد اعلام می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تمرکز خوبی در ایجاد اشتغال داشتیم و باید در حفظ اشتغال هم مورد توجه قرار دهیم.

منصوری اضافه کرد: این طرح مبتنی بر تجربه بخش خصوصی است که اجرا می شود و نگاه ما این است که اشتغال موجود را حفظ کنیم.

بومی سازی طرحها در اولویت است

وی در خصوص دینامیک کسب و کار بیان کرد: واقعیت این است فرض ما این بوده که برای اشتغال و کسب و کار نمی توان به صورت متمرکز نسخه ای از تهران پیچید لذا دینامیک کسب و کار و این که اقتصاد بر چه محوری است بررسی شده و معتقدیم نواحی معیشتی باید تقسیم و گذار اقتصاد از کشاورزی به صنعت و خدمات بررسی شود.

منصوری گفت: همکاران تلاش کردند رسته های اولویت دار هر بخش را شناسایی کنند و در مرحله اجرا تمرکز بر حلقه اصلی انجام شود که به صورت لایه لایه از سطح ملی، استانی و منطقه ای این منابع به صورت منطقه ای توزیع می شود.

نرخ بیکاری یک رقمی می شود

وی افزود: نرخ بیکاری تا پایان تابستان امسال معادل ۱۱.۷ درصد است و تلاش می کنیم تا پایان برنامه ششم نرخ بیکاری یک رقمی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار