راکتور ذخیره بلند مدت انرژی خورشیدی در قزوین رونمایی شد

راکتور ذخیره بلند مدت انرژی خورشیدی که توسط یک نخبه ایرانی ساخته شده است،امروز شنبه در مراسمی با حضور استاندار قزوین در پارک علم و فناوری این شهر رونمایی شد.
کد خبر: ۴۸۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷ 02 September 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از  ایرنا،این راکتور از طریق انفعالات شیمیایی و فیزیکی برای ذخیره بلند مدت بخار خورشیدی کار می کند.
به دلیل وجود اشعه زیاد خورشید در تابستان،این اشعه با فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی در این راکتور خورشیدی، بخار 300 درجه را ذخیره و در زمستان که اشعه خورشید کم است از این گرما در نقاط مختلف استفاده می شود.
از این سیستم می توان برای گرمایش تمام محیط ها اعم از مسکونی،تجاری،دستگاه های اداری و گلخانه ها، تنظیم دما و رطوبت استفاده کرد.
رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین در مراسم رونمایی از این راکتور گفت: محدودیت منابع نفتی و فسیلی از یک سو و افزایش مصرف انرژی از سوی دیگر خود دلیل مهمی است تا از ظرفیت انرژی های نو و تجدید پذیر که به طور مناسبی در کشور و استان وجود دارد،استفاده بهینه کنیم.
یوسف گرجی ادامه داد: این طرح اولین بار در ایران با عنوان عنوان راکتور خورشیدی برای ذخیره انرژی خورشیدی توسط خانم رقیه جلالی در 6 ماه در پارک علم و فناوری استارت خورده و البته ساخت مشابه آن در کشور شروع شده ولی هنوز به نتیجه نرسیده اند.
وی افزود:این دستگاه می تواند هشت ماه انرژی خورشیدی را ذخیره کند تا در حوزه های مختلف حرارتی و تولید برق از آن استفاده شود.
این مسئول اضافه کرد: 85 تریلیون کیلووات انرژی خورشیدی به سطح زمین می رسد در حالی که کل مصرف دنیا 800 هزار مگاوات بوده که اصلا قابل مقایسه نیستند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم برای مصرف خود از انرژی خورشیدی استفاده کنیم بسیاری از معضل های مربوط به آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی و بحران های سوخت حل خواهند شد.
گرجی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در پارک علم و فناوری 141 شرکت فعالیت خود را به صورت مستقیم در پارک انجام می دهند و سایر نیز در سایر مراکز مشغول هستند.
وی ادامه داد:31 شرکت دانش بنیان در استان قزوین مشغول فعالیت هستند که می توان گفت نسبت جمعیت استان با این شرکتها در رده واقعی قرارگرفته و به حد متوسط شرکت های دانش بنیان رسیده ایم.
گرجی ادامه داد: هشت مرکز رشد نیز در استان وجود دارند که با همکاری آنها 67 محصول دانش بنیان در سال گذشته رونمایی و تجاری سازی شد و 17محصول دیگر نیز تا پایان شهریورماه سال جاری رونمایی خواهد شد.
وی در پایان افزود: در سال گذشته هشت میلیون دلار فروش ارزی به وسیله شرکت های دانش بنیان برای استان به ارمغان آمد و محصولات تولیدی به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و اسپانیا صادر شدند.
داوود محمدی و سیده حمیده زرآبادی نمایندگان مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در نیز در آئین رونمایی از این طرح علمی و فناورانه حضور داشتند.
راکتور ذخیره بلند مدت انرژی خورشیدی توسط رقیه جلالی دانش آموخته از کشور آلمان و عضو انجمن مخترعان کشور و صاحب امتیاز 6اختراع و صاحب برند فلکمن در ایران و آلمان اختراع و ساخته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار