آیا تئاتر فارس بر تارک تئاتر کشور می درخشد؟

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران ضمن برشمردن قابلیتهای پرشمار این هنر نمایشی در استان فارس گفت : انصافا تئاتر دیار فارس و شیراز بر تارک تئاتر کشور می درخشد.
کد خبر: ۴۳۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶ 03 June 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید اشرف طباطبایی سه شنبه شب در آیین تجلیل از احمد سپاسدار افزود: در واقع تجلیل از این شخصیت فرهیخته هنری تجلیل از خانواده تئاتر فارس بوده و این نکوداشت حامل پیامی است و ان اینکه فارس و شیراز را به عنوان قطب تئاتر کشور معرفی کنیم .

وی به تشریح جایگاه رفیع هنر تئاتر در فارس پرداخت و اظهار داشت : یک بال هنر تئاتر فارس را فرهنگ مذهبی و اعتقادی شاهچراغ سومین حرم اهلبیت (ع) تشکیل داده و بال دیگرش نیز نوامیس فرهنگی سعدی ، حافظ و تخت جمشید می باشد .

طباطبایی ادامه داد: لذا پرواز هر هنری با این دوبال ویژه موجب شده تا تئاتر فارس و شیراز در حقیقت بر تارک تئاتر کشور خودنمایی نموده و هر نگاهی را به سمت خود رهنمون سازد.

وی همچنین با تقدیر از انتخاب خوب حوزه وزارت در انتخاب فردی از جنس فرهنگ بر حوزه فرهنگ استان فارس افزود: در این مکان فرهنگی و مقدس و در آستانه میلاد امام عصر (عج)پیمان می بندیم که شیراز و فارس پرچمدار فرهنگ کشور و قطب تئاتر این مرز و بوم است .

احمد سپاسدار ، متولد سال 1327در شیراز ، کارگردان ، نویسنده و مدرس تئاتر است . او فعالیت هنری خود را از سال 1343در دبیرستان حیات شیراز که کانون تئاتر فارس بود آغاز کرد و سپس عضو کانون هنرهای دراماتیک به سرپرستی پدر تئاتر نوین شیراز ، استاد مرحوم محی الدین لایق شدو از سال 1353در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول به تحصیل شد.

این هنرمند برجسته کارگردانی نمایش های ' قوهای وحشی ' ،' دورنمای مکه (شهر افسانه ها)' ،'و رستم و سهراب '،و بازی در نمایش های 'شهر افسانه ها '، 'پنجمین ضربه' ، 'سوداگر آیین' ، 'چهار صندوق ' و در 'انتظار گودو' را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است .

** ارتباط بین نسلی در حوزه تئاتر کم رنگ شده است

اصغر همت بازیگر و پیشکسوت تئاتر کشورمان در این آیین با اشاره به اینکه در گذشته در تئاتر احترام خاصی بود و ارتباط بین نسلی نیز هویدا ولی امروز متاسفانه کم ترین ارتباط بین نسل جوان و پیشتازان این عرصه احساس می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که این آشتی بین دونسل با همت مدیران فرهنگی بخصوص مدیرکل ارشاد اسلامی استان فارس به عنوان طلایه دار این موضوع صورت گیرد و به الگویی در کشور تبدیل شود.

این بازیگر عرصه تئاتر با بیان این مطلب که ما تئاتری ها با تئاتر زنده هستیم افزود: باید کاری شود تا پیشکسوتان این هنر نمایشی با جوانان به صورت توامان به روی صحنه بیایند و با انتقال مطلوب تجربه های کاری بر ماندگاری این هنر متحول کننده در سرزمین مانایی ایران و خاصه فارس افزوده شود.

احمد سپاسدار،متولد 1327 شیراز، کارگردان،نویسنده و مدرس تئاتر است. او فعالیت هنری خود را از سال 1343 در دبیرستان حیات که کانون تئاتر فارس بود، شروع کرد، سپس عضو کانون هنرهای دراماتیک به سرپرستی پدر تئاتر نوین شیراز، استاد مرحوم محی الدین لایق شد و از سال 1353 در دانشکده هنرهای دراماتیک مشغول به تحصیل شد.

کارگردانی نمایش های 'قوهای وحشی'، 'دورنمای مکه (شهر افسانه ها)'، 'رستم و سهراب' و بازی در نمایش های 'شهر افسانه ها'، 'پنجمین ضربه'، 'سوداگر آیین'، 'چهار صندوق'، 'درانتظار گودو' از جمله آثاری هستند که طی سال ها فعالیت تئاتری در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

دریافت جایزه بهترین کارگردان برای نمایش 'کوچ بال و پر شکسته ها' در نخستین جشنواره انجمن های نمایش کشور، نویسنده و کارگردان نمایش 'پژواک روح' و کسب جایزه بهترین نمایش از نخستین جشنواره سایکودرام، عنوان بهترین کارگردانی برای نمایش 'قوهای وحشی' از هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر، از جمله جوایز این هنرمند است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار