همزمان با سفر هیأت دولت به آذربایجان‌شرقی و با حضور وزیر ارشاد؛

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان افتتاح شد

براساس این گزارش بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان با هدف رشد و تعالی فرهنگی جامعه و بسط و توسعه پیام و فرهنگ انقلاب اسلامی در جامعه جهانی و توسعه ی هویت اسلامی – ایرانی و توجه به نقش و جایگاه بی بدیل فرهنگ و زبان محلی و منطقه ای در انسجام ملی و در راستای اصول مندرج در قانون اساسی به ویژه فصول دوم و سوم و تحقیق و پژوهش و ترویج مطالعه در زمینه ی فرهنگ، زبان و ادبیات و تاریخ آذربایجان، تاسیس گردیده است
کد خبر: ۳۷۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰ 21 May 2015

تاسیس بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان از جمله وعده های فرهنگی دولت تدبیر و امید به مردم آذری زبان منطقه بوده که با راه اندازی آن جامه عمل به خود پوشید.

خانه پروین اعتصامی، خانه شخصی پروین اعتصامی شاعر معاصر در شهر تبریز است.

این خانه مربوط به دوره پهلوی اول است و درتبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه ساوجبلاغی، پلاک 6 واقع شده و در تاریخ 28 اسفند 1385 با شمارهٔ ثبت 18681 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همزمان با سفر هیأت دولت به آذربایجان‌شرقی، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان به صورت ویدئو کنفرانس از سوی رییس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ما ، همزمان با سفر هیأت دولت به استان آذربایجان‌شرقی، عصر جهارشنبه  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در محل خانه تاریخی پروین اعتصامی به صورت ویدئو کنفرانس از سوی دکتر روحانی، رییس جمهور کشورمان افتتاح شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در تبریز اظهار داشت: تبریز و آذربایجان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ ایران زمین، منظومه ای از شخصیت های برجسته فرهنگی را در آسمان علم و ادب و فرهنگ کشور پرورانده است.

وی با بیان این‌که راه اندازی بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان در راستای عمل به وعده ای که به مردم استان داده بودیم، صورت می گیرد، گفت درخواست هموطنان آذری زبان منجر به تاسیس این بنیاد پس از مشورت با شخصیت های فرهنگی و ادبی استان شد، این بنیاد در راستای تقویت زبان آذری فعالیت خواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشد اسلامی با اشاره به این‌که بنیاد افزون بر پرداختن به زبان آذری خواهد توانست در سایر زمینه های فرهنگی، هنری و ادبی نیز فعالیت کند، افزود: بر این اساس خانه پروین اعتصامی از سوی سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی برای تاسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان اختصاص یافت.

این بنیاد با هدف ایجاد همدلی و همفکری میان اهالی فرهنگ، ‌هنر و ادب استان افتتاح می‌شود

علی اکبر صفی پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین افتتاح این بنیاد اظهار داشت: ریاست عالی بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان بر عهده وزیر فرهنگ و ارشد اسلامی، نایب رییسی آن به عهده استاندار آذربایجان شرقی است و شهردار تبریز به همراه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از بزرگان استان عضو هیأت امنای آن هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: این منطقه از دیرباز در گلستان هنر و نگارستان فرهنگ و ادب، ‌قدر دیده و بر صدر نشسته و فرهیختگان بلندآوازه‌ای را در دامن خود پرورانده و محل ظهور نخبگان هنر  ایران زمین و تلألو ستارگان آسمان ادب و معرفت بوده  است.

صفی پور با بیان این‌که این امر رسالت متولیان فرهنگی کشور و استان را دوچندان کرده و تأسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان را بیش از پیش ضروری می‌سازد، افزود: این بنباد با هدف ایجاد همدلی و همفکری میان اهالی فرهنگ، ‌هنر و ادب استان و فراهم آوردن فرصت و فضای فرهنگی مناسب جهت تبادل اطلاعات اندیشمندان، پژوهشگران و هنرمندان افتتاح می‌شود و مهم ترین دستاورد آن باید ایجاد وحدت و همدلی میان آنان باشد.

وی ادامه داد: فعالیت و آغاز به کار این بنیاد حرکتی پویا و جریان ساز است که به جهت حضور هنرمندان رشته های مختلف و اصحاب فرهنگ و ادب در کنار هم، هم سبب اتحاد و یکدلی و هم موجب ایجاد فضای تعاملی مناسب و به تبع آن تعالی و بالندگی فرهنگ آذربایجان خواهد شد.

صفی‌پور در پایان با اشاره به استقرار بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در خانه اختر چرخ ادب، پروین اعتصامی تاکید کرد: تأسیس این بنیاد، فرصت مغتنمی است تا پیشینه‌ی پرافتخار ایران و آذربایجان در عرصه فرهنگ، هنر و ادب مورد واکاوی قرار گرفته و برای نسل جوان و آیندگان تدوین و تبیین شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار