دکترای مامایی بالینی هم آمد

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: طرح دکترای مامایی تا یک ماه آینده به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده و با ابلاغ آن شاهد دکترای مامایی خواهیم بود.
کد خبر: ۳۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵ 04 May 2015
به گزارش تابناک یزد، نجمه تهرانیان روز یکشنبه در همایش روز جهانی ماما افزود: هم اکنون دکترای این رشته در رشته بهداشت باروری است که بالینی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح، دانشجویان پس از یادگیری مراحل ابتدایی آموزش، سال های بعد را در بیمارستان ها و بلوک های زایمانی طی خواهند کرد.

وی در ادامه به مشکل عقد قرارداد بیمه ها با ماماها اشاره کرد و گفت: این معضل سال ها است که وجود دارد اما پیشرفت های خوبی در این زمینه انجام شده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی اظهار داشت: با مشخص شدن تعرفه های مامایی در کتاب ارزش نسبی خدمات ، قدم بزرگی برای عقد قرار داد با بیمه ها برداشته شده و در آینده نزدیک شاهد عقد قرارداد بیمه ها با ماماهای منتخب خواهیم بود.

تهرانیان افزود: برنامه ریزی هایی نیز برای راه اندازی سیستم نظام ثبت مامایی انجام شده و سالانه های دوره هایی برای ماماها برگزار و ماماها وارد این سیستم شده و ارزیابی می شوند.

وی درمورد پنج سال بخشودگی و سختی کار ماماها نیز گفت: ماماها 25 سال است که به دنبال این موارد هستند و تمام مراحل آن در وزارت بهداشت انجام شده و اکنون هیات دولت و مجلس باید آن را بررسی کند و در صورت تامین بودجه می تواند عملیاتی شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: اطلاعات و آمار دقیقی از توزیع ماماها در کشور وجود ندارد بنابراین ایجاد بانک اطلاعاتی ماماها از سوی دانشگاه های علوم پزشکی آغاز شده اما برای دست یافتن به آن ابتدا سامانه ماماها ایجاد خواهد شد تا در زمینه کاریابی و مسایل مرتبط ، گام موثری برای رشته مامایی برداشته شود.

تهرانیان افزود: سایت مامایی به نشانی http://mama.behdasht.gov.ir راه اندازی شده تا ارتباط منسجمی با ماماها داشته باشیم.

وی با اشاره به تصویب 50 برنامه آموزشی مداوم در قالب برنامه کوتاه و بلند مدت برای ماماها گفت: امیدواریم با اجرای این برنامه ها، اطلاعات ماماها به روز شود.

وی اضافه کرد: همچنین برای تقویت ابعاد بالینی رشته مامایی، برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینکه آمار بالای سزارین ماحصل فرهنگ سازی طی سال های گذشته بوده است، گفت: اکنون طرح آموزش زایمان طبیعی منطبق بر معیارهای اعتقادی کشور برای آموزش به دانش آموزان دختر تهیه شده و تفاهم نامه مربوط به آن با وزارت آموزش و پرورش منعقد شده تا این آموزش ها پیش از بارداری به دانش آموزان، آموزش داده شود.

تهرانیان با اشاره به تدوین مطالب آموزشی در خصوص ترویج زایمان طبیعی برای جوانان ، گفت: امیدواریم این برنامه نیز به مرحله عملیاتی برسد.

وی تاکید کرد: می خواهیم مسوولیت سلامت مادران بعد از زایمان- طبیعی یا سزارین- به دست ماماها سپرده شود.

ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار