تلاش برای به حاشیه راندن سنت‌های انقلاب

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایط کنونی کسانی هستند که به نام «وفاداری به انقلاب» پیشنهاد دست کشیدن از آیین گذشته انقلاب را به ما می‌دهند که باید هوشیار بود.
کد خبر: ۲۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱ 04 February 2015

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایط کنونی کسانی هستند که به نام «وفاداری به انقلاب» پیشنهاد دست کشیدن از آیین گذشته انقلاب را به ما می‌دهند که باید هوشیار بود.

به گزارش فارس  محمدحسین صفارهرندی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر و آرزوی حیاتی طولانی برای نهال تبدیل شده انقلاب به درخت تنومند 36 ساله و اتصال آن به موعود حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: گرفتن دهه، برای جشن پیروزی انقلاب اسلامی یک ابتکار جالب توجه و در عین حال اثرگذار است که علاوه بر استان همدان، کم و بیش در برخی استان‌ها نیز شاهد برگزاری آن هستیم.

وی با طرح این سئوال که چرا باید درباره «انقلاب» حرف زد؟ گفت: شاید سخن گفتن از آن برای کسانی که خود در خلق آن نقش‌آفرین بودند تکراری باشد و برای نسل جوانی که خالقان این صحنه‌ها نبودند نیز چندان نسبت نزدیکی برقرار نکند، اما تشریح چرایی وقوع انقلاب جزء مسائل ضروری در درک آن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه هدف انقلاب، ایجاد دگرگونی مثبت در زندگی مردم چه در ساحت مادی و چه در بعد معنوی بوده، تأکید کرد: ما باید مشعل کلمه «انقلاب» را زنده نگه داریم و اجازه ندهیم افسرده شود.

وی گفت: شاید امروز جریان مقابل انقلاب اسلامی، بیش از هر زمان دیگری برای مقابله با مقوله انقلاب وارد کار شده و باید مراقب بود.

صفارهرندی با بیان اینکه علاوه بر ضد انقلاب و دسیسه‌چینی آن برای براندازی انقلاب اسلامی، جریان دیگری نیز خطرآفرین است، در تشریح این بخش، آن را افسرده شدن مقوله انقلاب در ذهن و دل کسانی دانست که در بطن انقلاب بوده و نقش‌آفرینی کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که در مواقعی احساس می‌شود معرفت این افراد نسبت به انقلاب اسلامی کاهش یافته، در ادامه پیوستگان به جمع انقلاب اسلامی را دارای درجات و مراتب مختلفی دانست و تحلیل خود را با استناد به این مطلب ادامه داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حضرت امام(ره) را تنها فردی خواند که در انتخاب راه خود ایمان کامل داشت و گفت: حتی اگر جایی، برخی بزرگان از همراهی انقلاب بازمی‌ماندند، این امام(ره) بود که آنها را با قافله خود به پیش می‌برد.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «این انقلاب، بی نام امام خمینی(ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست»، آن را حقیقتی دانست که رهبر فرزانه انقلاب با بیان آن، اثرگذاری بی‌بدیل حضرت امام را نشان دادند.

صفارهرندی ریزش‌های انقلاب را ناشی از سطوح مختلف معرفتی افراد نسبت به اصل انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: آنانی که از رتبه پایین‌تر ایمان و اعتقاد نسبت به انقلاب برخوردار بودند با کوچکترین تحریک و فشار از سوی دشمن جا زدند.

وی با گریزی به جریان مهندس بازرگان و تفاوت دیدگاه وی با امام خمینی(ره)، از اینکه امام راحل در مورد بیان شخصیت افراد هیچ گاه از جاده انصاف خارج نمی‌شدند، سخن به میان آورد و گفت: ایشان مهندس بازرگان، را فردی مومن می‌خواندند که البته اصل انقلاب اسلامی را درک نمی‌کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه خود مرحوم بازرگان نیز اعتراف می‌کرد که نگاه امام راحل به انقلاب را درک نمی‌کرد، ابراز کرد: مهندس بازرگان به مبارزه پارلمانتاریسم و مرحله به مرحله معتقد بود به این معنا که با نفوذ به مجلس، حکومت به دست نمایندگان بیفتد و شاه به صورت تشریفاتی در سلطنت باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه بازرگان «انقلاب» را به عنوان یک دگرگونی بنیادین  قبول نداشت، گفت: این در حالی بود که دیدگاه امام(ره) ایجاد انقلاب، در تمام ابعاد بود.

*آنانی که حرکت انقلابی بنیادین را فهم نمی‌کنند، ضد انقلابند

صفارهرندی با بیان اینکه «ضد انقلاب» حتماً به معنای یک فرد وابسته به رژیم طاغوت نیست، بلکه آنانی که حرکت انقلابی بنیادین و اساسی را فهم نمی‌کنند، نیز در این جرگه قرار می‌گیرند، جریان مهندس بازرگان را در این مجموعه دانست.

وی با بیان اینکه مرحوم بازرگان بیش از یک سال نتوانست دوام بیاورد، گفت: او بر سر مسائل مختلف یا با یاران امام(ره) درگیر می‌شد و یا با تفکر ایشان؛

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح مثالی از وضعیت آن دوران، گفت: یک سال از روی کار آمدن انقلاب گذشته بود که به امام(ره) خبر دادند هنوز در ادارات از سربرگ‌های رژیم شاه استفاده می‌شود که ایشان سخت برآشفتند و خطاب به مسئولان دولت گفتند «شما بی‌عرضه‌اید؛ نه تنها عرضه چاپ سربرگ انقلاب را ندارید که ریزه‌خواری رژیم شاه را می‌کنید».

وی مخالفت بازرگان با محاکمه عوامل شاهنشاهی را از دیگر موضوعات مورد اختلاف با امام راحل دانست و گفت: او معتقد بود این کار باعث ایجاد چهره نامطلوبی از ایران در جهان می‌شود اما امام خمینی(ره) معتقد به رعایت عدالت بودند.

صفارهرندی با بیان اینکه بازرگان چندین بار استعفا کرد ولی امام(ره) به خاطر شرایط کشور و مصلحت‌اندیشی به این درخواست موافقت نکردند، بیان کرد: البته در جریان تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان، بازرگان ضمن مخالفت با این اقدام، باز هم استعفانامه خود را از طریق حاج احمدآقا تقدیم امام کرد که ایشان این بار سریع درخواست او را پذیرفتند.

وی با اشاره به اینکه شاید مرحوم بازرگان تصور نمی‌کرد امام راحل با درخواستش موافقت کند و به همین دلیل در بهت و حیرت بود، گفت: شاید او تصور می‌کرد می‌توانست با این درخواست از امام راحل، امتیاز بگیرد که موفق نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با قبول درخواست استعفای مرحوم بازرگان، نشان دادند که دیگر آخر کار نگاه محافظه‌کارانه غیر انقلابی است.

*در جریان فراز و نشیب‌های انقلاب، برخی جریانات نتوانستند همسو با آن باشند

وی در ادامه با اشاره به بنی‌صدر و همچنین جریاناتی چون مجاهدین خلق، حزب توده و... گفت: عناصر این احزاب و گروه‌ها، قبل از انقلاب وارد مبارزه علیه رژیم شاه شده و حتی در این مسیر زندانی و شکنجه شده بودند، اما قرائت آنها از انقلاب با قرائت امام خمینی(ره) تفاوت اساسی داشت.

صفارهرندی از اینکه این جریانات به ظاهر خود را همسو با حرکت‌های انقلابی مردم نشان می‌دادند، سخن راند و ابراز کرد: آنها بعد از پیروزی انقلاب با لشگرکشی، مدعی سهم‌خواهی از انقلاب و تصدی پست و منصب شدند.

وی ادامه داد: در جریان فراز و نشیب‌های انقلاب، مشخص شد برخی از جریانات نمی‌توانند همسو با انقلاب اسلامی حرکت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چهره‌های شاخص انقلاب مانند مرحوم منتظری، او را یکی از مهره‌های اصلی دانست و گفت: هرچند ایشان نیز بعدها نتوانستند با حرکت اصیل انقلاب همسو باقی بمانند.

وی با اشاره به طراحی مجلس خبرگان در انتخاب قائم مقام رهبری گفت: هرچند آنها قصد نداشتند کسی با عنوان «قائم مقام رهبری» را انتخاب کنند، بلکه بیشتر نگاهشان این بود که اگر اتفاقی برای امام خمینی(ره) افتاد، از هر نظر برای جانشینی ایشان آماده باشند.

*انتخاب قائم مقام رهبری معنایی نداشت

صفارهرندی ادامه داد: اما شاید با اشتباه یکی از نمایندگان امام(ره)، مطلب به گونه‌ای مطرح شد که انگار، مجلس خبرگان برای رهبر، قائم مقام انتخاب کرده، در صورتی که قائم مقام در آن وقت معنایی نداشت و الان هم معنایی ندارد.

وی با بیان اینکه ان‌شاءالله این اشتباه دیگر تکرار نمی‌شود، گفت: شاید این اتفاق از سوی مجلس خبرگان، تقدیری الهی بود تا مردم بدانند به شخصیتی که برای اداره حکومت دل بسته‌اند، امیدی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مرحوم منتظری با اینکه خود از بانیان انقلاب و تحقق مقوله ولایت فقیه بود، اما بعدها و در شرایطی به یک مفتی تبدیل شد که رادیواسرائیل از او استفتاء می‌کرد و جواب می‌گرفت.

وی در ادامه گروه بعدی را کسانی دانست که در جریان دفاع از انقلاب در برهه‌های حساسی چون دفاع مقدس جانفشانی کرده و تا آستانه شهادت نیز پیش رفتند، اما با رحلت امام(ره)، انگار دوره جدیدی برای آنان آغاز شد و معرفتشان رفته رفته نسبت به انقلاب آب رفت!.

صفارهرندی افزود: اینان با طرح این سئوال که آیا بعد از امام(ره) نیز باید همان شکل حکومت دینی با مختصات ولایت فقیه را داشته باشیم، درصدد ایجاد تشکیک برآمدند.

وی اضافه کرد: در شرایطی که توقع قوام‌بخشی نسبت به انقلاب از این افراد می‌رفت، آنها هیبت انقلاب را کم می‌کنند و آن را می‌تراشند!.

*انقلاب؛ در معرض تهدید از ناحیه آنانی است که معرفتشان تحلیل رفته

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه انقلاب؛ در معرض تهدید از ناحیه آنانی است که کم آورده‌اند و معرفتشان تحلیل رفته، گفت: آنها در برهه‌های مختلف از حیات انقلاب، ریزش کردند و قصد ذوب کردن انقلاب را دارند، اما نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

وی با بیان اینکه در این میان نگاه برخی تجدیدنظرطلبان با مقصد خیرخواهانه است، بیان کرد: آنان معتقدند باید ظاهر اسلامی را برای انقلاب حفظ کرد اما برای ادامه حیات در شرایط  اعمال فشار غرب، باید برخی از رسوم و آداب انقلاب را تغییر داد!.

صفارهرندی تأکید کرد: در شرایط کنونی کسانی هستند که به نام «وفاداری به انقلاب» پیشنهاد دست کشیدن از آیین گذشته انقلاب را به ما می‌دهند و باید هوشیار بود.

وی استناد این افراد را این دانست که حکومت‌های ایدئولوژیک محکوم به شکست است و گفت: از نظر آنها اتحاد جماهیر شوروی از این دست حکومت‌های ایدئولوژیک بود، اما این پیچ تاریخی را خودشان هدایت کردند یعنی با استفاده از همان چهره‌های شاخص کمونیستی، به ظاهر انقلابی کردند تا خود دوباره در عرصه بمانند.

*تجدیدنظرطلبان به دنبال دین حداقلی در حکومت هستند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تشریح اینکه از نظر آنها چه جنبه‌هایی باید تغییر یابد را مفصل خواند و با اشاره به این مطلب که این موضوع در حوصله این جلسه نمی‌گنجد، در ادامه گفت: به زعم این به اصطلاح خیرخواهان؛ حکومت را باید حداقلی کنیم یعنی با نگاهی سکولار، باید دین حداقلی در حکومت و دین حداکثری در رابطه با زندگی شخصی را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه این افراد در محاسبات خود دچار خطا شده‌اند، در ادامه بیان کرد: آنها قائل به این موضوع هستند که دین تنها در یک دوره توانست حکومت کند که باید آن را به عنوان خاطره در بایگانی ذهن خود حفظ کنیم، اما با توجه به هجمه سنگین دشمن، دیگر این توانایی در دین وجود ندارد.

صفارهرندی با بیان اینکه آنها با این تحلیل، سخت در اشتباه هستند، دلیل این ادعا را اثرگذاری انقلاب اسلامی در نقاط مختلف جهان با وجود درگیری با انواع و اقسام تهدیدها، تحریم‌ها و فشارها از سوی دشمن خواند.

*انقلاب اسلامی زایش داشته و اثرگذار بوده است

وی ایجاد حزب‌الله در لبنان و پیروزی آن در برابر چهارمین ارتش دنیا را ناشی از تأثیرپذیری از آرمان متعالی انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: شکل‌گیری جریان مقاومت در کشورهای منطقه نشان از آن دارد که انقلاب اسلامی زایش داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر حمایت ایران از سوریه نبود، طبق ادعای آمریکا باید این کشور چهار ماهه ساقط می‌شد، بیان کرد: ما در جریان کمک به سوریه، فقط شیوه جنگیدن را به آنان آموزش دادیم و کار مستشاری کردیم.

وی از آشوب قلبی غرب از اثرگذاری انقلاب اسلامی در جهان سخن گفت و ادامه داد: آنها اعلام کرده‌اند حتی اگر بحث هسته‌ای ایران هم به سرانجام رسد، فصل جدیدی از خواسته‌های غرب علیه ایران شروع خواهد شد که از آن میان می‌توان به رسمیت شناختن حقوق شهروندی بهایی‌ها و همجنس‌بازها، عدم حمایت از فلسطین و حزب‌الله اشاره کرد.

صفارهرندی اظهار کرد: طبق ادعای خبرگزاری اسرائیل، قرار است در چارچوب مذاکرات هسته‌ای، توافق جدیدی صورت گیرد که در ازای نصب تعدادی سانتریفیوژ، ایران از حمایت جریان‌های انقلابی دست بکشد.

*پیشرفت‌های ایران، محصول اکسیر انقلابی است که به نام خدا شکل گرفته است

وی با بیان اینکه ایران اسلامی هیچ گاه دست از آرمان‌های خود برنمی‌دارد، این مهم را جزو اصول اساسی جمهوری اسلامی دانست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه شکی نیست گردش سانتریفیوژها با گردش 60 هزار دور در دقیقه، استعدادهای جوانان ایران را شکوفا کرده، گفت: تحرک انقلابی جوانان این مرز و بوم در بخش علمی، سبب توسعه در بخش نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی شده است.

وی با اشاره به اینکه دوستان انقلاب از پیشرفت‌های ایران اسلامی خوشحال می‌شوند، افزود: پیشرفت‌های ایران اسلامی در بخش‌های مختلف، محصول اکسیر انقلابی است که به نام خدا شکل گرفته است.

صفارهرندی خطاب به تجدیدنظرطلبان، از آنان خواست چشمان خود را باز کنند و واقعیات انقلاب را ببینند، با ابراز تأسف گفت: برخی به دنبال القای این هستند که پیشرفت‌های کشور مربوط به حاکمیت رضاخان و پسرش است، پس باید مراقب نفوذ چنین القائات اشتباهی در ذهن جوانان بود.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی در مسیر شتابان پیشرفت قرار دارد، خاطرنشان کرد: البته باید فعالیت‌های خود برای پیشرفت کشور را مضاعف کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را فرزندان انقلاب دانست و گفت: رهبری ضمن اینکه از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت نمودند، در جاهایی نیز گشایشی بیش از حق استحقاق برای آنان ایجاد کردند اما فرمودند که نباید از خطوط قرمز عبور کنند.

*در شرایط دامنه گسترده نفوذ ایران، پایین کشیدن فیتیله انقلاب دیوانگی است

وی با تأکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده در موضع قدرت قرار دارد و ضعیف نیست، خواستار توجه به این مهم شد و افزود: بعد از چند دور مذاکره و زیاده‌خواهی آمریکا در اجلاس مسقط، رئیس دیپلماسی کشور با عصبانیت به طرف آمریکایی قدرت ایران در منطقه را گوشزد کرد.

صفارهرندی از دامنه بالای نفوذ ایران سخن راند و ابراز داشت: حال در این شرایط برخی می‌گویند باید فیتیله انقلاب را پایین بکشیم، باید به آنان گفت با این شرایط مطلوب، مگر دیوانه شده‌ایم چنین کاری انجام دهیم؟!

وی از پیشنهاد پیمان استراتژیک کشورهایی مثل چین، روسیه و هند با ایران خبر داد و افزود: این کشورها به قدرت ایران پی برده‌اند و حتی در صورت عصبانی شدن آمریکا، خواهان برقراری ارتباط با این کشور هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه به گفته خود غربی‌ها، قرن موجود قرن آسیایی است، تصریح کرد: در کار انقلاب اسلامی ایران بن‌بست وجود ندارد، پس چرا باید خود را ببازیم؟!.

*حوزه فرهنگ را باید از کشاکش آمد و شدهای مکرر دولت‌ها خارج کنیم

وی راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را نیز توجه به اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: دشمن بنای لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را ندارد پس باید برای مقابله با این اقدام، از ظرفیت درون کشور بهره جست.

صفارهرندی در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص نظرش در مورد فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر اینکه سامان‌بخشی به تمام مسائل فرهنگی کشور تنها برعهده این وزارتخانه نیست، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 40 دستگاه فرهنگی در کشور فعال است که باید همراستا با وزارت ارشاد در مسائل فرهنگی کشور پیشگام باشند.

وی از اینکه تکلیف فرهنگ کشور دستخوش تغییر دولت‌ها و عملکرد سلیقه‌ای آنها شده، ابراز نگرانی کرد و با اشاره به اینکه از این موضوع با کام تلخ یاد می‌کنم، در ادامه گفت: حوزه فرهنگ را باید از کشاکش آمد و شدهای مکرر دولت‌ها خارج کنیم.

صفارهرندی با تأکید بر اینکه فرهنگ باید محل باثبات‌تر داشته باشد، آن را در حد ایده دانست و گفت: هنوز طرحی برای این موضوع نوشته نشده است.

وی تصریح کرد: با وجودی که وزارت ارشاد کارهای خوبی را در برخی قسمت‌ها انجام داده و بنده نیز برآوردم راجع به شخص وزیر ارشاد این نیست که اراده سوئی داشته باشد، اما متأسفانه مجموعه در برخی بخش‌ها مخالف توقع جامعه پیش رفته است.

*اعلام 60 درصد از مردم برای پافشاری بر حقوق هسته‌ای ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر این اقدام خارج از نگاه آقایان است که باید اشراف بیشتری نسبت به زیرمجموعه خود داشته باشند، اگر با نگاه آنها انجام می‌گیرد که باید نسبت به این دیدگاه تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد: اگر عناصر نااهل در مجموعه کارشکنی می‌کنند که باید هر چه زودتر نسبت به عزل آنها اقدام کرد.

صفارهرندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد مدیریت ارشد استان همدان در عزل یکی از عناصر مسئله‌دار، آن را قابل تقدیر دانست.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص اینکه آیا برای بحث هسته‌ای در کشوری رفراندوم برگزار شده، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از اجرایی شدن چنین موضوعی گفت: شاید آقایان در جریان جدل در نگاه مقابل و تمسک جستن به آرا و احتجاج نسبت این مسئله را طرح کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه البته رفراندوم هم صورت گرفته، در تشریح این مطلب گفت: طی نظرسنجی دولت، 60 درصد مردم اعلام کردند «اگر در جریان حل مسئله هسته‌ای، رفع تحریم‌ها در گرو گذشت از حقوق حقه ایران در بحث هسته‎ای باشد، ما آن را نمی‌خواهیم»

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار